I

isse

För ca en och en halv månad sen var min häst med om en transportolycka där han hoppade över bommen och fastnade i hönätet (har aldrig använt det innan och kommer aldrig göra det igen) och slog sönder ansiktet. Han fick en liten senskada och sår såklart. Dagen efter olyckan gick han in i släpet som om inget hade hänt och jag åkte hem från tränaren och han var hur lugn som helst och backade ur lugnt och snällt när vi kom hem. Vi åkte till veterinären med honom och återigen gick han in hur snällt och lugnt som helst.

I onsdags skulle vi dit på återbesök och DÅ hade minnet hunnit ikapp honom om att det hade hänt en olycka i släpet och han vägrade att lastas. Slet sönder en grimma och en lina, var helt sjövild. Avbokade då veterinär tiden och lasttränade hela dagen istället och har tränat varje dag nu och han går in hur fint som helst helt själv nu, kan till och med trava in. MEN! Så fort jag lägger minsta lilla tryck i grimman så får han panik och kastar sig handlöst bakåt. Har använt metoden att jag har skickat in honom utan att dra i grimman men jag måste kunna knyta fast honom men jag vet inte hur jag ska vänja honom vid att stå uppbunden i släpet. Han står fint på gången men i släpet går det inte.

Han går in i släpet när man skickar in honom men han stannar inte kvar. Går in och går ut igen. Han verkar inte rädd när han gör detta men det syns på honom att han är rädd för att bli fast därinne.

Idag tänkte jag att jag skulle stänga bakbommen och få honom att stanna därinne och äta sin mat. I början backade han raskt ur så fort jag kom bakom honom men tillslut lyckades jag stänga om honom och han började då genast att trycka. Han gick framåt och fortsatte äta för att sedan börja trycka bakåt igen. När han stod still fick han backa ut och då gick det snabbt, han kastade sig inte men det var heller inte det lugna som han brukar göra.

Testade igen att stänga och då började han trycka väldigt mycket och vibrera. Såg på honom att han var två sekunder ifrån att få panik och kasta sig handlöst åt något håll.

Jag vet inte hur jag ska lösa detta eftersom att han går in snällt men inte vill stanna där. Någon som kan ge några tips?

Jag måste dessutom tillbaka med honom till kliniken på onsdag men vet inte om det kommer gå. Hur ska jag göra? Hoppas ni förstod mitt röriga inlägg.

Mvh/ En förtvivlad isse:cry:

Sv: Lastning

locka med godsaker istället för mat, vad är hans favorit? muta honom till en början ;) beröm och prata lungt hela tiden. Pressa honom inte för mycket utan ta det i den takt det krävs, han ska inte förknippa lastningen och transporten med obehag utan med något roligt :) ha tålamod och ha rutin i lastningen så han känner igen sig. känner han igen lugnet och tryggheten i dig och lastningen så blir han själv lugn och trygg i lastningen :)

lycka till :D

Tyvärr hjälper inte det, jag vill inte muta hästen utan han får godiset/berömmet/godiset när han väl är inne i släpet. Han går in utan problem men han vill inte stanna kvar där. Han har ätit eftermiddagsmaten därinne i flera dagar så det är inte det som är problemet utan att han ska stå kvar och det tror inte jag att jag kommer uppnå med mat eller godis, dessutom måste jag åka på onsdag för att kolla hans senskada så jag behöver råd om hur jag ska få honom att stanna därinne utan att panika. Tyvärr har jag inte tid att träna honom i en månad för att sedan åka.

Jag har en mer långsiktig plan men just nu behöver jag något som funkar till på onsdag.

Tack iaf.:)

Svårt ! :confused: Men måste ni verkligen in till klinik om ett par dagar eller kan du ta hem en veterinär som kikar på hästen hemma istället ?

Är hästen nu rädd för att stå uppbunden eller att vara instängd eller båda ?

Kanske är han mest rädd för att göra illa sig och fastna med huvudet igen och då är ju frågan om han inte ska få stå lös i transporten (i en hästlastbil om inte annat) ?

Undvik att pressa honom till panikläge, då lär det inte bli roligare än innan. :crazy:

Ja tyvärr måste vi åka då dom ska ultraljuda men ska ringa imorgon och se om dom ev. kan komma ut till stallet och göra det.

Han är inte rädd att stå uppbunden på stallgången och jag har inte ens kommit i närheten till att kunna binda honom i släpet för vid minsta tryck i grimma kastar han sig bakåt bara. Idag lyckades jag att stänga bommen två gånger och första gången gick det bra men andra gången såg man paniken i ögonen på honom så då fick han gå ut innan han kastade sig.

Ja kanske han kan åka utan att man binder honom men då är jag rädd att han ska kasta sig över frambommen. Man märker tydligt att han är rädd att fastna med huvudet och tycker även att taket är väldigt läskigt, eftersom att han slog sönder ansiktet i olyckan så förstår jag att han är rädd. Det här är verkligen jättesvårt och jag vet inte hur jag ska få honom lugn.

Jag hanterar honom väldigt lugnt och försöker att inte pressa honom men eftersom att han går in helt själv, jag kan till och med skicka upp honom i trav, men att få honom att stå kvar är problemet. Vill inte att han ska panika i släpet men jag vet helt enkelt INTE hur jag ska få honom att vara lugn och stå kvar.:cry::confused:

Det är inte roligt att se honom sådan, detta var en väldigt lättlastad häst från början.

Du kan inte stoppa in en annan häst som sällskap? Bara för veterinärbesöket? Är denna hästen redan inne i transporten, är det kanske inte lika läskigt för din att stanna kvar.

Och vill bara tillägga att han inte är ett dugg stressad eller rädd när jag skickar in honom i släpet eller när han står där, det är först när han känner sig fast som han får panik och när han sedan kastat sig ut ur släpet är han helt lugn och går på igen som om inget hänt.

Fast det vågar jag nog inte om han skulle börja panika i släpet, inte roligt med en häst som försöker ta sig ut om det står ytterligare än häst i släpet som antagligen också får panik om den ena får panik. Annars har jag en häst som alltid är väldigt snäll att transportera men är rädd att det ska bli mer skador om dom är två i släpet, eller jag vet inte?

Vad har ni för erfarenhet av det? Jag kan ju testa det imorgon iaf.

Om det finns en LUGN häst som han känner VÄL sedan innan tror jag oddsen ökar för att kompisen har en lugnande inverkan. Men kolla lite hur det går innan du eventuellt åker iväg. Jag tycker du ska ringa och prata med kliniken och förklara hur det är och berätta att du faktiskt är rädd att skada hästen etter värre om du måste stänga in honom igen och han får panik.:mad:

Jag ska testa att lasta min andra häst först imorgon, han är coollugn med allt och van att åka släp, dessutom känner dom varandra bra, men då får jag bara hoppas att han inte får panik när dom är två, det är inte kul med två hästar i samma släp om den ena panikar.

Jag ska även ringa kliniken imorgon och höra med dom.

Vill gärna ha fler tips för oavsett om vi kommer iväg på onsdag eller ej så måste jag lära honom att stå i släp då jag ska åka på träningar och tävlingar, så alla tips tas emot tacksamt!:)

Kan det fungera att lasta honom som en bredåkare? D.v.s ta bort mellanväggen el. ha den på sned samt lång bom bak?
Anledningen till att jag föreslår det är att många bredåkare reagerar på samma sätt, d.v.s. är lugna och fina att lasta men får panik när man börjar köra.

S.k. "räddningsdroppar" kanske kan hjälpa (sägs ta bort "udden" av oron).

Hur binder du upp? Om du brukar ha kort transportgrimskaft rekommenderar jag hellre att du binder ett grimskaft som du fäster vid transportens främre vägg så att han har möjlighet att pendla sitt huvud men inte kan gå bakåt och får mer plats för att hoppa över.

Hör med kliniken om det kan fungera att köra honom med lätt sedering.

Annars är nog mitt sista tips att prova en annan, högre transport som han inte förknippar med olyckan. Lycka till i alla fall!

Han åker alltid brett och vi har provat med ett släp med högre tak och då går det bättre men problemet kvarstår. Han får panik såfort vi försöker stänga bommen bakom eller att han på nåt sätt känner att han är "fast". Jag hinner inte ens sträcka armen för att lyfta bakbommen, han ser det direkt och lika fort är han ute igen. Utanför släpet är det inga problem att sätta press i grimman eller något sådant det är bara såfort han är i släpet.:cry: Vi har inte använt släpet som olyckan hände i då det var ett hyrsläp.

Jag tänkte ringa kliniken imorgon och höra vad dom har för lösning för en veterinär måste ultraljuda honom den här veckan.

Berätta gärna mer om dessa "räddningsdroppar", vad är det för något och hur får man tag på det?

Har nu läst på om dessa "räddningsdroppar", jag är inte helt övertygade om dessa mirakeldroppar men är villig att testa allt för att hästen ska kunna gå in i släpet och inte få panik så därför undrar jag om det är någon som vet vart i Stockholm man kan få tag på dessa? PM:a gärna så att det inte blir reklam.

Så där är dotterns ponny också - får panik vid stumt tryck på nacken. Men jag har inga problem med det. Jag sätter aldrig fast honom i något stumt bara och det funkar utmärkt. Har du testat transportgrimskaft med resår?

;) Krocket

Men varför binda honnom ja binder allddrig mina hästar det bar var en tangke omm det kunde fungera elle prova med att ha så pass mycke slack på grimmskafftet att det inte tarimot som sakt ja vet inte bara för slag och hoppas det löser sig mvh

Men varför binda honnom ja binder allddrig mina hästar det bar var en tangke omm det kunde fungera elle prova med att ha så pass mycke slack på grimmskafftet att det inte tarimot som sakt ja vet inte bara för slag och hoppas det löser sig mvh

Smaken är som baken. Mina hästar ska kunna stå uppbundna eftersom jag anser att det är en nödvändig kunskap. Jag har hittills inte stött på patrull - alla kan stå uppbundna. En del har krävt mer träning än andra bara och två använder jag resårgrimskaft till just för att stumt uppbindningsmaterial kan orsaka dem panik.

;) Krocket

Glömde skriva att jag varit i liknande situation som du: ena unghästen blev hängandes fast i hönätet och med hovarna över frambommen för två år sen (hästen var fyra). Och jag hade inte panikbommar i det släpet men du kan tro att jag bytte släp direkt. Det var verkligen ingen rolig historia.

Hästen fick lite sträckningar och skrapsår och var inte alls på sugen på att gå på transporten efter det, men jag gjorde ingen stor sak av det hela utan var lika konsekvent som vanligt och efter ett par protester var lastningen som vanligt.

;) Krocket

Och det är precis så jag har gjort också, inte gjort någon stor grej över det och det har funkat jättebra. Han har varit som vanligt att lasta tills vi skulle iväg senast, då var det som om minnet hunnit ikapp honom och nu går det inte alls.

Det spelar ingen roll vad jag än har för grimskaft, jag får honom inte att stå kvar i släpet. Han kastar sig ut och rycker sönder alla grimskaft/rep eller whatever han sitter fast i, inget funkar.

Jag har idag varit och köpt "räddningsdroppar" och ska testa att ha honom helt lös och att en häst som är resvan och lugn får åka med.

Kanske han fick nån skada på muskel eller liknande vid olyckan så det gör ont när han blir bunden och får tryck?

Min häst stegrade sig i transport för länge sen och efter det inte gått in igen. Vi gjorde ett försök och det slutade dåligt, dock har jag nu tagit kontakt med en som ska komma och hjälpa mig om någon vecka och jobba på det, men hon frågade hur han var med tryck mot nacken och att det ofta kan vara så att hästar skadar sig och därför blir till sig då man håller emot.

Det blev bekräftat då jag tog ut en ET och han var då skadad i nackmusklerna. Dock bra dock!

Bara en ide

Ja det är min misstanke också så det ska dom få kolla på kliniken också. Men han reagerar absolut inte så utanför transporten utan bara när han är inne i den. Utanför kan jag ta i grimman utan problem och han kan stå uppbunden utanför också men det är bara när han är i släpet som han beter sig så.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 189
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 856
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar