Lastproblem! Jag får inte hem min häst! :(

Ä

Ängslig

Igår kväll bar det av med hyrt släp ca 8 mil för att hämta hästen.
En flicka på 1 1/2 år, arab/kbl korsning.

Hon är lasttränad såpass att hon går in i släp och kan äta lite, men har aldrig vart instängd eller körd.
Hon märkte nog att det var något särskilt igår för hon var lite extra jobbig att få in. Vi parkerade längs en vägg och efter mycket om och men så gick hon på.
Men när bakbommen stängdes kom paniken (?) att hon var fast.
Hon började hoppa och kasta sig och lyckades vika in bakbenen och åla ut bak under bommen (som var för högt upp märkte vi då).
Hon fastnade med ryggen men vi fick loss henne.

Efter lite vila ville de prova igen men nu var hon jättetrotsig!
Hon stegrade och kastade sig och jag fick en spark på armen.
Tillslut helt plötsligt gick hon rätt på.
Då fick hon äta lite och sedan backa ut igen lungt och stilla.
Jag bestämde mig för att inte köra henne då, det kändes så riskabelt.
Vi lastade en gång till efter mycket om och men och gick av sedan.
Så att vi skulle ha vunnit för kvällen.

Men nu vet jag inte hur jag ska göra.
Jag kan ju träna på detta i lugn och ro hemma.
Men måste ju få hem henne.

Lugnande funkar ju inte alltid när hästen är så hispig, och hästlastbil vet jag inte var jag hittar, då skulle ju nordisen kunna åka med också.
Hur löser jag detta :cry:

Sv: Lastproblem! Jag får inte hem min häst! :(

I det där läget skulle jag ta med en lugn och fin kompis som kan åka med. De brukar bli lugna när de ser att den andra inte hetsar upp sig.

Sedan kan det vara ett bra tips att sätta som mål att man har heeela dagen på sig och att man ska lastträna ett antal gånger innan man åker. Har man ställt in sig på träning så brukar man slappna av lite, och då är det lättare för hästen att slappna av.

Träna på att bommen får göra lite ljud där bak och att hon får gå ut och in i lugn och ro en massa gånger.
Ha en lång lina så hästen fritt kan gå in och ut utan att man tappar den eller måste stanna den för att linan är för kort.

Mat där inne, servera kompisen först, att en annan står och äter där inne kan ha en lugnande effekt.
När sedan hästen står där inne lugnt och äter, då stänger ni och åker.
Träna inte igen bara för att ni sagt att ni skulle träna, det kan ni göra vidare hemma. Se till att bommen är lagom hög och stäng rampen lite snabbt. Inte bra om de får för sig att det går bra att åla sig ut :grin:

Kan vara himla fiffigt att ta med någon som är aaasvan att lasta unghästar, kan vara skönt att ha med.

Jag har dock ingen liten kompis att lasta med :cry:
Har ju bara enorma nordis, och jag får inte köra båda.
Ev kan jag låna med pojkvännen som har körkort för sånt.

nordis står ju väldigt snällt i släpet, men de har ju aldrig träffats innan heller. :crazy:

Om man lyckas stänga alla bommar och luckan, och hon börjar hoppa och kasta där inne, vad gör man då? :eek:

Ja, se till att ta med pojkvännen som får köra med båda. Stornordisen kommer lugna henne jättebra, bättre än någon människa kan.

Bind henne såpass kort att hon inte kommer över bommen, så ska det nog gå bra. Jag har stoppat en plywoodskiva och höbalar framför bommen när jag kört vilda småttingar, så är det ingen risk att de voltar över. Och så har de att tugga på.

När man börjar köra brukar det bli så vingligt att hon knappast gör annat än håller balansen. Särskilt med en lugn kompis. Jag tror inte att det är någon fara, stannar man och börjar lasta ur blir det bara värre.
Fy, när vi hämtade vårat sto så stod hon och hoppade jämfota hela timmen det tog att köra hem, jag var sjöblöt i svett, men som maken sa, vad ska vi göra då?

Det idealiska är såklart att träna så hon blir trygg att åka, men nu är ju det lite svårt.

Men igen, försök verkligen få med dig någon van, särskilt om du känner dig osäker.

Hur har du satt skivan då? Ja det kan ju vara bra att ha något framför.

Men de kanske ska hälsa först i någon hage då, så de inte börjar bitcha i släpet :angel:

Jag har dock ingen liten kompis att lasta med :cry:
Har ju bara enorma nordis, och jag får inte köra båda.
Ev kan jag låna med pojkvännen som har körkort för sånt.

nordis står ju väldigt snällt i släpet, men de har ju aldrig träffats innan heller. :crazy:

Om man lyckas stänga alla bommar och luckan, och hon börjar hoppa och kasta där inne, vad gör man då? :eek:

Känner du dig osäker att köra själv så ska du beställa en transport med lastbil. Du kan ju lasta på din häst hemma först och ta med till den andra. Finns annonser om åkare i R**sport bl a.

raderad pga dubbelpostning

Senast ändrad:

Det är sällan problem att köra första ggn om du kör försiktigt.
Den måste ju träna o lära sig o det ska vara en positiv upplevelse.

som skuggi skrev var varsam o så lugn som möjligt o ta upp bakluckan sakta. Sen brukar de ha fullt sjå att lära sig balansera upp sig vid färd.

bind hästen med kort- kort grimskaft- men aldrig med luckan nere. Ta loss den vid urlastning- innan du tar ner luckan.

Jo köra går nog.
Men själva lastningen?
Men ska få med mig pv och nordis. Men de borde väl hälsa innan då?

Be din pappa.

Om man är trygg o inte har målat upp skräckscenarior så brukar hästen följa med- den trygga ledaren.

Är du nervös för det ena med det tredje så känner hästen det o säger- vi struntar i det här. Vill inte vara med.

Jag är inte nervös, pappa är nog inte bättre han.

Däremot upplevde jag att ägaren och dennes dotter var lite stressande mot hästen. Jag sa även till dottern att inte daska till hästen med linan bara för att hon tittade mot henne...

Men jag får väl ta med stort släp, pojkvän och nordis.
Så får vi ta det lungt helt enkelt.
Det borde ju bli lite annorlunda att stå där inne med en kompis också.

Eller?

Fast då gäller det att den är lättlastad o hanteras av ngn kunnig. Tyvärr låter det inte så.
Lasta den själv. det går säkert bra.

Gå på bara!!!- som om du aldrig har gjort annat så ska du se att hästen vågar lita på dig.

Tänk inte för mkt.
Lycka till:laugh:

var bara lugn och ta hästen i ett stadigt grepp och sträck på dig när du leder. Visa dig extra självsäker och gå mot transporten som om du inte gör något annat än att lasta omöjliga hästar. Inger du respekt och förtroende så kommer din häst att lita på dig och inse att det inte är så farligt.

Du kan som någon skrev stapla några höbalar framför frambommen, då har hästen dessutom något att tugga på.

Att ha med din nordis kan underlätta, speciellt om denne står snällt och lugnt i transporten. De behöver inte hälsa på varandra innan utan lasta på och stäng luckan. När ni väl kör så kör väldigt försiktigt och långsamt. Det ska vara en trevlig upplevelse att åka transport. När ni väl är i rullning brukar inte hästarna bry sig om så mycket mer än att hålla balansen.

Om hon tvärstannar när vi ska gå på då?
Eller börja kasta sig?

Ja nordis står jättelungt.
Men de kanske tjafsar där inne eftersom de inte träffats?
Då har hon iaf annat att tänka på. :angel:

Men precis när man stängt bommen, om hon gör som förra gången.
Börjar slänga sig och hålla på, vad gör jag då?
Jag vill inte att hon stegrar och fastnar eller, fast hon kanske inte kan komma loss på något vis om bommen e bra där bak (stänger luckan snabbt?) samt bundit kort där fram?

Tycker du ska köra den själv.

när du har lastat- kör iväg på en gång!

Ha med dig hink med mat.
Extra grimma o grimskaft.

en VASS kniv.

Vi hade mat osv igår också.

Men det var när vi stängde bommen så slängde hon sig åt alla håll och kanter. Jag vet inte vad som hänt om hon inte vikt ihop sig och ålat bak. Lugnar de sig eller fortsätter de? :crazy:

Kan ju vara bra med nordis som sällskap.

Då måste du VETA med säkerhet att den är stencool. Oxå planera hur du ska göra vid urlastning. Vem som ska ut först osv.

Nä hellre tampas med EN häst än med 2 st som kan trigga igång varandra.:eek:

Vania är stencool
Hon står och sover i släp.

Hon åkte alltid med när jag körde min arab för ett par år sedan.
Han höll också på men hon bara tuggage lite sålänge, och brydde sig inte alls.

Lastar ur lillan först isåfall, annars blir det väl ett liv om nordis går ut först.

Jag vet inte vad som är bäst egentligen.
Känns kanske bättre för henne att se en lugn häst där inne, och så har hon lite att tänka på där inne.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 791
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 767
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30