Sv: lasthjälp
Du bad inte om metoder och råd i tråden, men utan att börja predika för mycket så skulle jag säga att eftersom din häst verkar redan ha befäst dåliga associationer med transporten i det att hon slagit i huvudet osv, så är enda metoden du har att välja på att backa åtskilliga steg, och släppa målet att hästen ska hela vägen in i trailern just nu.
Gör det istället till en "framåt- backa" träning, dvs hon ska gå framåt till en punkt du bestämmer, och backa till en punkt och NÄR du bestämmer. det kan vara halvägs upp på lämmen, eller halvägs in i trailern, målet sätter du efter era och framför allt hennes förutsättningar och dagsform.
resultatet blir att hela last träningen blir mer om ditt och hennes samarbete och relation för henne än att gå IN i trailern, som just nu är otäck för henne. få henne att koncentrera sig på att jobba med dig på ett annorlunda sätt, och i processen kommer hon upptäcka att hon får backa, gå in, backa, gå ut osv, och att det inte är någon panik eller brådska. Anledningen att hon slänger sig kanske för dig ser ut som att det bara handlar om att hon slagit i huvudet - men det kanske vi inte kan vara säkra på utan det kanske är en effekt av någon annan rädsla, hon är spänd över lastning/trailern i största allmänhet.
Punkten där lämmen slutar och taket tar vid är den kritiska punkten för många hästar, de tycker det är otäckt med taket över sig. så det gäller att gå långsamt framåt och få henne att slappna av och börja tänka på andra associationer än att hon ska in och sen kasta sig...
har du provat urlastning framåt? det är oftast ett bra alternativ för att få hästar som tänker bakåt att sluta med det. Men beror lite på hästen, har man en stor en som jag, så blir det väldigt trångt och snävt ut framåt tex, så jag kan bara välja på bakåt som jag ser det. men din tjej är ju lite mindre, så vet inte om det är ett alternativ för dig? beror ju på hur hon är som sagt, om hon har "startbox" stress så är det nog inte ett alternativ.