K

khendra

Har en ponny som gärna går in i transporten men har svårt att stå kvar, när vi ska försöka att stänga bommen så vill hon gärna slänga sig ut men går lika glatt in igen bara det finns något att äta. tränar varje dag med att hon får gå in och ut. Någon som har något tips?

Sv: Lastning

Du och jag har exakt samma problem:smirk:
Upplyftande va?;)
Därför vill jag också gärna ha tips:bow:

Har en ponny som gärna går in i transporten men har svårt att stå kvar, när vi ska försöka att stänga bommen så vill hon gärna slänga sig ut men går lika glatt in igen bara det finns något att äta. tränar varje dag med att hon får gå in och ut. Någon som har något tips?

Backa henne från lämmen/trailern innan hon själv hinner börja. Ta initiativet från henne. Det hjälper, men kräver mycket träning.

Samma problem här.

En alternativ att prova är att någon står SNETT bakom, och klatschar till på rumpan när hon börjar backa. (obs, inte för att det ska göra ont utan för att hästen ska bli förvånad av ljudet och kliva/hoppa framåt). Dock så kan det ju leda till att hästen blir rädd och kastar sig ut. Kom ihåg att berömma mycket om hon kliver framåt igen.

Annars tror jag på att helt enkelt träna och träna. Ta, som ovanstående skrev, initiativet från hästen och backa ut den innan den hinner börja gå ut själv. Om hästen går ut på eget initiativ, håll emot av bara f-n, men följ självklart med ut, och ta genast in hästen igen. Beröm så fort den står stilla. Låt den inse att det inte är lönt att gå ut, man måste bara in igen.

Eller, jag är inte hundra på det där med att hålla emot. Kanske är det bättre att bara backa ut hästen och låtsas att man hela tiden tänkt att den skulle gå ut?

I vilket fall gäller det att hästen ska in PÅ EN GÅNG. Släpp inte trycket i hästens nacke förrän den gått fram mot tranporten igen.

Lycka till med träningen! Tror eventuellt att jag själv ska träna lite lastning med min medis idag :)

Senast ändrad av en moderator:

På min ponny med samma problem försvann det när vi började lasta ur fram. Då slutade han att koppla backa med komma ut. Ska man ut går man framlänges helt enkelt.
Har ni ingen sån transport kanske ni kan låna och ha "rundgång" - in, mata och ut framlänges. För oss var det väldigt effektivt!
Transport med dörrar istället för lem är också ett bra tips! ;)

Lycka till! :)

Jag tränade min att stå stilla, inte i transporten utan var som helst, med typ trickträning, det funkade sen i transporten.
Hjälpmedel; när hon gör rätt så använder jag ordet "rätt" och ger morot som förstärkning. Det ordet använder jag bara när hon får ngt gott samtidigt.
Det motiverar till inlärning och hon står alltid perfekt stilla vid uppsittning också.
Man kan naturligvis träna in en massa olika saker. Jag skickar ut henne på volt löst och så kan hon göra trav och galoppfattningar. Hon ryggar och jag står bakom henne och säger "back". Hon går i sidled mm.

Eller, jag är inte hundra på det där med att hålla emot. Kanske är det bättre att bara backa ut hästen och låtsas att man hela tiden tänkt att den skulle gå ut?

Att hålla emot i grimman är kontraproduktivt, eftersom hästen då instinktivt drar av bara f-n för att komma loss. Det är bättre att göra backningsövningar tills hästen är trygg inne i trailern och därefter lägga en bom bakom (med mellanvägg). Små steg är effektivare än stora!

Min lilla dam ville gärna backa ut så fort hon kommit in i transporten, så fort ngt rörde sig bakom henne (som skulle sätta på den där äckliga bommen) så backade hon direkt och det kan bli riktigt farligt på tävlingsplats osv...

Det man måste göra är att först se efter ifall hästen är rädd - eller om den dummar sig. I mitt fall så dummade sig hästen och efter en tids träning då jag övertagit ledarrollen så backar hon inte förens jag säger att hon skall backa!
Är hästen rädd är det ju en annan femma...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Mia_R
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 778
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar