Sv: Lastning...
Nera skrev:
Någon som har några bra tips på hur man kan få på en häst som inte alls tycker om att gå på transporten på ett snabbt och smidigt sätt?
Ser det är var jag fastna.
Varför kan inte oss som ägarna tar ansvar för vara djur och lära våra hästar ordentlig att lasta och slutar söker efter snabb fix?
Ursäkta Nera men det är till alla som har samma tänkade som du. Jag vill inte vara respektslös, men jag skulle gärna ändra allas tänkande ner det gäller lastning. Jag jobbat med detta kanske mycket och jag har sett och hört många hemska saker pga dålig lasttränning. Och råd som jag har läst på bukes gör så jag ryser. Så här kommer min åsikt och råd.
Vill du verkligen har en häst som lasta bra och säkert? Att den går in själv och står still till du ber att det kommer ut? Att du kan lasta själv? Ta hjälp av en duktig trännare om du inte klara av det själv. En som har erfarenhet med lastningen. Att backa upp till ett stall dörr/gång kommer inte alltid hjälpa dig. Vad händer ner du inte har en stall gång att last med? Då står du där och lasttränning på nytt har börjat!
Men jag har inte pengar för en trännare?
Men du har pengar till alla hjälp medel, transport reparation, och vet. kostnader.
Jag har inte tid att tränna?
Men du har tid vid en tävling (t ex) att lasta för en timme eller mer varje gång? Eller du kanske har fler kompisar så ni kan lifta hästen in. Eller min favorite "the butt strap!" du vet longers linja runt och kommer bakom hästen så man TVINGA hästen i. Och sen finns det också dem som kan står båkom och piska i dem
Det är bara några orsak av många som jag hör hela tiden.
Lastning är en enormt viktig del i häst hantering och och tränning. Att gör det fel kan gör saker svårare i framtiden och kan vara farlig för dig och hästen.
Och jag är för att hästarna "acceptera" det på deras vilkor. Inte att vi tvinga dem att acceptera det. Då mår dem bättre psykist också. Tänk att hästarna är en betesdjur och att vi är en rovdjur, och att dem är av naturlig orsak kaustrofobik och panik-aholik djur. Och vi undra "varför vill dem inte går i transporten". Som dem ser som en mörkt grotta som björn kan bor i. Till oss är det helt dumt att tänka så men till många hästar det är en faktum. Skulle du knuffa in den lilla sister (om man har en) i en garderob om hon hade klaustrofobi och stängde dörren tills hon slutade sparka. Och sen säger "bra, nu kan du stanna in där för ett tag tills du vänja sig". Nej, man skulle inte göra det. Så varför skulle det vara ok att göra det med hästarna. För att dem kan inte prata och säger "snälla matte, snälla, snälla släng mig inte in dit igen".
Att man kan på en lungt och säkert sätt visa hästen att dem behöver inte vara rädd att man tar tid att visa dem att dem
kan lita på dig. Att du ska inte lura dem. Då kommer du har en häst som
vill går i transporten. Nu det är många hästar som kan från början går i transporten orädd och jag säger "hurra". Men dem flesta kan inte. Jo, visa av dem kan åka utan problem men det är lastning som tar tid.
Av alla råd som ger på bukes, DETTA är en som ska tas up med en trännare/kunnig person och inget annat. (givit visa små hjälp/stöd har givits till visa som är redan på väg med tränningen).
Och av allt jag skriv nu som är ganske kort gemfort vad jag vill skriva, om
en person tänkar till lite mer så har jag lyckas.
Konstig att många inte ta det tid som behövs att göra det rätt från början...men dem har hur mycket tid som helst att göra det om och om och om igen.