Lastning av busig shettis

P

pavement

Hur skulle ni ha lastat en shettis som gärna kryper under bommen och hittar på en massa saker bara för att han kan?

Har bara kört honom en gång (när jag hämtade honom) och då höll han sig lugn (stod och sov hela turen, haha). Man kunde sänka bommen lite och vi hade en rockard i andra "spiltan", så det kanske var därför. Men förra ägaren sa att han alltid gick under om man inte hade halmbalar framför.

Då jag inte har varken hö- eller halmbalar, och inte heller en transport med riktigt låg bom, så funderar jag på vilket lastsätt som skulle passa herrn.

Har läst lite i andra trådar och sett att en band upp sin med två grimskaft (som i stallgången) och ganska kort. Hade funkat, MEN:
* Gillar egentligen inte att han ska behöva stå med så korta grimskaft. Han har ju lättare att stå på ett bekvämt sätt när han får längre, och dels brukar han bli ganska sur när han inte har sin rörelsefrihet ;)

Sen var det någon som tog ut allt och lät ponnyn åka helt lös. Det skulle också kunna fungera, MEN:
* Ponnyn är väldigt speciell (fast på ett gulligt sätt, hihi), och jag skulle inte förvåna mig alls om han skulle få för sig att rulla sig eller något när han står lös.
* Känns lite konstigt med en liten ponny lös i så stort utrymme när man åker och det svänger? Kan de hålla balansen bra ändå? Å andra sidan är han maxad så det kanske inte blir en jättelåda han står i.

Vad hade ni gjort?

För övrigt är han lättlastad och superlugn i transporten och positivt inställd till allt. Så för hans del spelar det nog inte så stor roll egentligen. Men man vill ju ha det säkert. Vill inte hitta honom på andra sidan spiltan upphängd i bommen!

Sv: Lastning av busig shettis

Vi köpte en shettis för flera år sedan av en shettis-uppfödare, och hon rekommenderade att de åker helt lösa. Transport med låsbar dörr och inget fönster längre ner som på äldre transporter.

Fungerade super.

Mina tre åker helt lösa i transporten utan mellanvägg, inga problem alls.

Jag hade om shettisen ska åka annat än 'högst tillfälligt' tillverkat en 'skiva' att sätta under bommen istället för halm-/höbalar. Alt så hade jag helt sonika satt in extrafästen för bommen/en extra bom så man kan få den låg någ.

Annars så när jag hämtade min hade jag halmbalar. De lyckades han flytta på :crazy: När jag åkte och vaccinerade sket jag i halmbalar, men knöt honom med dubbla grimskaft, gör ju inget om han står under bommen om han känner för det, men vill inte ha honom flipprandes runt lös i släpet. Jag kör btw utan mellanvägg. Nackdelen med som jag hade sist är att ingenting 'tar emot' ponnystackarn vid en tvärnit.

Jag har haft shettis i några år och antingen kört de lösa, med balar framför eller sänkt bommen om det gått. Men nån gång i lånat släp har jag lastat dem bak och fram så de har åka baklänges, brukar gå att binda i den bakre bommen också.

När jag körde shettis så vände jag alltid henne så att hon åkte baklänges, och band i bakbommen (eller annan lämplig ögla, beroende på hur transporten såg ut).

Jag har också låtit min åka baklänges de gånger jag inte haft hö/halmbalar att ställa för längst fram, det har funkat alldeles utmärkt att göra så :)

Jag har alltid kört shettisar lösa.
Såg dock någons om hade satt för med en skiva nedanför bommarna och fäst en ring i skivan för uppbindning. Såg dock inte helt kul ut i mina ögon med tanke på att de vill kunna sträcka fram halsen för att hålla balansen.

Kolla så att det finns någon säkerhetsannordning på dörrhandtaget på insidanbara...

Man får ju sätta skivan såpass låg att de kan ha huvudet under bommen men över skivan. Dock måste man se till att skivan orkar hålla emot om/när det blir en tvärnit, splittras den är det ju värre än inget alls.

Så enklast är ju att sätta in extra bomfästen och en extra bom.

min ponny får åka baklänges så han har rampen framför. Då finns ingen bom att krypa under liksom. Binder grimskaftet i mellanväggen.

Jag har visserligen sadelkammarväggen framför annars men min klättrar istället för att gå under

Jag skulle inte våga ha shettisarna så de kan stå med huvudet under bommen i fram, tänk om de slår upp huvudet och skadar sig..

Så om du måste slå en tvärnit då så tar nacken tar hela vikten av inbromsningen och deras tyngd? :eek:

Om du verkligen vill ha shettisen sitta fast i transporten så är det ju bara göra det bästa som går!
Det går ju att ställa en vanlig spån elr torvbal oxå där framför honom..
Eller bygga något själv? ;)
Men det bästa brukar ju vara att köra shettisar lösa sägs det ju, men det är ju upp till en själv vad man vill?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat