Lastträna unghäst

kvandi

Trådstartare
Jag lasttränade mina två ettåringar igår, o jag blev så stolt att jag bara måste få visa dom! Snacka om duktiga småtjejer!!

lastnin1.jpg


lastningmej2.jpg


lastning2.jpg

Här ovan står jag med den bruna lillfisen, jag skulle bara ställa in en krubba i transporten o testa o se om den gula tösen ville lasta sig själv... Då knatade den bruna in bakom ryggen på mig... :D

Den bruna kunde vi t.o.m. komma så långt att vi kunde träna på att backa av.
lastningbacka.jpg


Den bruna är oxå lättlärd som sjutton o det tog inte många försök innan hon lärde sig att stå kvar på ut-rampen en stund innan hon gick av. (Fick inget godis om inte hon stannade)
wpid-dsc_3943.jpg


Jag kan verkligen rekomendera den här typen av enkel "lek-träning", lite kraftfoder i en krubba o så gott om tid och säkert utrymme. Både vi och småttingarna hade verkligen roligt! Jag hade aldrig trott att det skulle gå så enkelt! De är ganska lite hanterade, går i lösdrift o fångas nästan bara vid verkning. Nästa vecka blir andra sessionen, då skall dom få gå upp när det är smalt och få frambommen för utgången. Sen glömmer vi lastningen tills det är dags för unghästvisning i höst!

Lite ego-inlägg så här men kanske det kan ge inspiration till er andra?

O för er som redan har lasttränat, Hur gjorde ni och hur gick det? :)
 
Sv: Lastträna unghäst

Vad duktiga tjejer du har! :)

Min tvååring hann jag aldrig lastträna.. :( förra året då hon var ett år skulle vi in på klinik och var bara att lasta in och åka iväg, Första gången hon lämnade gården + första gången hon åkte ifrån flocken!!
hur duktig som hällst var hon :love: supercool under hela lastningen och var lugn även när hon lastades ur fast hon inte var på hemmaplan.

Har åkt ca 8ggr med henne efter jungfrufärden och hon är så duktig :love:

var en gång när vi skulle på återbesök på klinik som hon hade en dålig dag och gick inte in i transporten.. tittade på klockan och funderade på och ringa in och säga att vi kan bli lite sena, lägger grimskaftet över halsen och släpper henne, vem går då in helt själv!? jaha men då åker vi då :laugh:
 
Sv: Lastträna unghäst

O för er som redan har lasttränat, Hur gjorde ni och hur gick det? :)

Jag lasttränar faktiskt inte. Helt medvetet. De behöver inte lära sig 'gå på - gå av'. Utan jag hanterar, och när det ska åkas då åker vi. Naturligtvis ta gott om tid till lastningen och ingen stress, men de små är nyfikna och brukar knalla på av ren nyfikenhet.

Ev 'protester' kommer när de blivit mer varma i kläderna och börjar fundera på om alternativt 'inte gör som du säger' finns ;)

Inte haft problem med någon av mina trots (tack vare?) den uteblivna lastningsträningen. Tvärtom, lastat och åkt själv med dem redan från början (även om jag första gångerna gärna har någon med mig). Och det har hållit i sig. Kan komma någon 'och om jag provar tycka tvärtemot?' när de är lite äldre, men sällan något problem, bara tala om att det är samma som vanligt, man ska gå in. Sen har de klarat av testandet och försöker inte igen =)

Skulle någon häst visa nervositet skulle jag lastträna, men om man tar det som det mest naturliga i världen, kör lugnt osv så får de sällan anledning till nervositet.
 
Sv: Lastträna unghäst

Vi tränade aldrig. Vi gick in, stängde och åkte. När vi kom fram gick vi ut. Nu är min åring åt totalt 5 ggr om man räknar med när hon åkte som föl till seminstationen. Aldrig några problem :) Hon har åkt till och från betet nu sist. Både ramp och step-in dörr.
 

Liknande trådar

Träning Min häst, som i alla år har varit superenkel att lasta, har helt plötsligt börjat krångla. Förr har han alltid gått rakt in, jag har...
2
Svar
29
· Visningar
3 861
Senast: millan71
·
Träning Jag behöver tips! Bakgrunden är den att min tvååring har jag lasttränat hela sommaren då hon var ett och nu för ca tre veckor sen...
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: knasan
·
Träning Jag håller just på att lastträna min häst. När jag köpte henne (11 mån sen) var hon panikslagen för transporten, hon reste sig och hade...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: axel
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp