Läste i en tidning...

Sv: Läste i en tidning...

När min kompis tog hästskötarexamen fick dom lära sig att hästens hjärnhalvor inte satt ihop på samma sätt som människans, därför måste man t.e.x lära hästen att gå på en rund volt i både höger och vänster varv. Det sker inte automatiskt när den lärt sig i det ena varvet

:bow:

Hur menar du då? :confused:
Ber man inte bara hästen att gå och så går den runt? Eftersom man vanligen antingen är i en roundpen eller håller hästen i en longerlina?

LIA

Ja, men förklara hur du menar?
Jag förstår inte hur hjärnhalvorna skulle spela in här.

LIA

Kommer inte ihåg exakt då hon nämnde det när jag hade ett problem med min förra häst.
Men det var typ om man lärde en häst skänkelvikning i ett varv (som nån annan skrev) måste man "lära om" det i det andra varvet för hjärnhalvorna inte sammarbetar på samma sätt som människans hjärna.

Det var annan femma. Att vara tvungen att lära en häst att utföra en speciell rörelse på vardera sidan, tror inte jag har något alls med hjärnhalvorna att göra.

Ta detta som exempel: Du kan skriva med ena handen. Kan du därmed också automatiskt skriva med andra handen?
Eller tänk dig mina efterhängsna höjdhoppare: Stefan Holm hoppar in mot ribban från höger. Tror du han automatiskt kan göra om det lika bra från vänster?

Jag har faktiskt en grundtanke i mitt tvivel på detta med 2 skilda hjärnhalvor. Jag får helt enkelt inte in i min hjärna (inte i nån halva, häpp!) att naturen skulle ha varit så dum, när den "konstruerade" hästar! :)

LIA

word

Håller helt med LIA. Det är gammal kunskap att man oftast måste lära in saker i båda varv/sidor. Att det skulle bero på att hjärhalvorna inte kommunicerar är nog bara en förklaringsmodell som man hållit fast vid för att den uppnått syftet snarare än för att den är korrekt. (Syftet är att man måste arbeta hästarna från/i båda hållen om det inte framgick :angel: )

Ta detta som exempel: Du kan skriva med ena handen. Kan du därmed också automatiskt skriva med andra handen?
Eller tänk dig mina efterhängsna höjdhoppare: Stefan Holm hoppar in mot ribban från höger. Tror du han automatiskt kan göra om det lika bra från vänster?

Och VAD tror du att det beror på?

*Kl*
Jag har hört att deras hjärnhalvor kommunicerar 5-20% medans människans hjärnhalvor kommunicerar 80 %. Och helt klart ligger det något i det, tror jag. Sedan tror jag det beror på individ. Min ena häst, den som jag är närmast verkar ha ökat sin förmåga att kommunicera med sina hjärnhalvor. När han tittar på något nytt föremålet kan man för den delen se hur han först spanar in med ena ögat sedan vänder huvudet för att titta på föremålet med andra ögat. Det är ju lite smart av honom :love: .

Så vad är det uppenbara svaret då?

(Och det är väl ingen som har sagt att hjärnhalvorna är helt avständga från varandra heller?)

TS inlägg, vilket de flesta här verkar hålla med om:
eftersom hästens två hjärnhalvor inte kommunicerar.
Cairo:
Jag har med hört att hästens bägge hjärnhalvor enbart fungerar var för sig.

Jag har också hört uppgiften tidigare från olika håll, men har aldrig trott på den.

Det uppenbara svaret är att man lär in rörelser som inte naturligt redan finns där.
I människans fall väljer man vanligen själv den sida som är enklast (förutsatt det är sidobetingat). Men ska man göra samma/motsvarande rörelser på andra sidan, måste även det tränas in för sig (med lite större möda). Även om vi förnuftsmässigt vet hur varje rörelse ska gå till.
Jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda för en häst, som dessutom måste informeras om att vi önskar denna rörelse även på andra sidan?

Vad man talar om i åtskilda hjärnhalvor är ju att hästen i princip skulle ha två helt åtskilda system för sin hjärnverksamhet. Hur troligt är det?

LIA

Det uppenbara svaret är att man lär in rörelser som inte naturligt redan finns där.
I människans fall väljer man vanligen själv den sida som är enklast (förutsatt det är sidobetingat). Men ska man göra samma/motsvarande rörelser på andra sidan, måste även det tränas in för sig (med lite större möda). Även om vi förnuftsmässigt vet hur varje rörelse ska gå till.
Jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda för en häst, som dessutom måste informeras om att vi önskar denna rörelse även på andra sidan?

Just nu har du skrivit som alla andra i tråden: Har man lärt hästen en rörelse i ena varvet måste man lära om den i andra varvet. På grund av att hjärnhalvorna arbetar olika. Det har ingenting att göra med att hjärnhalvorna inte kommunicerar med varandra, men dom mycket väl kommunicera mindre, som boella sa.
Människans hjärna fungerar ungefär likadant, där beror det på vilken hjärnhalva som är mest dominant

Just nu har du skrivit som alla andra i tråden: Har man lärt hästen en rörelse i ena varvet måste man lära om den i andra varvet.
? :confused: Ja, har jag sagt något annat? Det är orsaken till detta vi diskuterar!

På grund av att hjärnhalvorna arbetar olika.
Den orsaken håller jag inte med om.

Det har ingenting att göra med att hjärnhalvorna inte kommunicerar med varandra, men dom mycket väl kommunicera mindre, som boella sa.
Har jag sagt något annat? Det var inte Boellas inlägg jag opponerade mot.

Människans hjärna fungerar ungefär likadant, där beror det på vilken hjärnhalva som är mest dominant
Svar som ovan
Det är påståendena om 0 kommunikation tråden handlar om.

LIA

Hi hi, det var skönt att höra. Hur man fått fram den siffran vet jag inte. Men det var John Moore som förmedlade den, och han jobbar ju en hel del på ett eller annat University vad jag förstått. Jag tror att det var en empirisk undersökning, men hör ni inte ska ni bli sura på varandra. Det är ju fantastiskt att vi alla inte är stöpta i samma form och att vi tror och tycker lite olika och dessutom vågar stå för det. Sen om man via argument kan övertyga varandra är det ju kanon, men i ärlighetens namn så grundar jag ibland mina åsikter på känsla. Jag menar jag KÄNNER vad jag tänker. Ibland blir det rätt ibland fel. Och så får det vara. Det är inte hela världen. Tycker jag.

Jag skulle inte vilja kalla savanter för genier i den bemärkelsen. savanter är ofta genier innom ett visst begränsat område eller vissa områden men de klarar sällan av att sätta kunskapen i större sammanhang. Savanter kan ju ha allvarliga svårigheter med att klara av vardagliga sysslor som att klä på sig och laga mat men de kan utföra komplicerae matematiska problem. Detsamma gäller i hög grad för autism och aschbergers men savanter brukar vara ännu mer extrema.

Jag håller med dig LIA vad är det som säger att hjärnhalvorna inte kommuniserar bara för att rörelserna måste läras in i båda varv. Din jämförelse med skrivandet skulle jag vilja hårdra till att en person som lärt sig skriva med höger hand måste lära sig finmotoriken med vänster hand, detta har inte med hjärnhalvornas kommunikation att göra, lika lite som det har med hjärnhalvornas kommunikation att göra när hästen lär sig skänkelvikning åt höger och måste lära om åt vänster. Men om hjärnhalvorna inte skulle komunisera så skulle det innebära att om en person var blind på ena ögat skulle denna person vara tvungen att lära sig skriva på nytt med vänster hand, alltså lära sig stava och bilda ord från början även om den lärt sig med höger hand.

Äh. Hur skulle den då kunna röra sig åt samma håll, koordinerat, med alla fyra benen?
Om hjärnhalvorna inte hade någon förbindelse skulle ju vänstersidan trava medan högersidan skrittade, etc.

Däremot är hästar, precis som vi, oliksidiga. Hur många kan hjula lika bra åt båda hållen?

Mja, delvis sant är det väl. Lär man en häst en sak i ena varvet, måste ma ju nästan börja om i det andra varvet ;) haha

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar