Läste i en tidning...

E

eiwo

...om en gubbe som höll på med hästar som sa att allt man ska lära en häst måste man göra två gånger eftersom hästens två hjärnhalvor inte kommunicerar. Är det sant? Själv har jag aldrig hört det förut, men om det stämmer har jag lärt mej något nytt :idea:

Sv: Läste i en tidning...

Tycker det låter skumt...

Däremot tycker jag att det är viktigt att hantera hästen lika mycket från båda sidor, annars finns det nog risk för att den blir väldigt "vänster/högerhänt".

jo det ska vara sant, bara för att en häst haft skakel på typ vä sida behöver man träna på höger oxå. den kan inte sätta en sida i samband med andra sidan. kolla när du rider ut, om hästen är ok vid ett hus på vä sida kan han totalt flippa när du går på andra hållet. jag har hört att dom måste ha sett det med bägge ögonen.

Japp, det är sant.
Om du tex lär hästen skänkelvikning åt ett håll, så är det en helt ny uppgift att lära hästen skänkelvikning åt andra hållet. Han tänker itne -aha! samma sak fast åt andra hållet, utan det blir en helt ny rörelse för hästen att lära sig...
Det märker man om hästen ser något från ett håll som den tycker är konstigt, så fattar den itne att det är samma sak fast från andra hållet..
Deras hjärnor är itne större än en valnöt!

*KL*

Det är därför vissa hästar beter sig som om dom är oinridna när man sitter upp från fel sida första gången... ^^

mkt viktigt att känna till vid unghästträning ska jag säga.. det kan göra attans så ont att lära sig det den hårda vägen...

Det stämmer faktiskt:rofl:är jätte viktigt att göra övningen på båda sidor. och ganska viktigt att tänka på är att göra det lika många gånger på varje sida. gör man det en gång på en sida å tio på den andra blir han jätte duktig på den ena, men inte den andra.:bump:

har precis lärt min unge att duscha. Då har jag i början hållt i grimskaftet med vänster hand och sprutat med höger på hans framben först och sedan på hans vänstra sida o upp över ryggen(stod alltså framför hästen). Sedan när det gick bra (tog ca 4 ggr)gick jag över och sprutade på hans höger sida och han blev lika tokig som han blev första gången han kände vatten på sig. Jag fattade inget för det gick ju så bra 2sek innan på vänster sida :confused:
Nu FATTAR jag :banana:

*KL*

Det är därför vissa hästar beter sig som om dom är oinridna när man sitter upp från fel sida första gången... ^^

mkt viktigt att känna till vid unghästträning ska jag säga.. det kan göra attans så ont att lära sig det den hårda vägen...

Word.

/MDusty - med klippkort på akuten.

Word.

/MDusty - med klippkort på akuten.

Funderar på om Nån med bra författargener kanske borde skriva en ny bok om hästar - där det faktiskt står med - med tanke på hur många som hellre lyssnar på det skrivna ordet än "gammalt gnöl" ;)

naej men, dåliga skämt å sido.. Bra när folk får "aha"-upplevelser som vissa här fått idag.. Men synd att folk, som du å jag, ska behöva lära oss det den hårda vägen..

/Fia - som hatar sjukhus.

Att de inte kommunicerar alls r väl en smula överdrivet....

jag är tveksam till att de öht skule kunna göra det den gör isåfall.

däremot så kan mans e inom humanrasen människor som har sämre kommunikation mellan hjärnhalvorna vara-genier...

på vissa områden det vill säga.

slå upp Kim Peek tex-förlagan till rainman.

han har den typen av hjärna.

Det sa K. Pate med.
Därför skulle den beröras o tränas från bägge sidorna.

Vet inte om det behöver vara så, däremot så tränar vi dem oftast bara från vänster o det kan kännas bakvänt av det.

Alla vi vet ju att longering av unghästar är svårare i hö. varv- i början. Därför bör man leda den på bägge sidorna innan.

Nog för att man behöver träna upp båda sidor (hästar är osymmetriska liksom vi) men att hjärnhalvorna inte skulle kommunicera, det är nys. Då skulle hästen ha en allvarlig neurologisk skada.

Som karlar då:D
Det är bevisat att de inte kan synka sina halvor o därmed inte kan göra fler saker samtidigt- som kvinnor kan.

jag vet också att det är så....man kan ju testa det tex genom att man först rider förbi en otäck sten eller nåt med ena sidan mot hästen...när man sen rider tillbaka så att andra sidan kommer mot stenen blir den lika otäck igen för den sidan har inte "sett" stenen innan

Stenar är elefanter som lagt sig i bakhåll:cool: klart de är farliga:eek:

Från alla håll.

Jag tror inte att det stämmer. Hade hästen varit så begränsad hade det antagligen inte funnits några hästar.

Exemplet med stenen är inte logiskt. Varför skulle inte hästen se stenen med båda ögonen? Den har ju trots allt inte tunnelseende och reagerar den på stenen åt första hållet, har den garanterat studerat den ordentligt med båda ögonen.
Att den reagerar på samma sten på hemvägen är inte speciellt konstigt. Den kan ju ha bytts ut mot ett lejon. Eller så ser den annorlunda ut från andra hållet, det kan ligga ett lejon bakom eftersom geografin är lite annorlunda från det hållet osv.

Mycket hänger på hästen som individ. De flesta hästar skulle antagligen inte alls bry sig om stenen, medan somliga reagerar för den varje gång dom ska passera. Jag tror att ditt exempel mer tyder på att informationen att det är en ofarlig sten behöver några tillfällen för att sjunka in.

Instämmer f ö med Tussinussen.

LIA

Hej!har också fått lära mig det,tror att det kan stämma mkt väl eftersom om jag vänjer min unghäst vid något på höger sida så måste jag göra likadant på andra sidan,vrf vet jag inte rikigt men det ligger nog något i det du säger:)//sputnick:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar