Lastbil eller transport?

S

smiling_sun

Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, så det fick bli här! Jag ska flytta mig själv och min unghäst ca 50 mil. Hästen är 5 år och inte så glad vid att åka transport. Jag har dessutom väldigt dåligt med pengar just nu. Vill gärna höra era för- och nackdelar med att köra själv i transport, eller att hyra in honom i ett transportbolag. Ska tillägga att denna hästen lätt blir stressad när han står med hästar han inte känner, och särskilt när hästar går ifrån honom. Detta är vad jag själv tycker:
Köra själv:
Nackdelar: Man tar en stor risk att köra en ung häst så långt.
Hästen står sämre (?)
Jag har ingen egen transport.

Fördelar: Billigare (jag behöver inte betala bensinen pga han som kör kör på sitt företag).
Kan turas om att köra med min mammas pojkvän som är van att köra. Hästen blir inte stressad av att det går på och går av hästar hela tiden.
Restiden kortas av.
Jag har koll på min häst.

Sist min häst åkte med ett transportbolag, tog det 13 timmar (50 mil), han fick inget hö eller vatten på hela resan. Han hade skurit upp ganachen på något när han försöklt slita sig när det gick av hästar. Han stod extremt trångt och kunde knappt se över kanten.

Någon som vet om man kan hyra transport på mack här och lämna där ? Så man slipper köra hela vägen tillbaka med släpet igen...

Sv: Lastbil eller transport?

Att de inte får hö vid långa turer kan jag förstå eftersom det försämrar luften i lastbilen. Det konstiga är att han åkte 13 timmar, då körde chuffören olaglit för de får inte köra så länge utan att stanna och sova!

Ridskolans hästar åker jämt med lastbil när de är nya elelr åke rpå pension i skåne ( ca 80 mil) och de har aldrig varit dåliga när de lastats av.

Du bör ringa runt hos flera olika transportföretag, det finns väldigt många, och det kanske t.om finns en rutt inplanerad där din häst inte behöver stanna?

Jo ja har ringt runt, och om det blir lastbil har jag bestämt vilket. Detta har bra rykte. Dock vet jag inte om dom åker i ett streck, me det tror jag inte. Finns det nåt som gör det? Ja att det tog 13 timmar är väldigt konstigt. Dom körde runder i sthlm o lämnade o släppte av hästar i 2 timmar! :o Så man har ju inte så bra erfarenhet av transportbolagen... Men samtidigt hade det varit så skönt o slippa köra själv. Och billigare! Jag har ju som sagt inga pengar just nu. (vilket är orsaken till att jag flyttar)

Men man kanske kan höra med travstall häromkring om de ska ner till tex Jägersro, om man kan få skjuts med där för en peng. Vi har ju väldigt mycket trav här.

Vet någon hur det funkar med att hyra här-lämna där varienten?

De borde ju planera sina rutter några dagar/ 1 vecka innan de kör så det går säkert att ta reda på hur många stopp osv det är.

De som transporterar djur till slakteriet har en följesedel med sig från varje lastning som även bonden får, där står det datum, lasttid, transportör och antal stopp.

Och höra runt med travstallen kan ju fungera om de inte är överkänsliga mot smittor :P

Nu är inte jag helt hundra, kanske rentutav är fullkomligt ute och cyklar, men jag har för mig att transportföretag av den här typen inte går under den lagen, minns inte varför det skulle vara så? Men hur som helst så är det massor av företag som bara byter chaufför.

Jo men sen får inte djur åka längre än vad är det 8 timmar utan vila och vatten.

Har själv kompisar som är lastbilschufförer, dom håller inte helelr på lagarna, byter färdkort eller stänger av färdskrivaren.
Men sen går det som det går också med på backningar och somna vid ratten.

En av mina bästa vänner hjälpte till med nya E4an i Uppsala, han sov 4-5 timmar/dagen i sin hytt sen körde han bara.
Doch sa han upp sig efter ett tag, vart för riskabelt när man somnva varje gång man stod stilla.

Jo jag tror det kan vara så. De kan ha dispans på o få köra fler timmar. Har läst det nånstans. Men kör man en sträcka från Uppsala till Skåne ska det inte ta mer än 8 timmar, så då klarar man sig. Men kör man för ett bolag har man ju oftast flera hästar som ska på o av och då blir restiden längre. Jag vet inte hur jag ska göra. Vill helst skicka han med en lastbil som kör utan 100 stopp på vägen.. Finns det sådana?

Ja, jag vet som sagt inte, var bara nåt jag hade för mig. :)

Som Pmm sa, kolla med travstallen, dom kör ju utan stopp. Vana vid hästar, och i regel hästar som är vana att åka.

Det finns ju regelbundna transporter mellan Solvalla och Jägersro, även mellan de andra travbanaorna i allafall de som har V75 status. Inte de billigaste kanske men dom lastar på banan och kör direkt till nästa bana. Så om du kan ordna med lämning och hämtning själv så blir det ändå ett bra pris och inte några onödiga stopp. Vet inte hur det idag men förr kunda man få åka med själv också och ta hand om hästen under resan.
Jägersros hästtransport är ett av dom företag som gör sådana transporter. Om man betalar lite extra så kör dom från stall till stall med omlastning på travbanorna. För mig kostade det 1500:- från stall till stall för något år sedan.

Ok tack! Ska absolut kolla med dem!!

Var får man tag i de som kör de transporterna mellan solvalla och jägersro?

Lastbil, absolut inte transport. Hästen åker mkt säkrare och lugnare i en sådan än i en vinglig finka.

Jo det gör dom, OM de åker i ett sträck. I alla fall min häst, han blir väldigt stressad av att hästar ska gå på o av hela tiden. Men har man en häst som är van vi det så är det självklart det bästa. Håller på o försöka få tag i Jägersro transporter, men de svarar inte på telefon så jag mailade..

Jag ska flytta snart så då kommer jag skicka min häst med lastbil, känns tryggast och bäst för hästen.

Nejmen, ska du flytta ner till skåne igen?

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 548
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 928
Senast: Mimmimamma
·
Träning Hej! Jag och min häst ska flytta till Gotland i mitten av december är det tänkt. Jag hade planerat att hyra hästlastbil efter att jag...
Svar
8
· Visningar
2 938
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka