fejko

Trådstartare
Hur får man hästjävulen att stanna i transporten? Vår lilla tjej traskar glatt in och lika glatt ut igen.
Jag (som är lite pragmatisk) är inne på mutning med havrehink, men det tyckte inte de andra var en bra ide.
Nån som har bra tips?

Det var just så vi gjorde, men hon vill bara vara inne en kort stund sedan backar hon ut igen. Hur förhindrat man det? Vi vågar inte stänga luckan när hon är så snabb.

Det var just så vi gjorde, men hon vill bara vara inne en kort stund sedan backar hon ut igen. Hur förhindrat man det? Vi vågar inte stänga luckan när hon är så snabb.
Stäng bommen bara och låt hästen känna att det finns en stopp bakom, vänta tills hon står lugnt och avslappnat en längre stund, ta ner bommen och gå ut. Upprepa tills hon står och väntar på att få gå ut oavsett bommen är där eller inte.
Går hästen hela vägen in, är lugn och inte stressar ngt större så är det inte mycket mer än att vara tålmodig och konsekvent.
Skickar du in sen så är det enklare att vara smidig med bak bommen så att hästen inte behöver vänta på att du ska gå bak och stänga.

Ser ingå problem med att hästen får kraftfoder i transporten när man tränar, så har jag gjort med min unghäst som också gärna backar ut igen.

In, krubban finns där - direkt belöning. Ingenting mer händer, hästen blir tryggare, står längre stunder. Sen när hästen är lugn börjar jag greja med bommen. Ett steg i taget, trygg häst viktigast.

Jag brukar ha hönät i transporten och i det sticker jag i lite morotsbitar. Det håller min häst sysselsatt tills bommen är stängd, hon backar gärna ut också annars.

Jag lastar aldrig någonsin en häst i en transport utan mat, med mindre än att det är veterinära skäl till det.

Det finns alltid silage i höseglet. Alltid. Och de mer tveksamma har en bytta med vad de nu tycker är det godaste som finns i höseglet. De ska veta att "det finns mat/godis" därinne. Dessutom så är det en mycket bra förstärkning och belöning som kommer i exakt rätt tid. Är de inte inne kan de inte få godis, är de inne går de direkt godiset eftersom det tar själv.

Däremot anser jag att det är ett otyg att stå och mata en häst med havre/godis på rampen. Sett så många hästar som inte har en tanke på att gå in men glatt äter havre på rampen. DET är att försöka muta och funkar dåligt. Ställ åtminstone havren en bit in i början så de måste sticka in huvudet, sen lite längre in osv.

Jag stänger aldrig en bom bakom en häst som mentalt inte "står kvar" i släpet. Dels är skaderisken för stor för mig, dels är både förtroendeskadan och skaderisken för hästen för stor.

Jag tänker såhär- varför vill den ut så fort igen? Har den lärt sig ett beteende eller känner den sig orolig i släpet? Svårt att säga vad som fungerar bäst för er, men för min häst fungerade detta:

Lära honom att gå in själv och använda fronturlastningen för att gå ut. Nu ser han fronturlastningen som enda utvägen. Jag har den öppen när jag skickar in honom, men frambommen stängd såklart. Då knatar han in och jag kan i godan ro stänga bakbom och lucka utan att han kommer som en projektil ut igen. Det gör även att han kan stå länge inne i transporten och vänta medan jag packar eller så. Jag har alltid hö i småmaskigt nät i transporten.

Lycka till!

Låt den backa ut igen då.
Sen tar du bara in den när den stannat igen.
I trailern får man vara ifred. Utanför den är vi lite mer på och ber om saker.

Då brukar de rätt fort vilja stanna kvar i släpet. Och man kan stänga utan att tvångs-låsa-in dem.

Det kan ta något eller några lite längre pass. Men du slipper panikreaktioner.

Jag har lite samma problem med min unghäst.
Jag fick han att gå in lugn och stilla, fick lite gott där inne, åt i lugn och ro några sekunder men sen explodera han och kasta sig ut hysteriskt. Han "sprängde" bakbommen en gång när jag tänkte att får vi bara fast den så är allt bra men icke. Efter det gick han också på lugnt som inget har hänt.
Efter mycket funderade och lite hjälp av en annan kom vi på att det måsta ha hänt något när han tidigare blev lastat som har gjort transporten läskig. Fick det bekräftat senare.
Nu jobbar vi med presseningar och andra "läskigheter" för att få honom att inte få panik och lita mera på att jag inte gör något farligt mot honom!

Kanske en grej att prova.

Jag vågar inte lägga på bommen förrän hon står snällt pga olycksrisken. Något fronturlastat släp äger jag inte. På onsdag kommer en lastningsexpert.
Ska bli intressant att se hur hon löser problemet!

Om man stänger backom en häst som inte är trygg med att stå där inne så kommer den bara bli svårare att lasta nästa gång.
Min lilla knasboll gick in snabbt i början, och sen ut igen. Han går in snabbare än han egentligen är bekväm med. Numera får han gå in stegvis, ett steg i taget. Så står vi och slappar och kliar lite och sen ett steg till. Först när han står lugnt där inne och börjar plocka med höet så är han bekväm, och först då stänger jag.

Man lär hästen att stå kvar där man har bett den att stanna :) Det är faktiskt inte mer komplicerat än så. Gå tillbaka och be om stanna igen, precis som om hästen hade gått iväg från uppsittningspallen, boxen, gången osv.

Man lär hästen att stå kvar där man har bett den att stanna :) Det är faktiskt inte mer komplicerat än så. Gå tillbaka och be om stanna igen, precis som om hästen hade gått iväg från uppsittningspallen, boxen, gången osv.

På en orädd häst ja. En rädd måste man träna rädslan med, och att fortsätta lyssna fast rädd.

Fast jag gör på samma sätt, vill hästen kasta sig får den väl göra det, men den får likväl gå tillbaka och stå. De måste ju lära sig att inget händer?

Jag tänkte kanske fel men du skrev man lär den stå kvar där man bett den stanna. Precis som i övriga situationer. Och att en häst som är rädd får man arbeta med rädslan också - inte bara att den ska stå där man ställt den. Dvs jag håller med dig att den måste lära sig inget händer. Men man måste minska rädslan parallellt. De inser sällan det är ofarligt "av sig själva".

Om man har en transport van lugn och trygg hästkompis så kan man med fördel ta hjälp av denne. Jag hade en valack som sprängde bakbommen och skadade sig, trodde aldrig jag skulle kunna åka transport med honom igen.
Men så fick han en ny hagkompis som han verkligen gillade och med hjälp av denne lärde han sig att transporter är helt ok. För när kompisen stod lugnt och stilla och mumsade hö inne i transporten så insåg min häst ganska snart att det var helt ok att stanna i släpet. Efter en del träning, jag skyndade långsamt eftersom han skadade sig och ville inte riskera några panikkast igen så kunde jag lasta själv och åkte runt en hel del. Hästar är flockdjur och lär sig ibland bättre/fortare av en flockkompis.

Lastningsexperten konstaterade ganska snart att vår lilla tjej inte hade lärt sig respektera gränser :o (vår första uppfödning).
Hon tränade att hon inte fick går för nära; att hon skulle stanna och backa på kommando; att hon inte fick ha saker i munnen; att hon skulle fokusera på ledaren och inte tusen miljoner andra saker. Hon använde en repgrimma och fick in hästen i transporten flera gånger, dock inte tillräckligt länge för att vi skulle våga stänga.
Vi ska träna lydnad i veckan så kommer hon nästa vecka och hjälper oss igen.

Lastningsexperten konstaterade ganska snart att vår lilla tjej inte hade lärt sig respektera gränser :o (vår första uppfödning).
Hon tränade att hon inte fick går för nära; att hon skulle stanna och backa på kommando; att hon inte fick ha saker i munnen; att hon skulle fokusera på ledaren och inte tusen miljoner andra saker. Hon använde en repgrimma och fick in hästen i transporten flera gånger, dock inte tillräckligt länge för att vi skulle våga stänga.
Vi ska träna lydnad i veckan så kommer hon nästa vecka och hjälper oss igen.

Ja alltså problemet är övervägande sällan själva transporten :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama