Läsvärt ang täcken!

Emmah.S

Trådstartare
Hittade en artikel om hur vida hästen fryser och svettas och varför den gör det. Artikeln är skriven utifrån en avhandling av Karin Morgan, Agronomie Dr, vid hippologprogrammet på Ridskolan Strömsholm.
Skriver ner några punkter jag fann mkt intressanta som är helt klart värda att tänka på!

Fler täcken ger sämre effekt och blir bara tungt och otympligt för hästen. Ett termotäcke motsvarande den klippta hästens isolering i form av vinterpäls räcker oftast. Halstäcke är helt onödigt eftersom hästen avger mindre värme därifrån

Hästen måste få svettas när den arbetar efter som det då sker en förångning som gör att hästen kyls ner. Detta förhindrar man genom att lägga på hästen en ländtäcke/ridtäcke medans man rider eller när man ridit färdigt. Tidigast 2 timmar efter ridpasset kan man om man vill lägga på hästen ett täcke (ylle filt) eftersom det är så lång tid det tar för muskeltempen att återgå till det nomala.

När hästen äter bildas värme. 20% av fodret blir till nyttig energi resten blir till ren värme!

Ska man hårddra hela artikeln så kan man säga att om man har hästen inbäddad i täcken i samband med ffa arbete så kan hästen dö av värmeslag pga överhettning när den inte kan sig göra av med värmen!

Sv: Läsvärt ang täcken!

mkt bra tråd !! borde nålas på gnägg tycker jag.

:bow: :bow: :bow:

Tänk om fler hade tagit del av och förstått innebörden av den studien! Man blir rent mörkrädd av alla dessa täcken som sitter på t o m långt in på vårarna och i vissa fall även sommartid.:(

Jag är absolut inte totalmotståndare till täcken men det får ju vara någon måtta på användandet, även på klippta hästar.

Men vad menar du? (och artikeln) :confused:

Om jag har ridit min häst svettig och ska släppa ut honom i hagen efteråt så kan det ju inte vara bra att släppa ut honom "naken"? Ska jag vänta med täcket i två timmar då?

Enligt hennes "forskning" i samband med avhandligen så tar det två timmar för hästens muskler att återfå sin normala temperatur. Då menade hon att hästen skulle vara uten täcke dessa två timmar för att hästen ska få kyla ner kroppen.

Själv lägger man ju på hästen täcke efter arbetet men enligt hennes resultat så ska man inte göra det just för att hästen ska få kyla ner sig. Sen kunde man om man ville lägga på en yllefilt och låta hästen ha den på tills den har tokat filten med sin kroppsvärme...man måste nästan läsa hela artikeln för att förstå innebörden av att inte täcka hästen. Försökte bara ta ut det jag ansåg intressant i dagens täckesdisskutioner som försigår här!

för oss som inte läst den, vart ska vi leta för att kunna hänga med i en vettig diskussion?
Dina utdrag blir ju vinklade på det du tycker är intressant, bla är det stor skillnad på att inte täcka hästen efter ridning och lägga på en yllefilt....;)

Senaste H*stfo*us. Den är inte vinklad mot det jag anser intressant eller "rätt". Det jag skrivit är baserat på hennes fakta hon hade att dela med sig av utifrån sin avhandling, bara i en kortare version :) !

Ok jag tyckte också det var intressant. Jag menade inte något dumt mot dig :) Jag fattade bara inte riktigt hur du menade.

Själv skulle jag aldrig släppa ut en svettig häst på hösten/vintern i hagen utan nån form av täcke och eftersom jag inte har hästen hemma utan hyr in mig så funkar det inte riktigt att låta hästen vänta inne i två timmar heller.

Men jag har minimalt med täcke trots att min häst är halvt klippt. Ett ofodrat regntäcke kör jag med till största delen av vintern. Blir det riktigt kallt har jag ett täcke med 150 gr fyllning tror jag och det räcker långt. :)

Då får du köpa senaste numret av H*stfo*us! Hittar inte något att länka till nämligen..men jag ska kolla vidare!

oki, då ska jag läsa den. Jag menar inte att du vilkar men vi ser ju inte hela sammanhanget utan hela artikeln..

Tyckte också att det lät hemsk att man inte bör täcka hästen efter arbete...sen ska jag ju tillägga att det stog inte i artikeln hur vida hästen ska stå inne eller ute i samband med detta. Men jag kommer nog ändå fortsätta täcka när jag släpper ut man kanske inte om den ska stå inne...

Vet ej om du har återgett artikeln dåligt eller:confused:

Det är många faktorer som spelar in.
*Vad man menar med arbete.
*väderförhållanden som råder
-Temperatur
-Vindhastighet
-Luftfuktighet
-nederbörd i form av regn eller snö.

Att en häst skulle bli överhettad pga av ridtäcke var nonsens.
Det används inte sommartid o täcker inte den delen som hästen svettas om.
Det tar inte 2 h. för hästen att få sina varma muskler nerkylda i dagens väder -5 o frisk vind, lokalt hård i byarna, som kan motsvara - 20 gr.

Hästar svettas för att kyla ner sig o endast vid väldigt varm väderlek, finns risken för överhettning.
Det hjälper då inte att skritta av hästen, utan den bör svalkas av med vatten- dock ej iskallt.

Visst är det en överdrift när hästar går med 3 täcken eller fler, men ingen tränar sin häst med vintertäckena på, utan bara ett "lock" på rumpan.

Verkar inte som om man kan läsa på nätet :crazy:
Jag får väl köpa den vid tillfälle!

I vilket fall som helst så är det för mig endast ylle eller ull som är aktuellt som ridtäcke ;)

Självklart att väder och vind spelar in men i stora drag så tror jag nog att många människor täckar sina hästar och tror att det är det som dom vill "bota" med denna artikel :)

En till intressant artikel

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Ska återge ordagrant vad hon säger
"När hästen har arbetat, ridits eller körts så att den är svettig tar det ungefär två timmar innan muskeltemperaturen återgår till det normala. Om man lägger på ett ridtäcke/ländtäcke medan man rider förhindrar man värmeavgången. På samma sätt blir det om man lägger på ett täcke direkt efter ridningen på den varma hästen. Hästen behöver kunna göra sig av med värmeöverskottet och kylas av när den arbetar och efter arbetet. Tvår timmar efter ridningen kan man eventuellt lägga på hästen en yllefilt som släpper igenom funkten. Sedan kan filten ligga på tills hästen torkat den med sin kroppsvärme"

Nu framgår det iofs inte i artikeln om detta gäller en häst som står på stall eller hage efter ridturen men ändå...Själv lägger jag dock alltid på hästen ett täcke efter ridturen vilket jag tror jag fortsätter med även om hon hävdar detta. (vilket nog många andra också gör)

Senast ändrad:

Men vad menar du? (och artikeln) :confused:

Om jag har ridit min häst svettig och ska släppa ut honom i hagen efteråt så kan det ju inte vara bra att släppa ut honom "naken"? Ska jag vänta med täcket i två timmar då?

Menar du att du släpper ut en svettig häst i hagen? Det skulle jag inte göra varken med eller utan täcke. Är det fler som gör det? Det har jag lärt mig från barnsben att det är förkastligt för hästens hälsa och muskler. Men jag kanske har fel....

Senast ändrad av en moderator:

Menar du att du släpper ut en svettig häst i hagen? Det skulle jag inte göra varken med eller utan täcke. Är det fler som gör det? Det har jag lärt mig från barnsben att det är förkastligt för hästens hälas och muskler. Men jag kanske har fel....

Beror på årstid och väder. På sommaren vid bra väder gör jag det för solen torkar och värmer bättre en ett svalt/kallt stall..

Det håller jag med om. Men den här årstiden?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka