Lastning igen...

Glimfeather

Trådstartare
Nån som har några tips på hur man får in en häst i transporten som inte ens går på när den fått tre sprutor lugnande och fem personer försöker få in den?

Sv: Lastning igen...

Finns de något din häst älskar?

hmm ja då hade jag inget tips. :smirk:

Måste ju gå att få på henne liksom... Folk lyckas med allt. Tänk om det händer nåt, då blir det ju avlivning med en gång, kan inte ta oss till klinik :(

Ja de borde ju gå.
Finns ingen som är duktig i närheten av dig?

Jag hade en svårlastad häst.
Men jag gick tillväga så att transporetn blev en naturlig del av vardagen.
Mat först vid transporten och sen i.
Rykta vid transporten.
Vi backade in, red på volter runt pja jag hittade på en massa grejer med denna transport.
Sen när han gick och lasta bra så åkte vi iväg och gjorde bara roliga saker från början.
Hästen älskade att hoppa.
Han fick första tiden hoppa när vi åkte iväg.
Och tillslut gick han in som en klocka och då spelade ingen roll vad vi gjorde.
(men jag lasttränade hono minst 1 gång i veckan fast än jag inte skulle någonstans bara för att)

Men han var mer bara en som vägrade i sten.
Han hade inte lust helt enkelt.

vet inte om din häst är rädd eller bara envis?

Jag har inte provat själv, men såg när Monty Roberts gjorde det på Flynge, det finns säkert beskrivet i någon av hans böcker bättre. Omvänd psykologi. Ungefär som med ett barn.. Något förkortat:
Barn-"jag vill inte gå in på mitt rum"
Vuxen-"Du får inte gå in på ditt rum"
Barn-"jag vill gå in på mitt rum"

Det han gjorde var att placera transporten så fördelaktigt det gick. Han ledde efter lite om och men(absolut lugnt, men hästen tvekade) fram hästen till transporten och stod där och sa till den att den inte fick gå in. Backade och så gick hästen fram. Backade och så gick hästen fram.. Höll på hela tiden. Hela tiden lugnt och uppfostrande. Låter kanske konstigt, men tillslut ville hästen inget hellre än att gå in i transporten. Och så gick de ut efter kanske en halv minut, och gjorde om hela proceduren. Kul att se, när man sett hur många såm kvastar in hästar i transporter runt om i landet.

Gör de riktigt förjävligt för henne utanför transporten, låt henne gå uipp och ner för rampen, baka upp henne om de gör de jobbigt också, kan ju pröva att ha hö länbgstfram i transporten ocxh sen strör du lite över golvet, så hon går bit för bit hon kan äta de från golvet och sen håller du på så ett tag och gör de trevligt, funkar kanske på din hästar, funkar på många hästar och ibland på min eller rättare sagt de är de enda sättet, även om de kan ta ett tag så brukar de gå i slutändan om man har tillräkjligt tålamod och inte försöker med något annat, annars blir de bara istadiga och kastar sig eller helt enkelt stänger av och då kommer hon inte röra sig hur fläcken. Försök in te med kvastar eller piskor eller skarpa metoder tror inte de funkar ändå, hon blir säkert bara mer istadig. Min häst stänger bara ev om man går på honom.

Hon går gärna förbi transporten, passerar den flera gånge rom dagen och hon kikar gjärna in i den och går upp på lemmen...

Hon har dåliga erfarenheter av den tror jag. De senaste gångerna har hon flyttat till olika ägare och senast, då jag hämtade henne, så hade vi inte hämtat hennes kompis än så hon fick gå ensam en stund, vilket resulterade i att hon sprängde staketet och kutade ut på vägen och blev påkörd... Antagligen tror hon att jag ska lämna bort henne för transport är lika med byta ägare för henne. Och den senaste händelsen var ju väldigt obehaglig. Vi fick ju på henne utan lugnande när vi hämtade henne och då var vi bara tre personer, visst bråkade hon lite men det tog inte så lång tid. Senast gick det ju inte ens med lugnande, fem personer, lonor, sele och kvast (skulle till klinik det var därför).

Jag känner inget folk som kan hjälpa mig med det här tyvärr :( har frågat massor men ingen vet.

du kan ju kanske pröva med ögonbindel men träna en lite innan, mitt nästa projekt är öronproppar, så får du väl se om hon vill åka rett eller smalt, börja med ha transporten så bred som möjligt i början, bara så hon går på

Korpen_ skrev:
Gör de riktigt förjävligt för henne utanför transporten, låt henne gå uipp och ner för rampen, baka upp henne om de gör de jobbigt också, kan ju pröva att ha hö länbgstfram i transporten ocxh sen strör du lite över golvet, så hon går bit för bit hon kan äta de från golvet och sen håller du på så ett tag och gör de trevligt, funkar kanske på din hästar, funkar på många hästar och ibland på min eller rättare sagt de är de enda sättet, även om de kan ta ett tag så brukar de gå i slutändan om man har tillräkjligt tålamod och inte försöker med något annat, .

Har redan provat det. har provat med att ge henne socker som belöning, hennes favoritgodis, emn när lemmen tar slut kastar hon sig.

Korpen_ skrev:
du kan ju kanske pröva med ögonbindel men träna en lite innan, mitt nästa projekt är öronproppar, så får du väl se om hon vill åka rett eller smalt, börja med ha transporten så bred som möjligt i början, bara så hon går på

Har jag också provat :( inte öronproppar iofs. men kan inte tänka mig att det är bättre än tre sprutor lugnande.

Hur är hon utan lugnnade?

Jag har själv en svårlastad häst och när vi ger henne lugnade blir det bara svårare att flytta henne och då får vi inte in henne.
Utan lugnade kann vi backa in till stalldörren eller till en vägg och på de sätt få in henne med att någon står bakom med kvast.

omöjlig där också, totalt livsfarlig både för sig själv och för oss. Har ingen sån stalldörr heller tyvärr. Set är ett berg framför vår dörr.

ah okej, nej nu har jag iallafall fått ett tips av en tjej, de finns tydligen en punkt på svansroten som ger reflektion framåt. man tar handtaget på en pisk och duttar på de stället ett tag alltså typ upp till 45 min om man behöver, ger tydligen en reflektion. Gå in på SVåralastad med stort s, kanske du får nåt tips, hittade bara två som jag inte hade provat, egentligen bara en, men du kan ju se om de finns nåt du inte provat

jag hade ett sto som var likadan, tills vi hyrde en hästbil med bred sidodörr, vi körde med gammla repmetoden bakom och på sidorna, plus att hon fått plegasin innan, då gick det på ca 20-30 min första gången, efter det var det aldrig problem, men vi prövade aldrig med transport igen, har sett flera svårlastade hästar som gått in i hästbilar utan problem, dom ska tydligen ha det lättare för att gå in i dem .

Okej

Svårt=/

min är också rätt farlig hon har gått över några gånger :crazy: :(
Men måste man iväg så..

de enda dåliga med en häst som plägar är att man inte kan tävla någonstans, ja känner igen de där med lastbilen, äör de fenetivt lättare än med transporten har inte lika lätt att fara ut

Har kollat i den tråden.

Lana: Har också funderat på lastbil, tror hon har åkt det rätt mcyket, fd galoppör, men eftersom hon har så dåliga erfarenheter sen de senaste gångerna är jag tveksam om ens det funkar. hon tror väl att jag ska skicka bort henne :(

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Lejd
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9