Lasta unghäst...

X

_xanth_star_

Min häst har blivit lastad förut men aldrig av mig...
Hon är lite speciell, man får inte pressa henne alls i vissa situationer och får en dålig känsla för något så sitter det i...

Tänkte börja träna henne nu snart, så man har gott om tid och inte behöver pressa eller sttessa...

Hur ska jag gå till vida??? Antar att det inte är som att lasta travhästar :smirk: (vilket är det jag gjort för det mesta tidigare)

Hjälp!!

Mvh Johanna

Första gången, tänk att det bara är att gå in! Förvånande nog så kan det funka hur bra som helst.

Annars skulle jag ta det så att jag började bort från transporten och övade så kommandona för fram, stopp, back och flytta åt sidan funkar ordentligt och sen ta det till transporten. Kräv bara att hästen reagerar på din "hjälp", bara att den TÄNKER framåt när du ber om fram räcker för eftergift och beröm. Blir det låsning framåt så be om lite åt sidan så kan låsningen släppa.

Be hästen backa och gå en sväng och andas lite bort från släpet då och då, fortsätt öva fram, stopp ett par gånger när ni är iväg från släpet.

Jag föredrar att stå kvar utanför och låta hästen gå in själv och är faktiskt rätt tyst när jag tränar. Hästen får inte så mycket muntligt beröm, utan får eftergifter GENAST den tänker dit jag vill.

För att underlätta kan du gärna backa intill ett staket eller en vägg så du bara har en fri sida att koncentrera dig på, lämpligtvis höger eftersom du själv troligtvis håller dig på vänstersidan. Det ska vara så nära att hästen inte kan klämma sig in mellan vägg och transport.

Varför skulle det inte vara som att lasta travare?? en häst är en häst och inget annat :D

Jag har aldrig någonsin lasttränat mina travare, varken som föl,unghästar eller äldre...dom går bara på.....Man ska inte göra stor sak av lastning...min ettåring knallade bara på trp ensam nu när jag skulle iväg på bete..tog 3 sekunder...jag undrar vad hon tänkt om jag lastat ut henne direkt igen :eek: :angel:

Nä, utgå från att det går bra...då gör det det....lasta och åk en vända...beröm, men inte överdrivet...att åka finka ska inte vara mer annorlunda än att gå in i en box.

Så gjorde jag med mitt föl förra året också. Skulle få hjälp att lasta, men hjälpen fastnade i Örebro och hann inte fram. Äh, tänkte jag, jag får väl prova själv. Gick på och så var det klart :D

6 mån gammal och utan mamma.

Jag gör som martha, och har precis som henne aldrig haft några problem.
Håller även med martha om att bara gå på och sedan av igen, det ser jag ingen vits med. :confused:
Jag åker en sväng när jag ställt in kusen i kärran. Så gjorde jag med min nuvarande häst när han var bebis.

Och du, jag har aldrig lastat ett varmblod, men de hästar jag har haft "från början" har inte varit svårare att leda in i kärran än in i boxen... ;)

Men ett "knep" jag har med en ovan häst är att om det går backa kärran ända in mot stalldörren och "täppa till" på sidorna på rampen.

Med mina två senaste hästar har jag bara ett problem när det gäller lasta och köra dem i kärran.
Det är om jag ska fodra dem i kärran. Står de utanför när jag hänger in höet så har den som håller fullt schå att hindra dem gå IN innan de får!
En annan gång så hade jag fullt schå att få UT min gammelpålle som gick en bit ur kärran hemma på gården efter en tävling, sedan in igen för att äta upp allt höet i nätet...

Japp, Håller med. Är man inte bekymmrad själv är det inga problem. Har aldrig haft problem med mina.
En bra grej är ju de transporter med krubba för kraftfoder i.Om det alltid finns nåt gott där inne, är det ju positivt.

Och sedan en sak till. Mata inte hästen innan den gått in, typ när den står på rampen o tvekar. Då får den beröm för att den tvekar. Detta ser man tyvärr alltför ofta.

Det är bara till att lasta o åka. No worries! :bump:

En annan sak man ser alltför ofta är att människan står o dra och SMACKAR ljudligt :rofl: :rofl: och då menar jag LJUDLIGT med ansiktet mot hästen :angel:

Ja, hon är ju rätt lydig men något spattig i hjärnan :smirk:

Hon är fruktansvärt framåt i allt. Det går att rida ut själv (hon är 3) utan några problem alls, men jag vill verkligen inte sabba det här med lastningen.

Min käre pojkvän sa då till mig att hon går nog in, på ett eller annat sätt :devil:
Så han ska inte vara med...

Mvh Johanna

Ja, jag vet, men utan att nu vara rasistisk så är halvblod om de krånglar hemska att lasta... Stora och klumpiga och kastar sig överallt... :crazy:

Ja, första gången 2-åring åkte transport (som 1-åring då) så var det bara, jaha, vad är det här för kul grej :)

Jo, jag hade tänkt åka en snoa med henne. Nä, man kan ju inte lasta ut på en gång, det känns ju i onödvändigaste laget...

Mvh Johanna (som hädanefter ska börja kalla lilla arabdamen för travare så kanske hon blir snäll och väluppfostrad :angel:)

Ja, den här får spunk när man smackar hon tror vi är på Solvalla och ska visa en 1.10s trav :D
Så det brukar jag låta bli, det är bäst man inte säger nånting alls till henne, hon kan få för sig en massa roligheter annars...

Mvh Johanna

Nä, men jag ska köra en sväng, eller pojkvännen har inte börjat med körkortet än :o

Ja, våran stalldörr är lite för bred tror jag men man kan nog iaf ställe transporten mot en vägg så har man en sida fri...

Med de andra har jag bara problemet att den ena jäkel springer in i transporten (han är något klaustrofobisk) och aktar man sig inte då så är man mos mot bommen... :smirk:

Ja, detta är ju ett tvättäkta matvrak så det lär ju gå att locka med mat :smirk:

Mvh Johanna

oroad är jag sällan, vill bara inte förstör nånting...

På tal om mat när man lastar, det hade varit några och lastat en ponny (på travet av alla ställen, kanske var det en travponny) och den hade gått upp på rampen, tagit en tugga havre och sen gått ner... :rofl:
Det hade jag velat sett, smart ponny :smirk:

Mvh Johanna

Ja visst är det en höjdare! :D
Jag brukar inte smacka när hästen ska rygga, men det är ju mer likt ett kommando "gå bakåt" än ett "gå framåt" i allafall.

Just det att locka med mat eller godis för att få hästen att gå in har funkat exakt noll ggr när jag sett det användas... :angel:

Men däremot mat väl inne i kärran är ju bara positivt precis som du säger!

Just det att locka med mat eller godis för att få hästen att gå in har funkat exakt noll ggr när jag sett det användas...
Ha ha, jag tyckte jag var supersmart som tränade min tokmaja att gå in själv mha havre längst fram. Bara det att hon kom på att man skyndade sig in, tog en så stor tugga havre som möjligt och gick ut och tuggade den...

Oops! :crazy:
Men lite sådana saker har jag också sett.
Hästen går saaakta med näääästan hela vägen in, ätandes ur hinken matte/husse lockar den med.
Maten tar slut = hästen går ut igen...

Likaså havrehink när man löshoppar, och då framförallt med unghästar.
99% av de unghästar jag sett utfodras med havre ur hink under löshoppningen har inte fått havre längre än till munnen!
De kan alltså inte tugga havren och få den förbi bettet...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur