Varför berättar du inte hur det gick till i stället?Jag har frågat flera frågor och du har inte svarat på en enda?

Det blir lite lättare för mig att förstå då.... ;)

Det där med att backa upp transporten mot stalldörren är inget JAG skulle rekommendera. Dels så har jag träffat hästar som varken vill gå In eller UT ur stallet efter den metoden, så då har du dels kvar problemet med lastningen, eftersom denna metod inte löser något annat än tidsproblemet, och med lite otur så har du ett nytt problem att ta itu med.
Nej mitt tips är: åk en annan dag om du inte kan ta dig tid! Lös problemet istället för att smita, och som någon annan sa: om du vet att du ska åka iväg någonstans, lastträna innan du ska åka!

Sv: lastning

Hej hej, jag håller helt med Arwyn om det hon skrev om att inte lasta från stallet.
Visst kan man ha bråttom men det gäller att planera. Visst kan man klara det en gång utan problem men en gång blir genast fler för det funkade tidigare och sen står man där och har 2 problem istället för ett. Jag håller med de flesta om att ta det lugnt och ta det några steg i taget. Mitt tips till svår lastade hästar är att ha ett långt grimskaft och träna lite innan utanför släpet på att lära hästen hur eftergift fungerar. Har han eller hon gjort helt rätt så slackar grimskaftet och hästen får då fristad som det så fint kallas. När den vet vad som är gäller med hur eftergift fungerar så börjar man vid ingången till släpet. Första gången så kanske det bara räcker med e eller två hovar på rampen. Det beror ju på hästen och vart den är i träning eller hur den beter sig. Börja med små steg och ge eftergift och mycket beröm. Inte beröm som liknar mat! Beröm i olika former, eftergift, smekningar och glatt prat tex.
Lycka till,

Jag tror på att lasta när det är mörkt ute och med lyse på i transporten så det inte blir ett svart hål.
Nån form av NH-träning i grimskaftet före lastningen tror jag också är bra.

Inget tips inför i morgon men tips inför framtiden. För en häst är det hemskt underligt o skrämmande att bli indragen i en trång "torktumlare" skakas runt en stund o sen bli utsläppt nån helt annan stans. O då vanligtvis på ett stressigt ställe som en tävlingsbana el. veterinären....
Ett steg i taget till hon tycker det är ok att vara i transporten, exempelvis kan hon få sitt kvällshö därinne varje dag i nån vecka eller två... stäng inte transporten till en början utan ta en sak i taget... o när hon sen stått där inne några dagar, kör en kort runda -åk tillbaka o släpp ut på samma ställe så slipper hon överraskningmomentet. Dessutom innebär det att ibland är det inte så att hon måste stressa upp sig inför det som komma skall när hon åker transport utan det är bara en liten trevlig tur i samband med maten....

Bara mina små tankar... Lycka till i morgon!

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej alla. Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: mackan
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 222
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar