Lastnings tips?

B

Bonita

Är det någon där ute som har några bra lastnings tips?
Jag vill få in min häst på ett "fint" sätt. Jag vill att hon ska vilja gå in självmant, inte att man ska behöva använda linor ochl liknande. Jag är lite imot sådant. Jag använder repgrimma och pekpinne(spö) när jag last tränar. Hon går på med fram benen med inte ett dugg längre. Är det någon som har några bra tips på lastning?

Jag vill inte ha tips som att använda linor, kvasten, spöa, trycka, dra och liknande.

Väldigt tacksam för svar (: kram anna

Sv: Lastnings tips?

Tipsade på liknande tråd om hur vi löste problemet med ett fullblod jag hade på foder. Han gick INTE in alls.

Vi backade upp transporten mot stalldörren och fällde rampen in i stallet. Öppnade den lilla dörren fram så transporten blev ljus och släckte ljuset i stallet.

Han gick alltså fr mörkt stall till att kliva in i ljus transport i stället för tvärt om- gå från ljus stallplan in i mörk och trång transport.

Han tvekade lite men klev faktiskt på! Följande gånger klev han utan tvekan på. Han kunde dock aldrig lastas på vanligt sätt :( utan detta krångel fick vi fortsätta med. Men vi slapp att bråka med honom i alla fall och han stod lungt och fint i transporten under färd.

Lycka till med lastträningen

Ungefär detdär har jag faktist kört med det sista. (: Jag har parkerat transporten vid stalldörren så rampen är i stallen. Hon går in men inte frivilligt. så jag har börjat att träna henne på att lastas på vanligt sätt vilket blir mycket smidigare när hon väl ha lärt sig gå in. tack ändå för tipset (:

Jag har klickertränat min häst i lastningen och nu ska vi bara få till att han ska stå kvar så har vi fixat det sedan :D

Det är min rekommendation, för så mycket som det gjort för oss under dessa 7 månader tillsammans skulle det nog tagit år för annars! Lycka till ;)

Träna träna träna... :) Transporten ska inte vara något konstigt, så vänj henne vid att vistas i närheten av den. Sen steg för steg. Tänk att det ska gå bra, och tro på din häst, så är jag säker på att ni lyckas :D

Lycka till!

Ja precis jag får nog bara träna och träna (:

Ställ in transporten i tex hagen eller liknande. Sedan går du i närheten av transporten tills hästen inte ens bryr sig om att den står där. Gå sedan rakt över rampen med hästen från sidan, tills den skiter fullståndigt i detta.

Sedan kan du försiktigt gå in i transporten, går inte hästen in så är det inte så konstigt. Hästar föds med klaustrofobi och gillar inte trånga utrymmen, flytta gärna mellan väggen så att det blir större plats. Sedan ska du berömma hästen för varje steg den tar genom att dra (ett steg) släpp efter och sedan fortsätter du så. Öva gärna detta varje dag! Ge hästen sitt kraftfoder eller något inne i transporten så den kopplar transport = ¨något bra.

Lägger du ner mycket tid på detta så kommer det inte vara något problem att lasta, se till att hästen litar på dig. Tillslut så bör du kunna skicka in hästen i transporten utan att behöva leda.

Kom ihåg att alltid tala mjukt så länge hästen gör det du vill att den ska göra.

Våra hästar ville inte ens gå i närheten av transporten. Men så såg vi en som tog dit en "expert" som hjälpte henne med hennes häst och vi testade samma sak med våra. Man skulle börja med att gå i en volt framför transporten och sedan kliva på transporten från sidan när hästen känner sig säker. Sedan kan man börja med att gå på framifrån när hästen klarar av att kliva på från sida till sida säkert.
Man börjar med att hästen ska gå så långt den vill och sedan försöka få den att ta ett steg till genom att ta grimskaftet och schasa på hästen lite. när den gjort det får den mkt beröm men inget godis/mat! Det gör saken bara värre. Sendan tar man ut hästen och klappar den går på transporten igen framifrån och då ska den gå längre in en vad den gjorde sist och gör den inte det då får man ta åå lägga ett tryck i grimskaftet och schasa på hästen lite. När den har kommit så långt in man vill så ger man den mkt beröm men som sagt inget godis/mat. Det får den bara när den har klivit in helt och luckan där bak är stängd :)
När den kan gå in och du följer med kan du testa att stå nedanför rampen och ta in hästen. Låten gå in så långt den vill och sedan ska du schasa på den så att den tar ett steg till. När jag menar schasa menar jag att inte att slå hästen att nudda den lite så den förstår att den ska gå framåt.
Sedan fortsätter du på samma vis men står nedanför rampen.
Ett bra tips är att ta bort hela vikväggen (om det går) först och träna utan vik vägg, sedan kan du ta in den och svänga ut vikväggen så att det blir större plats och ta in den stegvis. Träna stegvis och många gånger i veckan, det har vi gjort och nu går våra hästar in själva.

Lycka till med träningen :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
907
Senast: Ajda
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur