Lasta två hästar

fejko

Trådstartare
Jag har två ston. Den ena är en rikig bitch som har sparkat sönder sin box och den andra är snäll. De går i samma hage men den snälla hästen håller sig på behörigt avstånd från den sparkiga.

Går det att lasta dessa två hästar i samma transport eller är det risk att den snälla hästen försöker fly och skadar sig? Båda är vana vid och tycker om att åka transport. Det finns en mjuk mellanvägg och ett hingstgaller i transporten.

Vågar man ens testa?
 
Sv: Lasta två hästar

Jag skulle testat iaf. Man behöver ju inte åka iväg med transporten utan bara kolla om dom klarar av att stå brevid varandra. Den "arga" hästen når knappast att sparka den "fega" och blir det panik är det bara att lasta ur och bli lite besviken ;)
 
Sv: Lasta två hästar

detta vill jag också ha svar på :D, har samma "problem" med en snäll som lätt går undan, och en bitch. :p. dock så har den senare fungerat att åka med andra rang höga ston utan problem och står super fint i både släp och lastbil.. hon sparkar i boxen men inte under transport, men är hyfsat svårlastad för det mesta. den rang låga har jag aldrig kört med annan häst så vet inte hur hon reagerar, har inte kört henne alls sen vi fick henne ens och vet inte om hon vill åka brett eller smalt :o.
 
Sv: Lasta två hästar

Hade aldrig provat med mjuk mellanvägg. Vi köpte till en hård mellanvägg just för att ena märren var en riktig kärring.
 
Sv: Lasta två hästar

Hade aldrig provat med mjuk mellanvägg. Vi köpte till en hård mellanvägg just för att ena märren var en riktig kärring.

På Böckmann center sa de att många hästar vägrar gå in i en transport med fast vägg. Mjuk vägg ser luftigare ut.
 
Sv: Lasta två hästar

Om hästen vägrar att gå in för att transporteras säkert, vill jag påstå att problemet är ett annat än mellanväggens material.
 
Sv: Lasta två hästar

Kan bara hålla med. Trampa och spark skadorna kan bli hemska med mjuk mellanvägg.

Finns det överhuvudtaget transporter med hårda mellanväggar nuförtiden? Samtliga släp jag kollat på har haft mjuk mellanvägg.
 
Sv: Lasta två hästar

Både Thule och Boj har iaf, men man får nog säga till att man vill ha det. Mjuk mellanvägg är det orginal.. Jag behövde inte betala något extra för en hård mellanvägg, men fick inte med den mjuka givetvis :)
Jag har valt hård i min iom att jag har fölväggar i släpet.
 
Sv: Lasta två hästar

Finns det överhuvudtaget transporter med hårda mellanväggar nuförtiden? Samtliga släp jag kollat på har haft mjuk mellanvägg.

Jag har hård i min Boj -09. Vägrar mjuk mellanvägg. Jag vill ha min häst i säkerhet och jag vill även kunna lasta i lediga spiltan om man behöver. Så kommer inte på tanke med att ha mjuk för min del.

Håller med Lovisa, går inte hästen lasta pga hård mellanvägg så är det nåt annat som är fel, knappast mellanväggen. Jag lastar med mellanväggen i normalläge oavsett om jag kör hästen ensam eller inte och kan inte se alls varför en hård mellanvägg skulle försvåra lastningen.
 
Sv: Lasta två hästar

När vi har lastat ranghög och ranglåg så binder vi upp den ranghöge såpass kort "på sin kant" att den inte når att skrämma den ranglåge med bett/hot. Har dock aldrig haft hästar som sparkas så vad bakdelen gör har jag aldrig funderat på.

Men har ni hingstvägg och hård mellanvägg så testa! Men jag hade kört iväg så snart efter lastning som möjligt, så kanske hästarna "har fullt upp" med att åka transport istället för att ta ut frustrationen på den andre i kärran.
 
Sv: Lasta två hästar

Budgetsläpen har ju inte tillbehör/utrustning som de bättre. Det är en av anledningarna till att köpa ett vettigt släp, det finns utrustningsdetaljer att köpa till såsom hård mellanvägg istället för mjuk etc.

Vi har mjuk mellanvägg, hård mellanvägg, helbommar, teleskopbommar och den separata stolpen för att kunna köra alla typer av hästar.
 
Sv: Lasta två hästar

Hade aldrig övervägt mjuk mellanvägg öht ens på singel lastad häst .

Även när bara halva väggen är mjuk? Jag kör oftast bara en häst i min Startrailer och den mjuka mellanväggen gör att min stora häst kan bredda sig lite. Kanonbra.
 
Sv: Lasta två hästar

Nej, och där finns tillbehör. Men eftersom det är import kostar det betydligt mer än det smakar. Har själv haft ett importsläp, men alla delar var 4-6 ggr dyrare än när vi sedan bytte till Boj. Det var inte hållbart ekonomiskt helt enkelt.
 
Sv: Lasta två hästar

Hade aldrig övervägt mjuk mellanvägg öht ens på singel lastad häst .

Varför tycker du mjuk mellanvägg är så dåligt även till ensamhäst? Jag bytte till mjuk och har bara positiva erfarenheter av det. Framförallt för att hästen känner sig lite friare och kan stå lite bredare. Kör även två ibland, men då endast mina två ston som är bästa vänner och alltid tillsammans. Varav den ena tar minimal plats. Men jag skulle aldrig köra två andra hästar tillsammans i släp med mjuk vägg.
 
Sv: Lasta två hästar

Jag vill inte ha mjuk av risk för att om det händer ngt hästen halkar och fastnar under mellanväggen. Behöver hästen stå bredare så flyttar jag väggen.
 
Sv: Lasta två hästar

Jag vill inte ha mjuk av risk för att om det händer ngt hästen halkar och fastnar under mellanväggen. Behöver hästen stå bredare så flyttar jag väggen.

:bow: kan bara hålla med dig. Ser inga fördelar alls med mjuk vägg. Hel eller delad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 144
Senast: Sirap
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Behöver lite råd. Har endast två hästar hemma i stallet just nu. I morgon måste jag åka iväg med den ena för en kort veterinärkoll. Iväg...
Svar
11
· Visningar
2 048
Senast: Anna11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp