Lastproblem

Centaur

Trådstartare
Min häst är lite besvärlig att lasta... Det verkar som om han ibland bara betsämmer sig för att "Nähe!! Här ska jag minsann inte gå in!!" Jag kan se det på hans ögon, att han bara jäklas. Han är inte rädd, ibland går han så snällt på så - Om han själv vill... :smirk:

I dag var vi iväg och tränade. Han gick jättefint på, men när vi skulle åka hem igen kom det där envisa trotsiga fram i ögonen igen. Vi höll på i över en timme för att övertala han att gå på. Det är ingenting som funkar när han blir så. Har provat allt, be snällt, vänta ut, kommandera, bli "arg" och skälla, lägga till spö, NH, linor... Det gör honom nästan bara värre... Det som funkar litegran är att locka med gräs.... :smirk:

Men jag vill inte att det ska fortsätta såhär, blir ju ett ork att åka nånstans när han håller på såhär, men vad ska man göra??? Har någon några bra tips som jag kan prova? Han är som sagt inte rädd, han har bara inte lust/vill inte. Är som att han säger "ha, make me!" för han vet att jag inte kan tvinga honom in. Han är som en trotsig liten unge.... :crazy:

Sv: Lastproblem

min är oxå så.. han vill bara inte in.. stilen "har ingen lust idag"

och vi har oxå testat det mesta men nu sista gången så var vi "elaka" och tog två linor bakom baken sen hade jag ett spö i handen som jag drev på honom med och då gick han på direkt..
det funkar på min häst iallafall.. att säga till med en gång att här bestämmer jag och du ska in idag!

Fungerar det verkligen inte med linor? Korsa två linor bakom honom med några starka envisa människor som drar. Är han inte rädd och bara krånglar ibland, så låter det ju som att han skulle behöva lära sig att han inte får krångla på det där sättet, att det bara blir otrevligt då.

Gör transporten trevligare för honom. Om han alltid lastas och ska in och skaka där en liten stund så blir det småningom en negativ grej för honom. Sätt in honom o äta sin kraftfoderportion varje dag så får han positiva erfarenheter också. Att åka är alltid lite stressande för en häst, så det behövs tillfällen då han lastas in men inte måste åka också för att det ska hållas på plus-sidan allt som allt.

Och kom ihåg att ha en paus på minst 5 minuter sedan du lastat in honom och stängt tills du åker iväg. Då kombinerar han inte lastningen med åkandet på samma sätt som om du åker genast. Hjälper också i längden. Lycka till!

Låter som mina hästar, unghästen går ganska bra (peppar peppar ta i trä) än så länge. Första gången vi lastade henne la hon sig ner fem! gånger varav en gång som hon fastnade i stödbenet till till trailen. Tur att hon inte fick panik utan låg lungt kvar så vi kunde lyfta ner benet. Nästa gång backade vi intill stallet med släpet och stängde för sidorna då gjorde hon bara ett halvhjärtat försök att dra sig ur, sen har jag lastat med bara grimskaftet i handen och övertalat henne.
Första gången vi lastade henne använde vi både grimma och halsring. från halsringen genom grimman gick ett långt grimskaft/rep som vi virade runt den främre bommen i släpet, en fick stå och hålla där och hala in ju närmare vi kom. Jag ledde hästen med grimskaft fastsatt i grimman sedan två personer som korsade linor bakom hästen. In kom hon och hon är inte rädd för transporten eftersom jag nu har kunnat lasta henne genom att leda in henne i bara grimskaftet.
Problemhäst nummer två är hennes mamma, där vet man aldrig hur det ska gå. Antingen tar det hur lång tid som helst eller så går hon på direkt. Den första tiden jag hade henne lastade jag henne med en jacka över huvudet, men nu går det inte att göra så.
Jag har funderat mycket på vad det kan bero på. En sak som jag tror spelar in är att det finns så dåligt ljus i transporten så hästen inte ser vad det är. Hästen har ju ganska dålig syn rakt fram så det kan ju vara en av orsakerna till svårigheterna vid lastning.

MVH Ann

Jag har inte haft exakt likadana problem som du men min häst blev som fastfrusen och gick inte att rubba ur fläcken. Så småningom med hjälp av borstar, spö och plastgrep i baken gick det men det var inte särskilt kul. Hans problem var att inte låta honom stanna och stänga av utan att jag var tvungen att hålla honom vaken och alert. Såsmåningom fick jag hjälp och det som fungerade var antingen framåt eller rakt bakåt inget stillstående eller annat "larv". Nu använder jag det jämnt och det går strålande. En annan häst som var väldigt matglad lärde vi gå in genom att fodra eftermiddagsmaten i släpet ett par gånger i veckan utan att köra iväg men vi stängde som om det var dags att åka. Det går utmärkt att lasta den hästen nu.

Vi har en häst som varit jätteknepig att lasta, så häromdagen var vi på lastningsträning med henne. Tränaren (en westernkille som jag aldrig träffat förut med som var väldigt lugn och bra) jobbade enligt metoden: det ska vara obehagligt utanför transporten och trevligt därinne. Alltså petade han på henne med spö på rumpan hela tiden - han slog inte utan petade bara på ett sätt som måste vara jätteirriterande för hästen. Hon var på väg upp på lämmen, backade flera gånger men han bara voltade henne och gick tillbaka och petade på henne. Inne i transporten stod jag med morötter... :D När han var färdig gick hon in i transporten hur snällt som helst, av sig själv utan att bli ledd, bara för att slippa spöpetet och få morötter...

Jag vet inte om det är svårt att lyckas med det där på egen hand, vi har ju försökt med vår häst innan med varierande resultat. Men ta hjälp av en tränare för att få en teknik som fungerar!

Nej, det funkar inte, då slänger han sig. Farligt båda för oss och honom. :(

D e SÅ frustrerande m såna hästar som inte e rädda utan bara STÅR där. Har provat lite olika metoder. Första gången vi skulle lasta S så, tja man kan säga att en kompis lyfte in henne, hov för hov... Men nästa gång så stannade den lilla parveln för långt bort för att d skulle funka... När jag skulle hem från första tävlingen så fick jag till slut på henne genom att SPRINGA på m henne. Kan ju säga att när jag skulle lasta nästa gång och tyckte att d var väl en bra idé att försöka springa på den gången oxå så gick d inte alls... SKa prova med "pet"-metoden. OCH jag ska lastträna! När d har lugnat ner sig lite på jobbet. Tycker inte d e nån jättebra idé att försöka lastträna när man redan e irriterad och sur när man kommer t stallet...

Att lastträna kan kräva en hel dag, massor av tålamod, någon som kommer ut med mat så man inte blir sur och hungrig. Det viktigaste är nog att vara bestämd och inte ge upp förrän det fungerar och be om hjälp av utomstående om det behövs. Det finns flera jätteduktiga, ofta NH-utbildade personer, som är superbra att anlita om man har problem.

Det finns säkert någon som kan försöka hjälpa dig men viktigast är nog att träna själv. Jag rider en häst som inte går att lasta, han är rädd. Har hört att många har sagt att dom kan "bota" det men ingen har lyckats! Så nu rids han från "vanliga" stallet till betet istället. Som tur är han ingen tävlingshäst som måste åka ut på tävlingar och det är inte så farligt långt till betet! Är hästen inte rädd skulle jag föreslå att fodra den inne i transporten om du har tid. Är den matglad kommer den säkert springa in efter ett tag!

Så besvärligt.
Jag läste om någon som hävdade att ett bra sätt att lasta var att när hästen stannade, be någon "picka" på den på korset med en pinne eller ett spö. Lugna men ihärdiga duttanden med spöet, till slut tröttnade hästen på detta och gick förhoppningsvis in, åtminstone gjorde den något.... Provade det en gång på en häst som var lite motvillig och det fungerade. Det kanske kan vara värt att prova åtminstone. :smirk:

Funkar det inte och man inte kommer på något annat kanske man måste sätta hårt emot hårt och dra in hästen med linor ändå, men det är ju naturligtvis en avvägning man som hästägare måste göra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 754
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat