Lastning...

Sv: Lastning...

*lånar knapp*
Jag tycker att man visst kan använda sig av en dörr el liknande när man lastar en knepig häst. Men man måste se till problemet, varför vill den inte gå in, hur åker den när den väl är inne??

Jag har den uppfattningen av mina hästar (har några st) att om de åker konturneligt så är det inga problem, men det kan bli problem om man bara lastar någon gång ibland. Och sen kan man ju fundera på om den vill åka brett eller utan mellanvägg helt. Har till och med varit med om hästar som föredrar vissa sidor.
Ett sto vi tävlade med för ett par år sedan gick det inte att lasta på v sida, men fick hon gå in på h sida så gick det bra, sen ville hon ha mellan väggen till sidan, men inte helt till sidan, så för att få henne att åka bra fick man mixtra en del.

Alla mina hästar kan jag lasta själv, lägger grimmskaftet över halsen går mot rampen, och när de är på rampen så släpper jag in dem.
Om jag lastar två hästar tar jag med mig båda och gör lika dant, men en i taget. Det är bara när jag lastar hingstarna med någon annan häst som jag inte gör så.

Men det gäller ju att man verkligen kör snällt med dem.

Och jag kan hävda att det är inga hästar som det inte går att lasta. Man läser så mkt om last träning och svår lastade hästar, gör inte så stort problem av det hela, tänker man att det inte ska gå, så e det ju klart att det inte går...

Det är så här Masse, Om någon skriver after råd och får det, då är up till tråd skaparen att ta det eller inte. Jag har redan fixat det med Nera och jag tror att hon vet jag är efter att ser till att det går bra för folk och deras hästar. Hur du tolka min sätt att svara är äntligen ditt problem. Varför är du nu bara rätt i ditt sätt att skriva att jag får ingen osikt. Du nu är precis som du säger jag är.

"Den här typen av svar" det var bra. Min typ av svar är ta hjälp av nån som har kunskaper, att dela det så att ägaren och hästen klara av det själv. Som sagt jag svar för det fanns inte info att säger att det var "bråttom" eller nåt annat bara snabbt.

Det är den andra grejen "jag vill inte leva med det". Jag vill att alla kunne lasta deras hästar. Jag vill att jag själv kunna hjälpa till. Men det är omöjligt mest gånger. Som sagt jag är bara ut efter "säkerhetslastning". (vet ej om man kan kalle det så, men jag tror du vet vad jag menar.)

Och föresten jag har frågat Nera om hon vill har hjälp. Men det aldrig var skrivet i detta tråd. Jag känner att det är svårt att råda folk när man vet igenting om hästen eller matte/husse, sitsen, problemet. Jag gärna vill ger råd, men jag heller att dem förklara mer än vad t ex Nera gjöda. Jag heller skriva vad jag gjöde istället att ger råd till nån som gör saker värre, att det går inte alls, eller att dem blir skadad.

Jag respekterar att du vill ge råd, det är bra. Men jag tyckte att du och några till gick väl hårt fram redan från början utan att veta vad som var grunden till problemet. Jag tror att alla kanske har svarat i ren välmening men att det blivit fel någonstans. Själv är jag dyslektiker och kan ibland inte se om jag stavarfel eller får bokstäverna i felordning speciellt om det är bråttom. Jag ser inte felen förän inlägget är publiserat och ibland inte förän det är försent att ändra på det. Men jag kan se så mycket som att är tuff nog att slänga dig in i debatter här utan att riktigt kunna skriva det svenska språket även att det blir värre när du blir lite upprörd. Vet inte hur det är med din förmåga att läsa svenska. Så det är ju möjligt att den här situationen har uppstått mycket av rena språkförbistningar. Kanske från både ditt och mitt håll.

Detta är den första gången jag tror vi kommeröveräns. Jag vill inte vara hård men samtidit jag tycker folk (vuxen och ungdomer) inte tar lastning på alvar.

Ok vi säg så här om du tycker jag är fört hård. Så nästa gång en lastnings problem kommer up, (du vet att jag kommer hålla till min åsikt...men jag ska försöker vara lite mjukare nästa gång :D . Det är Nera som fick det mesta, för även när jag har skrivit råd ner folk är mer efter en quickfix. Så när jag såg denna tråd, ja, jag hoppade på lite för hårt.

Men tack för en bra debat. det gjorde att adrenalin gick runt ibland.:angel:

Lycka till i framtiden! För i grunden håller jag med dig om att det är bättre att träna innan än efter. Även att det kan bli farligt för okunniga som ska lasta hästar med metoder som de inte klarar av.
P.S. Hoppas du får ihop till nästa häst snart.

ok nu förstår jag. Ja, den är beräknat till 17 jul min födelsedag! Men nu blir det den 7:e :d när "han" (hålla tummarna) kommer. Har taget imot en gotlands russ för min dotter sen jag fyllde in uppgifter.

vissa samlar frimärken och mynt.....inte jag:D

Sorry att jag skapade sån disskution, det var verkligen inte meningen att alla skulle bli så irriterade.

FÖRLÅT MEJ!

Du behöver inte be någon förlåtelse alls. Det var istället bra att vågade fråga när du inte visste vad du skulle göra. Så fortsätt med det när det är något som du undrar över.
Hoppas att det går/gick bra med lastningen.

Jag kan ju då meddela att lastningen gick utmärkt!!!! :banana:

Han var så duktig så och efter att ha lockat lite med morötter så var han inne, att lasta dem båda två tog nog inte mer än tio minuter!!!:love:

men nu är de borta från mej och jag saknar dem som satan!!!

Hoppas verkligen inte att du binder upp hästen med träns och bett i transporten! Har aldrig kört någon häst med träns utan det sätter man på när man väl kommit fram till tävlingen eller visningen. Sally Swift metoden funkar alltid. Hon/han kanske är bredåkare, ta ut mittväggen i transporten.

De är tyvärr sålda pga av tidsbrist.

Hmmm det med tränset var mer när man lastade jag menade, har hört att en del hästar går med lättare om de har träns... men jag antar att jag formulerade det klumpigt.

Ser vad bra det gick! :banana: Glad för din skuld.

Jag tycket om tråden, Ja det var lite diskationer med det är alltid bra. Och det slutade bra tillomed. Eller hur Masse? ;)

Själv klart ska du har lagt in tråden, hur ska man lära om man inte fråga. vi alla har egen åsikt, vissa hålla med och vissa gör inte det. Det är bara så. Och jag är glad för det annars skulle man inte har nåt att prata om, om alla var på samma spår. Jag tror ingen annan mår dålig av denna tråden.

Synd att du var tvungen att säjla dem. Men hoppnings vis du kommer har mer tid i framtiden.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9