Läsvärt ang täcken!

Sv: Läsvärt ang täcken!

Men du kom ju med skräckpropaganda om att hästen kunde dö av att man red med ländtäcke:mad:

En oklippt häst kan däremot bli överhettad av all päls o sen nedkyld
Om man skulle träna en oklippt häst hårt o sen släppa ut den i dagens väder, så skulle den bli rejält nedkyld o få istappar i pälsen.

Det finns hästar som har fel på pälssättningen o är långhåriga även sommartid. Om de tränas hårt bör de klippas.
.

En häst som får bra med mat o är i gott hull skaffar mindre päls, samma med en häst som tränar dagligen o därmed får upp värmen i kroppen.
Bra artikel som inte bör citeras halvdant.

Menar du att du släpper ut en svettig häst i hagen? Det skulle jag inte göra varken med eller utan täcke. Är det fler som gör det? Det har jag lärt mig från barnsben att det är förkastligt för hästens hälas och muskler. Men jag kanske har fel....

Ja, jag släpper ut min svettiga häst i hagen men inte utan ett lämpligt täcke t ex fleece eller ett utetäcke som andas.

Sen är ju min häst halvklippt och blir inte sjöblöt men svettig blir han ibland.

Ja, jag lägger nog på hästen ett täcke om den är svettig det gör jag, men enligt henne så behöver man eller ska man ju inte göra det...håller nog med om att det verkar skumt men det är ändå fakta!

Ungefär så som hon la fram det men för övrigt så skrev jag HÅRD DRA vilket jag då menar med att om man ska överdriva meningen men artikeln..kanske inte alla som uppfattar dom orden på samma sätt som jag...;)

Den här årstiden skulle jag inte släppa ut en svettig häst utan täcke, sen skulle nog hur svettig den är avgöra vad som åker på men det ska ju vara ett täcke som andas.

Är den genom super duper svettig för det komma igen inne och bli torr innan den går ut..

hippson artikeln var bra.
min häst fryser vid ihållande regn och blåst på vintern trots rejäl päls.
kylan är inget problem.
denna vinter har ju varit hemsk ur vädersynpunkt. så lätt fodrat regntäcke har ju åkt på titt som tätt.
täcka efter ritt, jag står i kallstall och lägger på ett täcke som jag byter efter en stund om han är svettig.
skulle jag inte göra det så blir ju hästen alldeles blöt och torka mycket långsamt. han är lite klippt och resten av pälsen är lång och tjock.
15 kg hö för att kompensera regn och blåst!

trots att min häst är spårklippt så skulle jag få skritta av honom
minst 5 timmar för att få honom torr om han har arbetat hyfsat bra.
hans päls är ruggig. torkar aldrig och skulle vara konstant svett om han inte klipptes. 10- är skönt.

Har samma problem med min, har heltklippt häst...skulle få skritta till världens ände för att få honom torr om jag inte klippte honom!

Men det är ju därför som man klipper dem:idea:
Rider man så att de blir svettiga, bör de klippas!

Ja det vet väl i princip vem som helst. Låter på dig som om jag inte tycker att man ska klippa hästen? MEN däremot så behöver man inte bara för att man har klippt (och oklippt häst också för den delen) häst bädda in den i en massa täcken när man rider och när den går i hagen! Ungefär dit jag vill komma med allt jag skrivit och det kändes därför så skönt att jag kunde hitta forskning kring ämnet i fråga, som dessutom var om man kan säga så, till min fördel!

Har de publicerat rapporten eller är det någon som läst den och skrivit en artikel? Är det Karin som skrivit rapporten som skrivit artikeln?

Det skulle vara kul att veta hur många hästar studien är byggd på. Sen har jag då aldrig hört talas om en överhettad häst, bara dom med rejäla förkyldningar.

Det är Karin/Carin som skrivit/gjort avhandlingen om detta sen har dom intervjuat henne i tidningen och skrivit artikeln!

Ja men det finns ju folk här inne som rider med ländtäcke i ridhus och 10 plusgrader. Sen lägger man på hästen en tjock yllefilt medans man skrittar av den i ridhuset...:eek:

Det skulle vara kul att veta hur många hästar studien är byggd på. Sen har jag då aldrig hört talas om en överhettad häst, bara dom med rejäla förkyldningar.

Precis, samma här.

Dessutom är jag intresserad av hur man löser problem med muskulaturen, låt säga att jag jobbat en häst hårt, den är varm. När jag skrittat av, kommer in i stallet, släpper ut den i hagen utan täcke. Jag kan sätta nästan hur mkt som helst på att den hästen kommer ha ont i musklerna/ryggen nästkommande dag....Pga nerkylning. Det är ju tex inte i onödan idrottsmän tar på sig massa med kläder efter/innan ett lopp, musklerna funkar bäst varma och för snabb nedkylning gör att man får ont.

Jag andvänder mig av täcken som har andasfunktion...... Då kan hästen gör sig av med överskottet...

Det finns bra täcken att tillgå till varje tillfälle! Klippt häst i kalla vintersverige utan täcke?
Klart att man skall täcka med förstånd men det är ju en annan femma....

Jag fattar facktist inte?

men jag har ju inte läst artikeln...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka