Lastning...

Nera

Trådstartare
Någon som har några bra tips på hur man kan få på en häst som inte alls tycker om att gå på transporten på ett snabbt och smidigt sätt?

Kan man köra hästar i transport när de har grimma på sej?

Har inga benskydd till dem, är det väldigt vanligt att de skadar sig om man inte har det?

Sv: Lastning...

Det är klart att hästarna ska ha grimma på sig. Enligt lagar och förordningar skall alla hästar utom föl vara uppbundna i transporten (lastsäkring) eller åka lastbil i box (kallas förstängning). Det enda som skulle kunna ersätta grimman är en halsrem.
Är hästarna inte skodda och man kör lugnt och ordentligt är det inte vanligt med trampskador som transportskydden skyddar mot.

Ett last tips!
Backa upp transporten till stalldörren och lasta hästen direkt från stallet.

Grimma måste man väl ha... Man kan väl inte få in dom annars..? Eller ...?:bump:

Tror också på att backa upp transporten så nära som möjligt, ha allt klart innan du försöker att lasta. Att förbereda allt innan så att det bara är att lasta in och göra fast hästen, stänga luckan och åka... :banana:

Helst så att den inte hinner uppfatta att det går att konstra.

Försök leda in dom så snabbt som möjligt helt enkelt, då kan det funka, men börjar man tveka eller fixa med annat så kommer "allt" av sig. I alla fall min uppfattning.

Nera skrev:
Någon som har några bra tips på hur man kan få på en häst som inte alls tycker om att gå på transporten på ett snabbt och smidigt sätt?

Ser det är var jag fastna.

Varför kan inte oss som ägarna tar ansvar för vara djur och lära våra hästar ordentlig att lasta och slutar söker efter snabb fix?

Ursäkta Nera men det är till alla som har samma tänkade som du. Jag vill inte vara respektslös, men jag skulle gärna ändra allas tänkande ner det gäller lastning. Jag jobbat med detta kanske mycket och jag har sett och hört många hemska saker pga dålig lasttränning. Och råd som jag har läst på bukes gör så jag ryser. Så här kommer min åsikt och råd.

Vill du verkligen har en häst som lasta bra och säkert? Att den går in själv och står still till du ber att det kommer ut? Att du kan lasta själv? Ta hjälp av en duktig trännare om du inte klara av det själv. En som har erfarenhet med lastningen. Att backa upp till ett stall dörr/gång kommer inte alltid hjälpa dig. Vad händer ner du inte har en stall gång att last med? Då står du där och lasttränning på nytt har börjat!

Men jag har inte pengar för en trännare?
Men du har pengar till alla hjälp medel, transport reparation, och vet. kostnader.
Jag har inte tid att tränna?
Men du har tid vid en tävling (t ex) att lasta för en timme eller mer varje gång? Eller du kanske har fler kompisar så ni kan lifta hästen in. Eller min favorite "the butt strap!" du vet longers linja runt och kommer bakom hästen så man TVINGA hästen i. Och sen finns det också dem som kan står båkom och piska i dem

Det är bara några orsak av många som jag hör hela tiden.

Lastning är en enormt viktig del i häst hantering och och tränning. Att gör det fel kan gör saker svårare i framtiden och kan vara farlig för dig och hästen. Och jag är för att hästarna "acceptera" det på deras vilkor. Inte att vi tvinga dem att acceptera det. Då mår dem bättre psykist också. Tänk att hästarna är en betesdjur och att vi är en rovdjur, och att dem är av naturlig orsak kaustrofobik och panik-aholik djur. Och vi undra "varför vill dem inte går i transporten". Som dem ser som en mörkt grotta som björn kan bor i. Till oss är det helt dumt att tänka så men till många hästar det är en faktum. Skulle du knuffa in den lilla sister (om man har en) i en garderob om hon hade klaustrofobi och stängde dörren tills hon slutade sparka. Och sen säger "bra, nu kan du stanna in där för ett tag tills du vänja sig". Nej, man skulle inte göra det. Så varför skulle det vara ok att göra det med hästarna. För att dem kan inte prata och säger "snälla matte, snälla, snälla släng mig inte in dit igen".

Att man kan på en lungt och säkert sätt visa hästen att dem behöver inte vara rädd att man tar tid att visa dem att dem kan lita på dig. Att du ska inte lura dem. Då kommer du har en häst som vill går i transporten. Nu det är många hästar som kan från början går i transporten orädd och jag säger "hurra". Men dem flesta kan inte. Jo, visa av dem kan åka utan problem men det är lastning som tar tid.

Av alla råd som ger på bukes, DETTA är en som ska tas up med en trännare/kunnig person och inget annat. (givit visa små hjälp/stöd har givits till visa som är redan på väg med tränningen).

Och av allt jag skriv nu som är ganske kort gemfort vad jag vill skriva, om en person tänkar till lite mer så har jag lyckas.

Konstig att många inte ta det tid som behövs att göra det rätt från början...men dem har hur mycket tid som helst att göra det om och om och om igen.

Senast ändrad av en moderator:

CaliforniaSwed skrev:

Varför kan inte oss som ägarna tar ansvar för vara djur och lära våra hästar ordentlig att lasta och slutar söker efter snabb fix?

Ursäkta Nera men det är till alla som har samma tänkade som du. Jag vill inte vara respektslös, men jag skulle gärna ändra allas tänkande ner det gäller lastning. Jag jobbat med detta kanske mycket och jag har sett och hört många hemska saker pga dålig lasttränning. Och råd som jag har läst på bukes gör så jag ryser. Så här kommer min åsikt och råd.

Vill du verkligen har en häst som lasta bra och säkert? Att den går in själv och står still till du ber att det kommer ut? Att du kan lasta själv? Ta hjälp av en duktig trännare om du inte klara av det själv. En som har erfarenhet med lastningen. Att backa upp till ett stall dörr/gång kommer inte alltid hjälpa dig. Vad händer ner du inte har en stall gång att last med? Då står du där och lasttränning på nytt har börjat!

Men du har pengar till alla hjälp medel, transport reparation, och vet. kostnader.
Men du har tid vid en tävling (t ex) att lasta för en timme varje gång?

Lastning är en enormt viktig del i häst hantering och och tränning. Att gör det fel kan gör saker svårare i framtiden och kan vara farlig för dig och hästen. Och jag är för att hästarna "acceptera" det på deras vilkor. Inte att vi tvinga dem att acceptera det. Då mår dem bättre psykist också. Tänk att hästarna är en betesdjur och att vi är en rovdjur, och att dem är av naturlig orsak kaustrofobik och panik-aholik djur. Och vi undra "varför vill dem inte går i transporten". Som dem ser som en mörkt grotta som björn kan bor i. Till oss är det helt dumt att tänka så men till många hästar det är en faktum. Skulle du knuffa in den lilla sister (om man har en) i en garderob om hon hade klaustrofobi och stängde dörren tills hon slutade sparka. Och sen säger "bra, nu kan du stanna in där för ett tag tills du vänja sig". Nej, man skulle inte göra det. Så varför skulle det vara ok att göra det med hästarna. För att dem kan inte prata och säger "snälla matte, snälla, snälla släng mig inte in dit igen".

Att man kan på en lungt och säkert sätt visa hästen att dem behöver inte vara rädd att man tar tid att visa dem att dem kan lita på dig. Att du ska inte lura dem. Då kommer du har en häst som vill går i transporten. Nu det är många hästar som kan från början går i transporten orädd och jag säger "hurra". Men dem flesta kan inte. Jo, visa av dem kan åka utan problem men det är lastning som tar tid.

Av alla råd som ger på bukes, DETTA är en som ska tas up med en trännare/kunnig person och inget annat. (givit visa små hjälp/stöd har givits till visa som är redan på väg med tränningen).

Och av allt jag skriv nu som är ganske kort gemfort vad jag vill skriva, om en person tänkar till lite mer så har jag lyckas.

Konstig att många inte ta det tid som behövs att göra det rätt från början...men dem har hur mycket tid som helst att göra det om och om och om igen.
:bow: :bow: :bow:

CaliforniaSwed skrev:

Men du har tid vid en tävling (t ex) att lasta för en timme eller mer varje gång? Eller du kanske har fler kompisar så ni kan lifta hästen in. Eller min favorite "the butt strap!" du vet longers linja runt och kommer bakom hästen så man TVINGA hästen i. Och sen finns det också dem som kan står båkom och piska i dem

Problemet är bara det att han var rädd när vi köpte honom och vi har försökt träna. Men han är väldigt svår...

Kanske ska ta och ta reda på bakrund innan man kan komma med pekpinnen?

Nera skrev:
Problemet är bara det att han var rädd när vi köpte honom och vi har försökt träna. Men han är väldigt svår...

Kanske ska ta och ta reda på bakrund innan man kan komma med pekpinnen?

Men i så fall finns det väl ingen som helst anledning att tro att det finns snabba genvägar?!

Jag delar helt uppfattningen att det är tid och kunskap som behövs för att lastträna en häst som har problem. Flyktdjur instängda i liten låda, egentligen är det mer förvånande att någon av dem går in...

Mitt enda råd är att försöka hitta kompetent tränare. Fel träning kommer att göra saken värre.

Nera skrev:
QUOTE]

Och du, just nu svarade hela på vad jag skriv. 98% av hästarna som inte lastar är rädd! Visa skaka, visa fryser upp och stå stilla, visa slå tillbaka, m.m. Tro att dem vill bara jävlas med oss? Jag kan nästan lova att om du har en kunnig trännare och att du hjälpa till med tränning ta det inte alls lång tid. Och det är sälan att det "inte går".

Min först häst i sverige var en travare som jag fick syn på som kom direkt av slakt bilen. Min grannar tyckte syn att en så fin häst skulle slaktas, så han köpt han av slaktaren ner han skulle hämta korna. I min tur köpt jag honom nästa dag för 500:- Han var svår misshandlat och skulle bara slaktas pga det gick inte att lasta honom längre. var piskat in till transporten eller vinchat. (detta kom jag på efter jag sökt på info bland trav folket och tidgare ägaren)

Min första trännings pass med honom tog 4 timmar BARA att får fram hovarna på första 30 cm på rampen. Ja det tog mig ca 2 veckor men det gick och det var han som valde går in till slut. Lungt och han hade självförtroende så det räckte. Jag aldrig behövde att tvinga honom. Nu är han lätt lastad.

Svår lastad häst känna jag till. Det går om du får rätt hjälp. Jag sa det i början av andra inlägg. Jag vill inte "peka" mot dig. Överallt vill jag hjälpa dig. Och om det är att jag trampa på dina tå för att nån anna får hjälp av det. Förlåt. Men jag tar lastning väldigt allvarligt och du skulle med.

att hästen får ett STORT förtroende är mycket viktigt speciellt om den är osäker! När din häst litar tillräckligt mycket på dig och du har tagit det lugnt och visat han vad han ska göra så kommer han att följa med dig in i transporten! detta utan massa skrik och bråk. eftersom du inte kan säja till han att göra det eller det måste du visa och få honom att förstå att det inte är farligt!!!!!

okej det var dumt och ta upp denna tråd när jag inte förklarade hela hans liv och hur hela situationen är nu när de ska lastas och åka iväg så nu vill jag bara lägga ner denna tråd för folk får en verkligen att känna sig som en skit dålig ägare!

Visst det är det bästa att man i lugn och ro kan lastträna en häst och Nera har faktiskt tagit det första steget mot att ta hjälp genom att fråga om råd eller?
Så jag förstår inte varför en del går till så skarpa angrepp mot henne.

Att backa upp transporten mot stalldörren kan vara en hjälp i träningen. Likaså att ställa den längs en vägg eller ett staket så att det bara blir en sida fri. Det är ju ingen här utom Nera som vet hur hästen är att lasta, vad det är som är svårt. Kanske inte ens Nera vet varför den är svår att lasta heller. Dessutom så är det ju inte heller någon som vet syftet med transporten. Hästen ska kanske "bara" flytta till ett annat stall och kanske sedan kan fortsätta att lasttränas där i lugn och ro.

Nera varför skulle du känna dålig för vad jag sa. Jag har aldrig sagt i nåt jag har skrivet att du gör fel eller att du är dålig. Du sökt råd och tyvär finns det mycket dåliga råd här på bukes med (inte att nåt ovan är hemskt, jag menar i andra tråder som jag har läst) och det finns folk som kanske inte har lika mycket erfarenhet med lastning som går ut och prova visa saker (råd), som till slut gör saker värre. Jag vill att du släpper det. Jag vill att andra släper det. Jag vill att du kan lasta din häst och att ni båda mår bra av det. Därför jag säger att man skulle ta hjälp av nån som kan. Inte att du är en dålig matte. Men en snabb fix kommer inte hjälpa er i längden. Jag vill att alla får hjälp att lasta. Om du har sett vad jag har sett under årarna pga folk som inte lasttrännat rätt, eller tog en snabb fix, du också skulle känna som jag. Det behöver inte alls var för dyrt eller ta för långt tid. Jag absolut vill att du ska mår dålig av detta här tvärtom, jag vill att du ser andra och på hopningsvis bättre möjligheter. Att du vill också ha det bäst som jag tror redan för din häst.

Masse:
Och ner man prata om lasta med hjälp av väggar. Ja, det säkert går. Men i storsätt har du sk "lurade" in hästen. Vad händer när det inte finns en vägg. Vad om du åka till en tävling eller ATG, det är inte alltid att det finns en vägg eller stacket. Och till och med det är inte andra folks ansvar att hjälpa dig last om det inte gå. Det finns mycket tricks som man kan lasta med. Men då har man inte fixat problemet bara har gått runt det. Jovist igen vet siftet med transport men allt är det samma...häst ska in i transporten eller hur? Varför vänta till sista min. Jag aldrig sagt att min råd är den ända. Jag har aldrig sagt att Nera ska följe det. Allt jag vill är att folk tänka till lite. Det finns ett sätt som är lung och psykist bra för hästen, Och ni vill ni inte vete vad det är för nåt.

Kan ni svara ärligt då?...
Skulle inte ni ville kunne lasta eras hästar själv, utan hjälp medel eller människar?
Att hästen känna sig säkert och går in själv?

Jag har inte träffat en häst som var omöligt, och jag tror inte att Neras häst är det, heller.

1. Jag har ingen häst som är svår att lasta! Då har jag ändå 17 stycken från 5 månader och upp. Kan lasta mitt ute på ett öppet fält om det är så.
2. På ATG finns både vägg, stall och staket om det skulle behövas.
3. Den här hästen det handlar om har ju problem av något slag och behöver åka. Jag vet inte vilken typ av problem det handlar om men det kan vara en hjälp att använda stalldörren för att få in hästen på ett lugn och positiv sätt vad är fel med det? Får sedan hästen en bra resa och positiva upplevelser kan det räcka för att den ska vara lättare att lasta i framtiden. Men träning kan den komma över sina problem med tiden. Hur lång tid beror på vad det är som inte stämmer för hästen. Kan ju vara allt från att den inte åkt innan till att den varit med om en olycka.
Så ta inte i och prata om saker som du faktiskt inte vet något om.

Jag antar att hästen har inte varit i en olycka pga att ägaren skulle inte har tid att fråga på bukes hur man lasta en häst. Ja, kanske hon måste flyta hästen men skulle har tänkt att träna innan man åker. Jag har varit på olika ATG fler gånger inte alla har staket och vägg som är läplig till lastning och ja dem har dörra för öppna och stänga och hålla saker in eller ut inte för att lasta.

Jag är glad att du inte har svår lastat hästar. Men inte alla har lika duktiga hästar som du. Och att blir beroende på en vägg blir inte lättare när det inte finns en vägg när man kommer fram. Min meningen är att folk tar inte tid att tränna, sen vill har hjälp att lasta när dem vill åka nånstans på ett snabb sätt. Ja, om hästen är skadad måste transporteras fort ett stall gång eller vägg kan vara en fördel.

Föresten, vet jag kanske mycket om lastning än du tror.

Eller så vet jag mer än du tror!
Du vet ju inte så mycket om mig eller om Nera heller för den delen. Så var inte säker på att du är bäst på allt. Det finns ett gammalt talesätt när det gäller hästar och det är "att man ALDRIG blir fulllärd finns alltid något nytt att lära sig".
Tråden handlade om att Nera behövde råd och tips för en kommande lastning av en häst som det inte varit tid att lastträna och som måste åka. Nera gör ett försök att få svar på sina frågor och hjälp. Du har inte kommit med ett enda konkret förslag någon som helst form av tips eller träning, vare sig för den kommande transporten eller framtiden. Ta en tränare är väl det närmaste, hade hon haft tillgång till en tränare hade nog aldrig denna tråden funnits. Det finns inte duktiga tränare att tillgå överallt utan att behöva tranportera hästen dit. Ups det gick ju inte för den behövde ju tränare för att bli lastad. Moment 22. Istället försvarar du dig med att du sett så hemska råd i andra trådar, gör då dina inlägg i de trådarna i stället.
Jag förstår att Nera blev ledsen över ditt sätt att agera, verkar som om du bara vänta på att hitta en tråd om lastning för att slänga dig över den med dina kunskaper.
Om du nu kan så mycket så hjäp till istället Lämna då ut dina kunskaper som kanske är väldigt stora och hjälp henne. Hon har av någon anledning hamnat i den sitsen att det inte finns tid för lastträning innan hästen måste åka. Vi var ett par som försökte hjälpa till på någotvis innan du dök upp i den här tråden.

Att ta hjälp vid behov av en vägg eller något under träningstiden på häst som har problem är inte något beroende. Det kan vara ett hjälpmedel i lastträningen percis som att köra upp till stalldörren. Så länge man inte vet varför hästen är svår att lasta så går det inte att säga något om det. Det jag menade med olycka var inte ett akut olyckfall nu utan en tidigare upplevelse i samband med tranport. Det är en annan sak med häst som inte har åkt innan än med en som har otrevliga minnen från en tidigare transport.

Tro inte att du är ensam om att ha sett elände och hört hemska saker som skett med hästar och andra djur. Tyvärr finns det en hel del här som har erfarenhet från sådant. Bland annat jag själv.

Så hjälp istället för själp speciellt om du har stora kunskaper.

Senast ändrad:

Man tränar hästen. Man kan börja med att lasta från stalldörren (så blir man bra på att backa med släp dessutom), och när de går i och ut lugnt och städat utan stress (INTE stänga in och köra alltså, bara leda in och stanna till. backa ur), så kan man lasta från stallplanen, i början kan man ha medsjälpare som hålelr linor snett utåt från transporten som en stor tratt för att hjälpa hästen gå rakt. Man ska INTE dra in dem, det är fel metod. Leda in och backa ur. När det funkar då har man en gansak lättlastad häst. INGEN av de jag har jobbat med på detta viset bråkar. En häst tog det lite tid med att få bra, men han var aldrig stressa, han skulle bara inte gå på rakt (och än idag kan han få för sig att det är MYYYCKET lättare att liva på från sidan på rampen och vända 90 grader in i släpet). De andra kliver direkt in, senaste hästen, ett mkt egensinnigt sto kliver rakt på efter en träningsstund, tror inte att det tog en halvtimme. Om hästarna litar på en så ska det inte vara så hemskt att kliva på, matte gör ju det?

Är inte tråderna öppet till alla, Masse? Ja jag har lagt råd i andra tråder men hela menning med min i detta här är att folk ska tänk till och försöker göra det ordinligt och säkert. Jag antog att Nera hade inte mycket efarenhet med trapspotering för hur hon skrev.
"Kan man köra hästar i transport när de har grimma på sej?"
(Ursäkta Nera) men om man vet inte äns det, hur ska man förklara hur man ska lasta en häst. Om man inte vill har "särskilt" råd så kanske man skulle skriva mer tydligt om vad det handlar om. Jag aldrig gört nåt personligt angrip. Jag skriver vad jag tycker, Jag skrev aldrig att "jag är bäst, följe min råd, it's the only way!"

Hur vet du att det fanns inte tid att träna? Hur vet du att det var bråttom? Hur vet du att Nera inte vill bara har en snabb fix? You don't do you? Jag vet inte heller. Jag har läst tråden och det stog "lasta på en snabb och smidig sätt". Jag lagt in min råd och du din. Det är up till Nera att välja vilken. Och det finns många mer än Nera och du som läsa denna tråd och på hoppnings vis det hjälper nån att tänk till och kanske ser det är mer till än att slänga hästen i transporten och åker.

Jag förstår inte en "hästvän" som du som blir så uprörd över att jag vill folk och deras hästar inte skada sig, att dem ta ansvar för hästarna, att dem säkert, att dem kan lära på en bra lungt och sätt, så om de har problemer i framtiden, kan de själv fixa det.

Jag verkligen skiter vad du tycker om mina kunskaper. Ja jag har efrarenhet och om jag vill dela det med nån, det får jag göra. Precis som du görde och har även berätta om dina kunskaper. Är det bara ok att du gör det? Jag är efter att hästar mår bra båda physist och psykist. Och jag kommer säger det om igen så fort nån annan skriver att dem söker en snabb sätt att lasta en häst, eller att dem har en häst som stigra i transporten, mm.

Allt jag sa är din vägg idea är inte bra i längden, det var du som glömde i början att säge att det är bara under "tränningstiden". Det finns många andra som använder samma råd under deras "tränningstiden" är fortfarande på gång...även efter 4-5 år.

Hej!
JAg vet en person som körde in hästtransporten i hagen och släppte sedan in hästen i hagen. Hon stod på rampen till transporten (framdörren öppen också för att det skulle bli ljust) med godis och gav hästen då han kom dit. Sedan då det gick bra så backade hon lite uppför rampen och då han vågade sätta upp framhovarna på den fick han belöning. sedan höll hon på sådär och till slut serverade hon hans lunch i transporten och han åt där (givetvis var hon med hela tiden så inget skulle hända). Efter det körde hon transporten utanför stallet och började öva där (stängde bakluckan då det gick bra och öppnade innan hästen hunnit oroa sig)och därefter med hela skyddsmunderingen på hästen och därefter körde hon honom ett varv runt kvarteret.... det tog tid men funkade. Hon ser till att bara vana personer kör eftersom en ryckig körning kan få vilken häst som helst med självbevarelsedrift att inte villa kliva in i transporten. Anledningen till att hon hade honom lös och övade var att i grimma är det lätt att då hästen vill backa bort eller skygga att man spontant håller emot vilket man ALDRIG ska göra, vill han gå bort en bit så låt honom det och locka sedan tillbaka honom.
DIn häst kan ha blivit skrämd av en klant bakom ratten så träning och träning... hon hade dessutom kul med sin häst då hon tränade.

Det jag blir upprörd av är sättet som det skrivs på inte tanken i sig. Klart att jag inte vill att någon ska bli skadad vare sig hästar eller människor. Jag har också skrivit att det är ju klart att det bästa är att ha tid och möjlighet att lastträna hästen. Men som det verkar i den här tråden så av någon anledning fans det inte.
Jag förstår också att Nera inte har så mycket erfarenhet av att lasta hästar, just därför behöver hon råd och hjälp. Det hon inte behöver är det sätt hon blev bemött på som var på väg att få henne att sluta be om råd och känna sig usel som hästägare. Jag vet att flera har känt sig illa behandlade här när dom ställ en fråga och fått den här typen av svar.
Med tanke på din ålder jämfört med Neras så borde du också förstå det här, du är ju trots allt tjugo år äldre och har mer erfarnhet och förmodligen också väldigt mycket kunskap. Så hjälp till istället och tala om vad hon ska göra. Inte vad andra gör fel utan vad som hon istället bör göra för att inte hamna i den här sitsen fler gånger. Som du själv skriver så har inte alla kunskapen och hos en del blir träningstiden lång på grund av ren okunskap om hästar och hästhantering. Ingen är perfekt och alla kan göra fel, så är det att leva.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9