S
smiling_sun
Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, så det fick bli här! Jag ska flytta mig själv och min unghäst ca 50 mil. Hästen är 5 år och inte så glad vid att åka transport. Jag har dessutom väldigt dåligt med pengar just nu. Vill gärna höra era för- och nackdelar med att köra själv i transport, eller att hyra in honom i ett transportbolag. Ska tillägga att denna hästen lätt blir stressad när han står med hästar han inte känner, och särskilt när hästar går ifrån honom. Detta är vad jag själv tycker:
Köra själv:
Nackdelar: Man tar en stor risk att köra en ung häst så långt.
Hästen står sämre (?)
Jag har ingen egen transport.
Fördelar: Billigare (jag behöver inte betala bensinen pga han som kör kör på sitt företag).
Kan turas om att köra med min mammas pojkvän som är van att köra. Hästen blir inte stressad av att det går på och går av hästar hela tiden.
Restiden kortas av.
Jag har koll på min häst.
Sist min häst åkte med ett transportbolag, tog det 13 timmar (50 mil), han fick inget hö eller vatten på hela resan. Han hade skurit upp ganachen på något när han försöklt slita sig när det gick av hästar. Han stod extremt trångt och kunde knappt se över kanten.
Någon som vet om man kan hyra transport på mack här och lämna där ? Så man slipper köra hela vägen tillbaka med släpet igen...
Köra själv:
Nackdelar: Man tar en stor risk att köra en ung häst så långt.
Hästen står sämre (?)
Jag har ingen egen transport.
Fördelar: Billigare (jag behöver inte betala bensinen pga han som kör kör på sitt företag).
Kan turas om att köra med min mammas pojkvän som är van att köra. Hästen blir inte stressad av att det går på och går av hästar hela tiden.
Restiden kortas av.
Jag har koll på min häst.
Sist min häst åkte med ett transportbolag, tog det 13 timmar (50 mil), han fick inget hö eller vatten på hela resan. Han hade skurit upp ganachen på något när han försöklt slita sig när det gick av hästar. Han stod extremt trångt och kunde knappt se över kanten.
Någon som vet om man kan hyra transport på mack här och lämna där ? Så man slipper köra hela vägen tillbaka med släpet igen...