asaria

Trådstartare
Min nya 8 åriga arab går inte att lasta :crazy:
Inte för att han inte vill eller bråkar utan det är för att han har aldrig blivit lastad nån gång i sitt liv :crazy: ..

Jag måste köra hem honom om ca 2 - 3 veckor..
Några tips på hur man ska göra?
Har både transport eller 5 hästars häst buss, vad är bäst ?
 
Sv: Lasta?

femhästarsbuss är bäst tror jag! de flesta hästar går in bättre i en större bil.. ha gärna med en resvan lugn häst som sällskap!
 
Sv: Lasta?

Men har du provat att lasta hästen? Om han aldrig har åkt så har den ju inga dåliga erfarenheter av det heller. Vet hästar som ej har åkt på 10-12 år och dom går snällt i.
 
Sv: Lasta?

Första punkten: Är han svårlastad eller tror du bara det?
Andra punkten: Kolla lämmen på fordonen. Ofta är det brant läm på lastbilar och jag skulle då hellre välja vanliga släpet. Och har han aldrig åkt skulle jag hellre lära honom åka på det "vanliga" sättet i släp :)

Är hästen svårlastad så har jag flera tips. Men kolla först :)
 
Sv: Lasta?

Njae, jag har aldrig testat att lasta honom, men förra ägaren gjorde det, tyvär hade dom bråttom och ja, HAn blev då rädd för själva luckan och hoppade in i transporten.
När han väl var inne så hoppade han ut :S.. Han fattade helt enklet inte vad det krävdes av honom.
Så nu är jag rädd att om han får ett dåligt minne till av lastning så kan det bli problem i framtiden :(
Men som sagt, jag har aldrig testat att lasta, nu när han vet kanske han bara går rakt in :D
 
Sv: Lasta?

om man skall lasta en orolig häst i släp, sätt ner stödbenen, kör ner släpets framhjul så att släpet står stadigt. just att släp är vingliga kan få dem orolig.

vi har lasttränat våra så att de har fått gå in i släpet, äta lite och sedan så har vi tagit ut dem.

nästa gång så stängde vi luckan

tog bort stödbenen

osv... tills vi rullade, och det har fungerat bra.
 
Sv: Lasta?

asaria skrev:
Njae, jag har aldrig testat att lasta honom, men förra ägaren gjorde det, tyvär hade dom bråttom och ja, HAn blev då rädd för själva luckan och hoppade in i transporten.
När han väl var inne så hoppade han ut :S.. Han fattade helt enklet inte vad det krävdes av honom.
Så nu är jag rädd att om han får ett dåligt minne till av lastning så kan det bli problem i framtiden :(
Men som sagt, jag har aldrig testat att lasta, nu när han vet kanske han bara går rakt in :D

De flesta hästar är trots allt lätta att lasta.
Lycka till :)
 
Sv: Lasta?

Det går nog jätte bra att last ha bara den inställningen själv annars kan du föra över den på din häst och då kan man ge sig på att han inte går in sån e min. Men jag håller med tidigare inlägg ta bussen och en annan trycgg häst me så går det säkert jätte bra.

LYCKA TILL!!!
 
Sv: Lasta?

Ett bra tips är att träna att lasta! Då blir det inga problem sedan. Dessutom är det ett umärkt sätt att lära känna en häst. OM ni har förtroende för varandra så går hästen in, om inte får ni jobba på det.

Lycka till!
 
Sv: Lasta?

Weltini skrev:
Det går nog jätte bra att last ha bara den inställningen själv annars kan du föra över den på din häst och då kan man ge sig på att han inte går in sån e min. Men jag håller med tidigare inlägg ta bussen och en annan trycgg häst me så går det säkert jätte bra.

LYCKA TILL!!!

Fast du svarar till fel person ;)
 
Sv: Lasta?

Wentona skrev:
Ett bra tips är att träna att lasta! Då blir det inga problem sedan. Dessutom är det ett umärkt sätt att lära känna en häst. OM ni har förtroende för varandra så går hästen in, om inte får ni jobba på det.

Lycka till!

Fast det finns hästar som är envetet dumma också. Har ett ponnysto som är knepigt att lasta om man inte kan tricket. Då rär hon väldigt lättlastad. Men det har inte med förtroende att göra alla gånger,.
 
Sv: Lasta?

Har aldrig stött på envetet dumma hästar. har bara hållt på i trettio år med alla raser och särskilt mycket med unghästar, "problemhästar", etc. men man vet ju aldrig.
att lära sig ett trick kommer ju också av övning - men om det finns trick med i spelet skulle jag uppfatta det som att förtroendet inte är hundraprocentigt. men som sagt, man vet aldrig. alla hästar är egna individer med särskilda behov och med olika relationer till olika personer. En häst kan vara ypperligt lättlastad för en och totalt hopplös för en annan.
Jag skulle ändå påstå att det är som med oss människor - de vi har förtroende för lyssnar vi också på, de vi inte har så mycket förtroende för försöker vi finna vägar ut ifrån.
Var och en blir salig på sin tro, jag säger bara min.
 
Sv: Lasta?

Wentona skrev:
Har aldrig stött på envetet dumma hästar. har bara hållt på i trettio år med alla raser och särskilt mycket med unghästar, "problemhästar", etc. men man vet ju aldrig.
att lära sig ett trick kommer ju också av övning - men om det finns trick med i spelet skulle jag uppfatta det som att förtroendet inte är hundraprocentigt. men som sagt, man vet aldrig. alla hästar är egna individer med särskilda behov och med olika relationer till olika personer. En häst kan vara ypperligt lättlastad för en och totalt hopplös för en annan.
Jag skulle ändå påstå att det är som med oss människor - de vi har förtroende för lyssnar vi också på, de vi inte har så mycket förtroende för försöker vi finna vägar ut ifrån.
Var och en blir salig på sin tro, jag säger bara min.

Tro mig, ingen människa får in den ponnyn i ett släp utan tricket.
Jag har haft ponnyn i sju år och vi har använt tricket i sisådär 5-6 år. Då går hon spikrakt in. Står mkt fint i släpet och backar ut lugnt och fint också.
Men den ponnyn har också en väldig massa personlighet.
Och förtroendet för mig är minst hundraprocentigt, hon går fram överallt annars.

Jag gillar inte den där attityden att "Din häst litar inte på dig och yade yade yade". Den är äckligt överlägsen och i det här fallet framförallt felaktig.
 
Sv: Lasta?

Din inställning om att han BORDE ha dåliga minnen från förr är mycket dålig. Tänk istället, att det var länge sedan och att det borde han ha glömt nu. Öva varje dag, ge kvällsfodringen i transporten och så vidare. Men inställningen är det ALLRA viktigaste, har du dålig inställning kan du lika gärna skita i alltihopa...
 
Sv: Lasta?

MinAthos skrev:
Din inställning om att han BORDE ha dåliga minnen från förr är mycket dålig. Tänk istället, att det var länge sedan och att det borde han ha glömt nu. Öva varje dag, ge kvällsfodringen i transporten och så vidare. Men inställningen är det ALLRA viktigaste, har du dålig inställning kan du lika gärna skita i alltihopa...

Även du svarade till fel person ;)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp