Lasthjälp

Joyride

Trådstartare
Trode aldrig jag skulle behöva råd, men då vi hade in insident med transporten då den inte sat fats ordentligt på bilen så den släppte när hästen var halvvägs in :crazy:

Hon har alltid gått rakt in. Dagen då det hände var det inga större problem, lasta in o åkta.. gick bra o lasta på hem oxå, men efter det har det tagit tid ca 10-25 min men nu är det nestan stopp.

Hur skall jag gå till väga? Jag funderar på att träna henne på så sätt att hon går in själv. Hon har gjort det nu två gånger efter det hände, annars så går jag före. Senaste gångerna har det tagit 35-60 min.

Men då vi oxå bytt transport(kan oxå bidra till krångel vid lastning) och har urlastning fram oxå, så skulle det vara bra om jag kan lasta själv, då behöver jag inte ha med mig någon när jag skall åka någon stans.

Hon är inte direkt rädd för transporten, väl inne är hon lugn, lugn o köra.

Kan till lägga att hon är ledarstoet, så antar att det är lite o jobba med.

Sv: Lasthjälp

Det är bara att börja träna.. Första gången vår unghäst skulle åka hände samma sak, transporten tippade. Då hade hon precis "lärt" sig gå in i transporten, och vi fick börja om helt. Nu fungerar det igen, vad jag vet. (Hon bor inte kvar här, såldes strax efter händelsen men ägaren har tränat vidare)

Det tar tid, och det är bara att låta det göra det. En idé kan vara att i början bara skicka upp henne på lämmen, inte leda utan stå jämte och peka ungefär. begär inte för mycket i början, då går det ofta åt h*lvete.. Börja lite smått, om du har möjlighet så kontakta en NHtränare som kan komma ut och hjälpa dig. Allt blir mycket lättare så.

*KL*
Ett gott tips är att både dra i kulhandsken upp o ner eller att köra fram bilen en liten bit, så att detta inte händer.

Det är som sagt bara att fortsätta att träna. Men fråga dig själv också hur mycket du själv förstorar upp det som hände? Oftast så tror vi människor att en viss incident har orsakat att hästen inte vill bli lastad igen, men i själva verket så är det den tveksamhet vi utstrålar för att vi tror detta som gör att hästen blir tveksam. Försök att ignorera det som hände och lasta normalt men låt hästen få tid om hon visar osäkerhet (som alltid).

Jag skickar alltid på min häst och åker nästan alltid ensam. Det fungerar utmärkt och gör en mindre beroende av andra. Så här gjorde jag när jag tränade in detta:

1. Se till att det går skicka iväg hästen både till höger och vänster på en vanlig volt innan du närmar dig transporten. Om du står bredvid hästen och pekar i nosens riktning så ska hästen gå dit. Om inte så förstärker du med signaler mot området från bakom bogen till rumpan. Lättaste signalen är att snurra en repända eftersom du då kan närma dig hästen mer och mer och till slut låta den snudda hästen om den inte går framåt i pekriktningen. Träna gärna utan transport men med hinder, tex skicka mellan saker, igenom, över osv, så att du känner att tekniken sitter INNAN läskiga transporten... ;)

2. När det fungerar att skicka hästen så går du fram till transporten, placerar dig på samma sätt på sidan om hästen och pekar in i transporten och får hästen att ta ett steg framåt. Avsluta pekandet och beröm. Beroende på häst så får man bestämma vissa mål för varje påskickande. Först kanske du vill att den placerar framhovarna på lämmen och när den gör det ber du den backa av genom att lätt skaka repet. Jag brukar dra lite i lätt i svanshåret först så att jag kan använda den signalen när jag ska lasta ur.

3. Om hästen får går ur varje gång du nått målet (dvs du backar ut den) så känner den snart att det är okej att gå in själv utan att du följer med. Men ta det bit för bit och låt hästen pusta mellan varje framsteg. Dela gärna upp på flera pass om du behöver.

4. När hästen går hela vägen in så släng repet över baken eller över mellanväggen. VIKTIGT! När man skickar hästen in så måste man kolla transporten innan att den inte kan fastna med grimma eller rep någonstans där inne där man själv inte har kontroll. Alla piggar som sticker upp bör åtgärdas. Fastnar hästen på vägen ut och får panik så har du ett värre problem sen.

5. Träna med lämmen, att lyfta den och att hästen ska stå kvar. Vill den komma ut så låt den göra det men skicka på den igen. Står den kvar så ta ut den efter att ha lyft lämmen en bit några gånger. Jobba som med själva lastningen - ta lämmen en bit i taget och ta ut hästen och pausa däremellan.

6. Om hästen står kvar när du höjer lämmen ända upp så kan du stänga, gå fram och prata lite med den och sen öppna lämmen och lasta av.

7. Om du vill använda bakbom kan du nu börja träna med den, skramla lite utan att sätta fast den, med samma princip som vänjningen vid att lämmen kommer upp.

8. När du sen vill lasta och åka så skicka på hästen, stäng lämmen, gå in fram och ta reda på repet och knyt fas hästen. Åk! :D

9. När du ska lasta av - knyt först loss hästen och släng repet över ryggen/halsen. Gå runt, öppna lämmen och be hästen komma ut. Du hade ju fronturlastning så då är det ju bara att gå ut men kan vara bra att träna på att gå av bakåt också.

Som avslutning kan jag nämna det stora misstaget jag gjorde när jag tränade in detta med min häst. Jag skulle åka på träning i påskhelgen och INGEN var hemma för att hjälpa mig lasta, och det kom jag på dagen innan... Så jag började lasta i strilande regn och då det gick lite trögt (min häst gick ut och gick ut och gick ut) så blev jag lite stressad (i onödan förstås, jag hade bara behövt vänta ut honom ett tag till) och hittade på att jag skulle hänga in hönätet för att få honom att stanna kvar. GÖR INTE DET!!! Han gick in, tog en tugga och gick ut och sen blev det ännu svårare att få honom att vara kvar. Mat efter att lämmen är stängd, ingen mat under lastning! :)

Lycka till!

/Camilla

:bow: Som en ängel från ovan kom ditt svar på en fråga som inte ens var min!

Nu känner jag för att kasta på mig stövlarna, ge mig ut på ridbanan och lägga ut bommar och ÖVA ÖVA ÖVA!! Inte någonstans läser jag orden: Linor, vincha eller annat jag tycker är obehagligt!!

Vi har i vårat stall ett fbl sto som är in i det närmsta omöjlig att lasta. Det fungerar inte med några metoder som folk kommit med. När jag läser att folk blir irriterade över att lastningen tar 10-20 minuter blir jag nästan arg. Vårt sto tar timmar att lasta. Om det ens går. Och när hon väl varit inne har hon rest sig så hon slagit runt. Aldrig har hon blivit lastad utan att hon blivit skadad någonstans TROTS att alla varit lugna och väntat ut henne. Grimmor har slitits sönder gång på gång. Hon har fastnat på sidan i transporten, blödit i huvudet och man själv gråter av sorg då man önskar att hon kunde berätta vad det är hon är rädd för. Saken är den att har hon väl kommit in, står hon blick still. Lika stilla när man kör, och när man lastar ur är hon cool lugn. Det är rampen som är problemet. Nu har vi hämtat en transport igår och ska idag börja träna. Hästen är en klippa i hoppning och dressyr och tjejen som just köpt henne vill ju ut o träna. För att kunna det måste ju hästen lastas. Som det är nu är hon ju inte i träningsform efter en lastning utan har snarare träningsvärk dagen efter pga lastning.

Jag försöker hitta nr till Janne Kalma som vi anlitat förut för sådana här problem. Han kör ju NH och har alltid lyckats UTAN VÅLD. Så vi vill gärna ha hans hjälp. För det handlar ju även om rätt ögonblick på eftergifterna....

Men, jag tänker gå ner på banan och lägga ut hinderbommar nu. Och försöka *skicka in* hästen mellan bommar.

Tusen tack för att du delar med dig av din kunskap!!!

:love:

:bow: Som en bibel i mina ögon
Tackar återigen! Jag tog mig friheten att skriva ut den och satte upp den i stallet!!!

Tack för alla råd.
Men efter den dagen jag försökte lasta henne o det tog ca 45min innan jag fick in henne själv, så har det gått jätte bra o bara skicka in henne själv :rofl: så mu åker ja själv till ridhuset o så
Konstig häst man har :)

blir hur glad som helst när jag läste svaret med hur man går till väga med att lasta en häst, inga hårda ord, inget tvång!
:bow: Underbart!!:love:

Precis så lärde Janne Kalma mig att göra med min häst när hon blitt olastbar efter många antal klinikresor.
Det hade kört ihop sig helt för oss när det gällde lastningen, jag blev nervös bara jag tänkte tanken på att lasta, och det kände ju hon av såklart. Var tvungen att få hjäp för att lösa problemet och fick ut Janne som hjälpt andra i stallet.

Janne fick med denna metod MIG att få in henne i transporten på 20 minuter:bow: . Hon stod där lugnt och fint!
Ingen stress, ingen press, bara lugnt och fint. Backa hur mkt hon ville sålänge jag inte lagt tryck.

Han lattjade lite med henne själv också, och tro mig - min häst tyckte det var URKUL! Han red bla in halvvägs och sen hoppa han av och hon fortsatte in.Och så skickade han in henne själv mha en longerlina,han stod 10m bort.
Hästen min var stolt och kände sig duktig!

Har inte varit några problem sen dess.
Idag skulle jag dock lastträna eftersm hon inte åkt på ett år och snart är det dags att åka på betäckning. Det gick inte lysnade, det var ett evigt backande ur transporten, men tillslut efter 20 min stod hon där. Lugn och fin och tycker det är helt ok!:)

Senast ändrad:

Kul att du tyckte om det. Tvång och hårda ord leder i bästa fall till ett snabbt resultat för tillfället men ger ofta verkningar efteråt så att lastningen blir värre och värre.

Hästen måste acceptera och förstå hela förloppet, först då har man en häst som lastar sig själv.

Lycka till därute!

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 291
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama