Sv: Lasthjälp
Det är som sagt bara att fortsätta att träna. Men fråga dig själv också hur mycket du själv förstorar upp det som hände? Oftast så tror vi människor att en viss incident har orsakat att hästen inte vill bli lastad igen, men i själva verket så är det den tveksamhet vi utstrålar för att vi tror detta som gör att hästen blir tveksam. Försök att ignorera det som hände och lasta normalt men låt hästen få tid om hon visar osäkerhet (som alltid).
Jag skickar alltid på min häst och åker nästan alltid ensam. Det fungerar utmärkt och gör en mindre beroende av andra. Så här gjorde jag när jag tränade in detta:
1. Se till att det går skicka iväg hästen både till höger och vänster på en vanlig volt innan du närmar dig transporten. Om du står bredvid hästen och pekar i nosens riktning så ska hästen gå dit. Om inte så förstärker du med signaler mot området från bakom bogen till rumpan. Lättaste signalen är att snurra en repända eftersom du då kan närma dig hästen mer och mer och till slut låta den snudda hästen om den inte går framåt i pekriktningen. Träna gärna utan transport men med hinder, tex skicka mellan saker, igenom, över osv, så att du känner att tekniken sitter INNAN läskiga transporten...
2. När det fungerar att skicka hästen så går du fram till transporten, placerar dig på samma sätt på sidan om hästen och pekar in i transporten och får hästen att ta ett steg framåt. Avsluta pekandet och beröm. Beroende på häst så får man bestämma vissa mål för varje påskickande. Först kanske du vill att den placerar framhovarna på lämmen och när den gör det ber du den backa av genom att lätt skaka repet. Jag brukar dra lite i lätt i svanshåret först så att jag kan använda den signalen när jag ska lasta ur.
3. Om hästen får går ur varje gång du nått målet (dvs du backar ut den) så känner den snart att det är okej att gå in själv utan att du följer med. Men ta det bit för bit och låt hästen pusta mellan varje framsteg. Dela gärna upp på flera pass om du behöver.
4. När hästen går hela vägen in så släng repet över baken eller över mellanväggen. VIKTIGT! När man skickar hästen in så måste man kolla transporten innan att den inte kan fastna med grimma eller rep någonstans där inne där man själv inte har kontroll. Alla piggar som sticker upp bör åtgärdas. Fastnar hästen på vägen ut och får panik så har du ett värre problem sen.
5. Träna med lämmen, att lyfta den och att hästen ska stå kvar. Vill den komma ut så låt den göra det men skicka på den igen. Står den kvar så ta ut den efter att ha lyft lämmen en bit några gånger. Jobba som med själva lastningen - ta lämmen en bit i taget och ta ut hästen och pausa däremellan.
6. Om hästen står kvar när du höjer lämmen ända upp så kan du stänga, gå fram och prata lite med den och sen öppna lämmen och lasta av.
7. Om du vill använda bakbom kan du nu börja träna med den, skramla lite utan att sätta fast den, med samma princip som vänjningen vid att lämmen kommer upp.
8. När du sen vill lasta och åka så skicka på hästen, stäng lämmen, gå in fram och ta reda på repet och knyt fas hästen. Åk!
9. När du ska lasta av - knyt först loss hästen och släng repet över ryggen/halsen. Gå runt, öppna lämmen och be hästen komma ut. Du hade ju fronturlastning så då är det ju bara att gå ut men kan vara bra att träna på att gå av bakåt också.
Som avslutning kan jag nämna det stora misstaget jag gjorde när jag tränade in detta med min häst. Jag skulle åka på träning i påskhelgen och INGEN var hemma för att hjälpa mig lasta, och det kom jag på dagen innan... Så jag började lasta i strilande regn och då det gick lite trögt (min häst gick ut och gick ut och gick ut) så blev jag lite stressad (i onödan förstås, jag hade bara behövt vänta ut honom ett tag till) och hittade på att jag skulle hänga in hönätet för att få honom att stanna kvar. GÖR INTE DET!!! Han gick in, tog en tugga och gick ut och sen blev det ännu svårare att få honom att vara kvar. Mat efter att lämmen är stängd, ingen mat under lastning!
Lycka till!
/Camilla