Lastvikt på B-kort hästlastbil ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ball
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 13 736
B

ball

Jag undrar hur ni andra tänker angående lastvikten på en B-kortslastbil.Den brukar ligga på kanske 800-900 kg men med passagerare utrustning och 2 hästar kommer man ju långt däröver.Vad gäller t.ex om man råkar ut för en trafikolycka om man har en övervikt på kanske 800 kg ? Får man ut ngt på försäkringar ö.h.t ? Kan man riskera sitt körkort om man kör med en sådan uppenbar överlast ?
Det konstiga är att bilarna är gjorda för att transportera 2 hästar men lagligt är det bara med isåfall 2 små..ponnies. Säljarna av lastbilar kan inte svara på vad som händer.Finns det ngn här inne som vet vad lagen säger om detta ? Jag skulle bli jätte tacksam om ngn kan hjälpa mig att reda ut detta.

Sv: Lastvikt på B-kort hästlastbil ?

Lagen är klar man får inte ha övervikt. När det gäller B-kort är det inte bara övervikt utan kan även räknas som olovlig körning.
PL

En av säljarna till en sådan lastbil hävdar med bestämdhet att det kan aldrig bli olovlig körning, det är fortfarande ett B-kortekipage, vad han nu menar med det. Det kan bli övervikt, mer eller mindre , med mer eller mindre dryga böter, men inget mer. En annan säljare ( för ett annat märke ) menar att man kan ha upp till 40% övervikt, sedan blir det olovlig körning... Själv känner jag mig även tveksam till om försäkringar gäller när man kör olagligt ? Å, andra sidan skulle jag gärna vilja ha en lastbil men om jag förstår det hela rätt så går det inte att köra två halvblod samtidigt . Jag kan köra en häst i lastbilen och sedan kan jag koppla på ett släp och köra en häst där...Om jag har BE körkort. ( För då får jag dra 2000 kg )
Jag vill gärna ha en lastbil och kan väl kanske tänka mig att köpa en, OM det är så att det jag i värsta fall kan riskera är böter för övervikt men mer är jag inte villig att riskera. Jag kan inte riktigt förstå att ngn skulle vara villig att riskera mer, men hur kan isåfall alla dessa bilar säljas ?Det känns som det finns en hake någonstans.
Är jag övernitisk ?

Det som kan hända är följande..

Lastat för tungt= överlast. Överskridande av maximilast är ett bötesbrott. Beloppet avgörs av hur många procent du överskridit maxlasten med.
Har du överskridit maximilasten med mer än 50 % så blir det rapport till åklagaren.

Har du lastat uppenbart för tungt... och du "borde" begripit att lasten är för tung. Då kan du även riskera att bli dömd för vårdslöshet i trafik.
Vårdslösheten i detta fallet är att du gör ett medvetet risktagande genom att överlasta fordonet.

Ett överlastat fordon får försämrade vägegenskaper och sämre bromsprestanda.

Du kan även riskera att INTE få något på försäkringen vid en eventuell olycka.Detta oavsett om du förklaras som vållande till olyckan eller inte.

Och den ena av försäljarna har rätt... Har du i grunden behörighet för fordonet så kan det aldrig bli olovlig körning..

Jag har hittat några b-kortslastbilar som får lasta 1150, minns inte märke dock. Problemet är väl då att även om jag får lasta två hästar får jag knappast med mig någon packning...

Tål att tänkas på om det är värt att byta ut den stora dragbilen mot en lastbil alltså...

Vist finns det B-korts bilar man kan lasta lagligt i, de är bara inte så vanliga. Vår egen har trots att den inte ens är intypad på 3500kg utan 3400kg en lastvikt på 1350kg i bilens egenvikt är bil + förare + det antal passagerare den är godkänd i med (i vårt fall förare + 2 passagerare).
De flesta av mina hästar ligger runt 550kg i vikt (tungviktaren 650kg) så i de flesta fall väger hästarna 1100kg (är tungviktaren med 1200kg). 250kg packning är ju inte så vanligt att man släpar med så det är inte så svårt att hålla sig på rätt sida om vikten.

Har hört en del om vikten av husbilsfolk som har väldig kontroll på det här med vikter och överlast, då det faktiskt är väldigt extremt vad lite man kan packa med sig i en husbil utan att överskrida maxgränsen.
Enligt dessa är det "bara" böter per kilo överlast upp till 20% av din tillåtna lastvikt (om vi som exempel räknar på vår lastbil med en tillåten lastvikt på 1350kg så kan vi alltså lasta på 270 kgs övervikt innan det blir annat än dessa böter.)
En annan lite lustig sak i sammanhanget är att flera varit med om att polisen på vägen aldrig kollar vilken vikt husbilen/ lastbilen faktiskt är intypad på utan utgår bara ifrån att de är 3500kg (den typ av chassie som vi har på vår lastbil finns på ett flertal husbilar också och de första åren typades de av någon anledning in på 3400kg (men går att typa upp så varför vet ingen) vilket gör att det ger en ytterligare 100kg som säkerhetsmarginal innan herr blå bli arg.

Vad har du för märke på din då?

Kollar på begagnat annonser, men har inte riktigt bestämt om jag ska köpa eller inte...

Jag har också sett lastbilar med lastvikt upp till 1150 kg.
MEN-Det är innan man har lagt till det man vill ha ex. lack på bilen-40-50 kg, kanske drag, passagerarstolar, hästinredning kan ju vara bra att ha om man ska köra hästar....osv. I praktiken blir det en lastbil med en lastvikt på kanske max 900 kg. Det känns lite som ett skämt för mig att här säljs det lastbilar för 2 hästar och dom är inte billiga, men det går inte att lasta mer än 1 häst i dem utan att köra olagligt.

I nya Ridsport är det ett reportage om en ny bilmodell (svenskt bygge) som har högre lastvikt än de andra. Kommer inte i håg mera än så, så kolla tidningen.

Vi har inte köpt en "färdig" hästlastbil utan haft turen att hitta rätt lätt lastbil för egen ombyggnad, dock fick vi köpa utomlands både för att priset var mkt bättre och även pga att det är mkt vanligare med stora lätta skåp utomlands, här hemma verkar det inte vanligt att faktiskt tänka på att man faktiskt behöver lastvikt även i en vanlig lastbil. Kan bara gissa hur många vanliga lätta lastbilar som gå med övervikt varenda dag, finns flera av de stora mercedesskåpen tex som har 350 kg i lastvikt, lite löjligt med ett högt stort skåp och så får de lasta 350 kg i det har mkt svårt att tro att de håller det.
Vi hade turen att få tag på en Ducato turbodiesel, med special lågbyggt ALKO chassie (ett lättvikts helgalvat chassi) som dessutom är breddspårat bak vilket gör att det blir otroligt stabilt på vägen, det i kombination att det bara är 44cm lasthöjd gör att den ligger som en padda på vägen. På detta är det påbyggt ett PALKIT aluminium skåp helisolerat med plyfa invändigt med stora ljusinsläpp i taket. 2,10 brett, 4,50 långt och 2,30 högt så med andra ord en perfekt bil som hästlastbil.
Sedan måste man ju tänka på vikten i varje detalj när man inreder vi byter tex plyfagolvet mot aludurk som väger mindre använder aluminium även till inredningsdetaljerna allt för att jaga vikt. Lastrampen är naturligtvis också i aluminium. En annan vinst med att ha aludurken som golv är att vi kan använda tunnare gummimatta vilket gör att även på den sjunker vikten.
Man får tänka på materialet i allt går att hitta många kilo att spara in på här och där, varje liten detalj blir många kilo sammanräknat i slutänden.
Dock kan jag ju säga att jag kikat länge på annonser innan jag hittade detta perfekta objekt att bygga om, men nu kan jag lagligt köra två hästar som jag även kan övernatta i och ha ordentligt med packning med mig utan att vara nervös för att fastna i viktkontroller, ser verkligen framemot när den blir helt färdig och det är dags för premiärturen med hästar i.

Tusen tack för alla bra svar !
Jag har fått bra ideer & synpunkter tycker jag !!

Ja har man tur klarar man sig med böter eller indraget körkort. Har man otur håller inte lastbilen för övervikten och det kan sluta hur som helst.

Jag har för länge sen gett upp tanken på en b-kortslastbil.

/M

Helt riktigt värt att tänka på. Men en del bilar kan man ??? registrera för tyngre vikt, i det fall man har c körkort. Då ska ju bilen klara av en tjänstevikt jag tror det var ca 4300 kg. Men vist vill man försäkra sig om att botten inte går sönder... Ytterligare en aspekt !

Reportaget i Ridsport handlade om Strömsholmsbilen, de har en garanterad lastvikt på 1200 kg. Många tillverkare besiktar sina bilar innan den är färdigbyggd och får då en högre lastvikt än den egentligen ska ha, det kan skilja flera hundra kg som bilägaren inte vet om. När de sen blir stoppade och kontrollvägda står de där med ett registreringspapper som säger en sak och en veklighet som säger nåt helt annat. Dryga böter och i värsta fall om det är över 40 % övervikt kan det gå till åklagare. Du kanske inte ens får köra därifrån. Lurendrejeri är vad det är!

Och den ena av försäljarna har rätt... Har du i grunden behörighet för fordonet så kan det aldrig bli olovlig körning..

Jag är lite nyfiken på om detta verkligen stämmer. För när det gäller B-hörighet så finns ju också en övergräns för den behörigheten d v s 3500 kg. Så om ekipaget väger mer alltså över den gränsen, blir det då verkligen "bara" överlast?
Om bilen hade haft en max last på 3000 kg och man lastade 3450 kg, ja då är saken klar, det blir överlast. Men när totalvikten överskrider 3500 kg då har man plötsligt inte längre rätt behörighet om man inte har ett C-kort. Kan det då verkligen bli överlast och inte också olovlig körning? Så fungerar det ju med släp.

Jag är lite nyfiken på om detta verkligen stämmer. För när det gäller B-hörighet så finns ju också en övergräns för den behörigheten d v s 3500 kg. Så om ekipaget väger mer alltså över den gränsen, blir det då verkligen "bara" överlast?
Om bilen hade haft en max last på 3000 kg och man lastade 3450 kg, ja då är saken klar, det blir överlast. Men när totalvikten överskrider 3500 kg då har man plötsligt inte längre rätt behörighet om man inte har ett C-kort. Kan det då verkligen bli överlast och inte också olovlig körning? Så fungerar det ju med släp.

Visst stämmer det.... Fordonets registrerade totalvikt ändras inte bara för att det är överlastat. Det är den registrerade totalvikten som avgör vilken behörighet man måste ha på körkortet för att få köra.
Överlastar du en lätt lastbil så bruttovikten är överstiger 3500 kg så hjälper det dig inte att du har c-kort. Brottet är och förblir överlast...

Senast ändrad:

Visst stämmer det.... Fordonets registrerade totalvikt ändras inte bara för att det är överlastat. Det är den registrerade totalvikten som avgör vilken behörighet man måste ha på körkortet för att få köra.
Överlastar du en lätt lastbil så bruttovikten är överstiger 3500 kg så hjälper det dig inte att du har c-kort. Brottet är och förblir överlast...

Fast det beror också lite på NÄR man tog körkort. Tog du lappen innan 2000 får du köra ett fordon som är personbilstypat på över 3500kg, men har du tagit efter 2000 så är det MAX 3500kg.

Fast det beror också lite på NÄR man tog körkort. Tog du lappen innan 2000 får du köra ett fordon som är personbilstypat på över 3500kg, men har du tagit efter 2000 så är det MAX 3500kg.

Helt korrekt... men då talar vi om personbil... Den skall alltså vara registrerad som personbil. De fordon du hänvisar till brukar normalt vara husbilar med en totalvikt över 3500 kg registreade som personbilar. Och du får fortfarande inte överskrida den registrerade totalvikten, oavsett.

Mig veterligen går det inte att lasta hästar i en personbil.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag håller på och utforskar marknaden av hästlastbilar för B-körkort och har märkt att många har en väldigt låg lastvikt. Jag...
Svar
4
· Visningar
4 987
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Vad heter den här?
  • Tovig katt