Lastning igen..

M

maximilia

Jag behöver lite tips!
Min häst är lite besvärlig att lasta. Inte så att det är jobbigt, men det stör lite.

Hon går gärna upp på lämmen, nosar och kollar lite. Backar ner igen. Sen går hon upp igen, skrapar kanske lite och kliver in med frambenen. För att kasta upp huvudet och slänga sig ut. Hon har slagit i huvudet nån gång när hon har gjort så, så jag försöker få henne att sänka huvudet och ta försiktigt i repet när hon är på väg in så hon inte ska bli rädd. Så håller hon på ett par minuter, innan hon snällt går in, oftast lugn och inte särskilt stressad. Har man väl fått in henne står hon där.

Jag fick tipset att stå på andra sidan mellanväggen för att inte blockera hennes väg, men det gillar hon inte alls. Går mycket bättre om jag står/sitter på huk inne vid bommen.
Jag försöker ge efter på trycket när hon går framåt, men hur gör jag när hon backar ut? Tar jag tag i henne när hon backar blir hon oftast lite rädd och kastar sig (huvudet..), för att snällt gå upp på lämmen igen. Ska jag ge efter när hon kastar sig och se om hon tar det lugnare? Samma sak när man lastar ur, hon har lite bråttom.

Som sagt, jag har inga jätteproblem, men det hade varit skönt att lösa det ordentligt. Jag tränar henne iallafall ett par gånger i månaden, eftersom vi inte kör henne så mycket nu. Sist jag träningslastade kunde jag stå utanför och skicka in henne efter ett tag, men det vågar jag inte testa än när vi ska iväg nånstans.

En del hästar vill ha sina "procedurer" eftersom det inte tar mer än nån minut så tycker jag att du ska låta henne ha sina "grejer" ifred...du skulle bara veta vad för hästar JAG haft under årens lopp...hästar kanha mest underliga tillvägagångssätt för att gå på en finka...den jag har nu...han har underliga procedurer, men det tar MAX 1 minut att få på honom...BÖRJAR jag dra i honom ..då blir han vrång och bara krånglar....det skall vara på HANS sätt...och jag låter han hållas. :bow: :bow:

Jag skulle inte bråka om jag var du...låt henne ha sitt sätt att gå på...för hon går ju på .

Hade en häst som var svårlastad förut. Där handlade det om att han troligen blivit smälld i häcken när han stod på lämmen. Han gick nämligen upp på den och stod där en stund som "frusen". Sen kunde han; utan att något speciellt hände visa ögonvitorna och KASTA sig bakåt. Att segdra lite i grimskaftet funkade, men inte att hålla stenhårt emot - då fick han panik. Att sätta lina bakom eller ta ett spö i handen gick INTE - då fick han panik. Att någon gick bakom och tryckte på rumpan gick INTE - panik igen.

Jag fick helt sonika vänta ut honom. Inte hålla emot när han backade utan bara låta honom göra det så att han fick se att inget farligt var på gång. När han så småningom upptäckte att ingen skulle slå honom eller tvinga honom med våld så började lastningen gå smidigare o smidigare. Efter ett tag kunde jag sätta någon annan i linan fram och själv stå bakom och faktiskt (!!) trycka på rumpan UTAN att han blev livrädd. Och till slut kunde jag lasta honom helt solo. :) Jag tror att min häst hade varit med om saker som gjorde att han inte litade på folk i just lastningsituationen. Jag accepterade och lät honom stå på lämmen en stund och nosa och titta - det gjorde han alltid och det tyckte jag han kunde få. Dessutom tog jag alltid extra tid på mig vid lastning. Skulle vi bort såg jag till att det var gott om tid - behövde han en timme på sig så skulle jag ge honom det, men på slutet tog lastningen bara 3-4 minuter. Det gällde att själv hålla sig lugn och bara vänta.

Din häst tycks ha liiite av samma beteende som han. Jag råder dig att fortsätta på din linje - bygg förtroende - lasta ofta och låt henne backa om hon vill ett par gånger för att hon ska se att det inte är farligt. När hon ska av och stressar så försök lära henne att stå kvar en liiite längre stund (ge GODIS!! och BERÖM!!!) för varje gång innan ni öppnar baklucka och bakre bom.

Som jag kände var det svåraste när han blev coolare att se om det var stress/oro eller att han bara "inte ville" ibland. Men det märkte man snabbt när man tryckte på rumpan. Minsta tendens till oro då och jag släppte trycket och tog det lugnare igen.

Det där med hur du ska göra när du backar;

vårat sto gör så här att hon går upp på lämmen backar ner en eller två gånger o går sedan in som en liten prinsessa o är coolugn.
När hon backar så håller jag emot ( självklart kan jag inte hålla emot helt då en häst som bestämt sig för o backa backar vare sig man vill eller inte :smirk:) men jag håller grimskaftet spänt hela tiden tills hon stannar o håller kvar tills hon bjuder frammåt igen; då eftergift o sen på transporten igen.
det fungerar bra på henne.

o andra sidan så tänker vi inte bråka med henne bara för att hon tar 3 minuter på sig att gå in istället för 10, för det blir bättre o bättre o tre minuter är inte alls lång tid.

hästarna tröttnar tillslut också på att backa två gånger varje gån :D

Ja, det kanske är bäst att låta henne hållas, men fortsätta träna. Hon har ju blivit mycket bättre, ett tag skulle hon bara kliva upp på lämmen från vänstersidan, så nära väggen som möjligt och krångla sig in :D Tycker mest det är synd om henne när hon blir rädd om huvudet.

Som någon annan nämnde med godiset, det funkar ibland och ibland inte. Oftast står hon still och tuggar tills man har hunnit öppna, sen studsar hon ut och stannar när huvudet är utanför och äter lite till. Eller så kastar hon sig bara av :smirk:

Jag brukar hålla emot när hon backar av ofrivilligt, och ge efter när hon går fram. Ska fortsätta med det men försöka göra det försiktigare så hon förhoppningsvis håller sig lugn.

Hör dig för om du inte kan låna/hyra en transport som har frontramp. Då kan du öva i lugn och ro att gå igenom transporten och hästen kan få en belöning när hon gått igenom.

Sen är det ju av förklarliga skäl inte så populärt att låna ut transporten till folk som ska träna lastning, det sliter ju verkligen på transporten om dom bråkar med hästen.

mvh jonte

Har en tjej i stallet som har en sån, har inte ens tänkt på att fråga henne :idea:

Något som man inte alltid tänker på är hur man själv inverkar. Jag brukar alltid fråga mig; Är jag en bidragande orsak till problemet eller är det till och med jag som orsakar det ?
Vad tänker du när ni går fram till transporten ?
Känner du dig osäker, förväntar du dig att hon ska "tjorva" lite ? Eller tänker du "Idag går hon nog bara raka spåret in, det är jag riktigt säker på!"
Bara en sån sak kan spela ganska sor roll även om man inte tror det. Nu säger jag inte att det i alla fall beror på en sån sak, ofta har det hänt något som hästen upplevde som trumatiskt och som är roten till det onda, men det skadar ändå aldrig att rannsaka sig själv, hästen känner din attityd, var så säker!

Jag vet ju att hon är lite besvärlig när vi ska åka hemifrån, så då försöker jag tänka att "idag går hon bara in". Men varje gång vi ska lasta för att åka hem springer hon glatt efter mig in på första försöket, utom senast. Så då tänker jag inte så mycket på det, eftersom hon alltid går in snällt då.
Jag försökte ju stå på andra sidan mellanväggen oxå, för att inte blockera hennes väg (tips från western/hanteringstränare) men det gick hon inte alls med på.

Våra tankar påverkar som sagt mer än vad man tror, det gäller att koncentrera sig och fokusera.
Jag hade problemet med min häst att han testade mig genom att vägra gå in i stallet, han var inte osäker eller rädd för nåt, han var inga problem att fånga i hagen, hans polare var inne i stallet, men han skulle inte in.
Provade det mesta (klassikern är ju att man stirrar argt på hästen och muttrar argt, vilket ger ett budskap tvärtom emot det man vill uppnå, man säger "KOM INTE HIT!" där man står i stalldörren...) jag fick i alla fall tipset att fokusera och bara pinna på, inte titta bakåt utan bara bestämt gå och fokusera på att vi skulle in, och det funkade hur bra som helst! Jag behövde inte ens ta en konflikt, han bara knallade efter som om han aldrig ens provat att testa stanna... :p

Har du provat att ta in, backa, ta in, backa upprepade gånger utan att ta upp bakluckan? Kanske en 5-6 gånger/träningstillfälle?

Min häst var mycket besvärlig som yngre men jag tränade intensivt i ett par månader, kanske 2-4 gånger/vecka att bara ta in och ut henne ur transporten. Först började jag utan att stänga bakluckan och sedan började jag stänga för att sedan öppna igen, sedan stänga och åka en sväng.

Efter denna träning går hon klockrent in i transporten utan bråk och står stilla när vi kör.

Min häst gjorde ungefär som din: upp på bryggan, backa, fram lite till, backa, upp med frambenen inne i transporten, kasta upp huvudet - slog i huvudet och kastade sig bak.

Visserligen hade vi en transport med lågt tak som nog gjorde att hon inte ville, så till slut köpte jag en annan släp med högre tak (Brenderup) och när hon märke att hon inte slog i huvudet så började träningen gå bättre.

Lycka till! :bump:

Hej! Jag har också(tro det eller ej :crazy:)haft problem med att lasta min polle. Hon gjorde nästan precis som din häst.
Jag håller på med PN, som man kan säga är NH. I det programet som jag följer så ska man lasta hästen att gå in i transporten ensam, medan man själv står utanför. Då lär sig hästen på egen hand att det inte är farligt i en transport. Det kan du ju prova, men om din häst backar ut så låt henne göra det men börja om på nytt direkt efter.
Skriv gärna en rad till mig om du vill veta nåt mera.
Lycka till! :bow: :bow: :bow:

Jag brukar försöka få henne att gå in själv, och det funkar ibland. Dock vågar jag inte göra det när vi ska iväg (än), utan vill bli lite säkrare på henne på träningarna först.
Det krångliga är att när hon backar ut, så måste hon nödvändigtvis gå utanför lämmen på den sidan man står :smirk: Men planen är att hon ska kunna lasta sig själv så sedan.

Wicked: På hemvägen är det precis så, jag tar henne efter mig och bara knallar på (utom senast..). Ska tänka på det ordentligt nästa gång jag tränar henne!

Moncan: Jag brukar inte stänga om henne när vi tränar, utom dom sista gångerna om det går bra. Då får hon stå där inne och äta lite och kolla. Hon brukar oxå få gå i och ur ett par gånger.

Jo jag vet vad du menar! Min lilla dam gjorde så me. men då fick hon gå in igen så sen slutade hon med det. ;)

Hej.
Har en New Forest som liksom växer fast på lämmen... han gör också som din då å då, backar och går ett par steg upp på lämmen för att sedan backa igen. Dock kastar han sig inte. När vi var på ett helg läger i Juni i år (där vi tränade lite NH och Trail, Jätteskojjigt!) hjälpte en tjej/tant/kvinna vad man nu ska kalla henne... oss med att få in honom. hon tog en longerlina, fäste den i grimman och drog den runt bommen där fram, alltså kunde hon stå brevid honom på lämmen. sedan drog hon åt linan lätt, inte hårt, och snurrade på änden så där som man brukar göra för att få fram dem. å vips så var hästen inne... Detta funkar ju säkert inte på alla hästar, men på min envisna åsna till ponny funkade det faktist. nu var detta ju en liten nöd lösning.. ska träna lastning mera, så att han går på utan såna metoder.. Lycka till!

Det är ju inget problem, det tar bara lite tid!

Min ponny behöver en lina eller två bakom rumpan men har hon bara det så går hon rakt in och står snällt.

Och det får vara så, en vacker dag kanske de inte behövs längre.

Nja..det har jag testat innan. Hon går upp på lämmen, för att sedan skutta ner där jag står :smirk:
Antar att jag skulle behöva lösa det i paddocken först, utan transport, men då är hon hur lydig som helst :p Jag kanske inte ska lägga så mycket energi på det, utan låta henne ha sina idéer så länge hon går in och det inte blir värre.

Min båda hästar har varit jätte svåra att lasta, Man skulle vara glad om man fick in dom efter 30 min.
min ena häst gick upp två tre steg sedan kastade hon sig ut, och så höll det på ända tills hon gick in (30min-1tim)
det blev så att hon gav upp, sedan har hon fattat att vi inte ger upp så nur går hon in på en gång.
Min andra häst är en sån att man måste vara hur lungn som helst, han måste lita på en. förut tog han inte ett steg på rampen bara backade och stod på två ben. Nu är han åsså lättlastad men på ett speciellt sätt, en måste stå bakom honom å "trycka" på lite lätt å en står frame å pratar lungt.

jag tycker inte ditt problem verkar vara värt att bråka med, men jag förstår att det är betydligt skönare att kunna ha en häst som går in utan krångel ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar