Lasta själv?

G

GinTonic

E de nån som kan komma med lite tips om hur man kan lasta en häst själv????

Sv: Lasta själv?

hur du ska göra för att 'lära dig' att lasta själv, eller hur 'vi andra' gör? Det finns olika metoder lite beroende på hur lättlastad hästen är etc.

Jag lastar alltid själv, och gör såhär:

VALACKEN - jag går in med honom i grimskaft, kopplar om till en lång lina inne i transporten, som jag tar med mig ut genom lilla skötardörren (för att kunna hålla emot om han tänker gå ut), håller linan i ena handen, lägger på bommen med den andra. Släpper linan och fäller luckan. Går in och sätter fast hästen.

TVÅÅRINGEN - Jag har en lång lina som går från hennes grimma, in i transporten, över bommen och ut genom lilla dörren. Sen knatar hon in och jag ser till att hala in linan i samma takt (så den inte ligger så hon kan trassla in sig). När hon är inne håller jag i linan för säkerhets skull i ena handen (vill INTE riskera att tappa en häst), lägger på bommen etc enligt ovan.

FÖRRA TVÅÅRINGEN - grimskaft, jag leder henne mot transporten men vid rampen slänger jag grimskaftet över halsen på henne, smackar och hon går in och står där. Jag stänger bom + släp och går in och sätter fast. I början hade jag lång lina på henne med, även om de går att skicka in vill jag vara säker på att inte tappa dem. Målet med nuvarand eunghästen och även valacken är att komma till skicka in.

FÖRRA STOET - skickade in henne med grimskaft över halsen, hon backade ut två gånger och jag skickade in igen och tredje gången stod hon (var alltid så, hon var tvungen att vara säker på att hon kunde gå ut innan hon valde att stå kvar). Stängde bom + lucka, satt fast hästen.

Valacken och förra stoet var i princip OMÖJLIGA att lasta alls, oavsett metod och antal medhjälpare, en gång i tiden, så där ligger det hundratals träningstimmar bakom, de två unghästarna 'vet inte om' något annat än gå på utan mankemang :devil:

Har man mellanvägg i kan man gå in, gå ut på andra sidan mellanväggen, man kan också stå utanför och mer dra in med linan, man kan ha så lång lina att man när den kommit ut genom lilla dörren kan dra den runt baken på hästen etc etc. Det är en smaksak och beroende på hur lätt/svårlastad hästen är.

Men vill du ha tips hur du ska göra med DIN häst så får du berätta mer hur den är att lasta?

Att jag går IN med valacken, men stannar kvar utanför med unghästen är för att valacken är tryggare om jag följer med honom in och blir skeptisk om hans ka gå in på egen hand, medan unghästen inte bryr sig om det, och jag föredrar att inte flytta mig från sidan av rampen, det är ju därifrån jag ska lägga på bom etc, bekvämlighetssak helt enkelt. Men olika hästar föredrar det på olika vis (ang om man följer med in eller ej)

Tack för tipsen...
Det där med longerings lina hade jag inte tänkt på.
Jag maste få erkänna att jag inte hur min ett åring och mitt sto kommer att reagera. Hitills har vi haft tillgång till lastbil med plats för 12 hästar och det har aldrig varit några problem, men där står de på snedden och man kan lätt lasta själv. Nu är jag dock på jakt efter en vanlig transport för två pollar. Men e lite osäker om jag kommer klara det själv. Ska se om jag kan låna en och testa dina tips. ;)

GinTonic skrev:
Tack för tipsen...
Det där med longerings lina hade jag inte tänkt på.
Jag maste få erkänna att jag inte hur min ett åring och mitt sto kommer att reagera. Hitills har vi haft tillgång till lastbil med plats för 12 hästar och det har aldrig varit några problem, men där står de på snedden och man kan lätt lasta själv. Nu är jag dock på jakt efter en vanlig transport för två pollar. Men e lite osäker om jag kommer klara det själv. Ska se om jag kan låna en och testa dina tips. ;)

Låna och testa ser jag ingen större ide med faktiskt, det är inte alltid det går direkt. Tvååringen t ex lastades sina första år med medhjälpare, jag gick in med henne och stod med henne i släpet och så stängde medhjälparen. Första gången jag skulle lasta själv körde jag linmetoden, hon reagerade VÄLDIGT hårt på att gå in UTAN mig, det blev tilt. Så då återgick jag till att lasta med medhjälpare ett tag för att få ett par lugna, fina, enkla lastningar, och sen så nästa gång jag lastade själv så gick jag in med henne och kopplade om lina och ut (som med valacken) och då var hon lugn. Nästa gång slängde hon sig ut när jag lämnade släpet, och då fick jag börja om och gång två stod hon. Sen kom hon på efter ett par ggr att man kunde gå av rampen åt sidan, så då fick jag ta ett grimskaft i grimman med så jag kunde se till att hon inte gick av rampen på sidan jag inte stod på, och när hon gick in kastade jag det över halsen på henne. Hade alltså både lång lina och grimma ett tag. Nu är hon 'intrimmad' på att jag är utanför hela tiden och går raka spåret in utan problem. Men det var inte så första gången, och att ha 'bestämt' mig för om det fungerade eller ej på FÖRSTA gången hade varit dumt.

Och dina ska vänja om från lastbil till transport med, så förvänta dig inte att det kommer fungera direkt.

Däremot tror jag att du lugnt kan köpa transport, ha lite is i magen dock, en hel del lastbilshästar blir initialt mer svårlastade i transport i början men det brukar ge sig. Jag måste i 99 fall av 100 lasta SJÄLV (att jag har haft hjälp med unghästen är bara för jag saknat transport och vettig bil att dra hyrsläp med ett tag så jag har behövt hjälp med att dra, annars har jag aldrig medhjälpare). Men jag lastar nästan alltid själv, och det ar fungerat med ALLA mina hästar, ÄVEN de som varit drygt svårlastade. (Sök på gamla trådar där jags krivit om lastningsproblemen med valacken så fattar du *s*).

EN häst i min ägo som inte går att lasta själv skulle ha ett riktigt taskigt utgångsläge eftersom jag inte skulle kunna behålla en sådan. Men till och med de som inte gått att lasta ALLA (kblstoet) initialt har i sinom tid gått att lasta själv, det är en träningsfråga helt enkelt =)

Jag leder in min häst i grimskaftet, sätter fast henne i transporten och gar ut och stänger bommen och fäller upp luckan. Da maste man ju ha en häst som är trygg att binda fast förstas, men det är min, tack och lov.

När jag ska lasta ur brukar jag ha en lina eller langt grimskaft. Första öppnar jag luckan. Sedan kopplar jag loss hästen där framme och gar bak genom andra spiltan. Linan löper i hästens spilta. Därefter öppnar jag bommen och ber hästen backa ut.

Min fyraåring har alltid gått upp i släpet själv, en gång när hon började tramsa vid lastning tänkte jag gå med henne in men det gick inte då vägrade hon tvärt. Har alltid spö när jag lastar henne räcker med att visa det så går hon rakt upp. Min lite äldre häst lastar sig själv nu, i början var jag tvungen att stå bredvid en vägg så hon inte kunde gå förbi på den sidan och sedan en pisk som man bara visar så gick hon upp. Dessa hästar har ändå haft väldigt obehagliga upplevelser i släpet (hoppat över bommen och skadat sig väldigt mycket) har aldrig varit några problem ändå.

Går in med honom, sätter fast honom. Går ut längs sidan på honom (ingen mellanvägg) och sätter för bakbommen. Duckar under bommen, går ut och stänger luckan.

GinTonic skrev:
E de nån som kan komma med lite tips om hur man kan lasta en häst själv????

Jag följer oftast med hästen in och håller i grimskaftet. Väl inne släpper jag grimskaftet och går runt transporten och sätter på bommen.

Skulle ALDRIG binda en häst inne i transporten så länge bommen inte är på. har sett riktigt hemska situationer när hästen har försökt slänga sig bakåt o suttit fast och fått panik. Då ser jag hellre att min häst är lös.

Min andra går jag också in med men har gärna ett spann med havre el hö längst fram vilket gör att han står still o äter när han kommit in.

Det är bara öva. ;)

När jag lastar har jag en lina så hästen kan gå på själv och jag stå kvar på utsidan och när hästen är inne stänger jag bom och lem för att sedan knäppa fast hästen där framme.

När jag lastar ur öppnar jag lemen låssar hästen och sätter på linan som jag sedan kastar bakot för att sedan ta bort bommen och ber hästen backa.

Lycka till

Jag går med in, slänger grimskaftet över ryggen, går ut genom skötardörren eller brevid honom, fäller upp lämmen (har ingen bom tyvärr..) går in och sätter fast honom.

Har testat att skicka in honom, men han gillar inte riktigt det, så för att inte bråka i onödan följer jag med in, eftersom det funkar så bra.

Hej ! Första dan i detta forum. Jag har en 3-åring som jag jobbar som en hund med för att få lättlastad. Nu har jag kommit så långt så att hon följer med upp och står kvar ett tag. Tidigare har hon gått på och plötsligt kastat sig bakåt. Jag vill ju komma dit att jag kan lasta henne själv. Nu behöver jag hjälp med att någon sätter fast bommen medan jag står kvar därframme. Kan inte sätta fast henne innan bommen är pålagd för hon har slitit sig en gång, och nu stannar hon inte när hon känner stoppet, detta gäller bara i transporten. Men om jag efter att ha gått med henne upp, går ur transporten, så går hon också ur. Så hur göra :confused: ?? Försöker få henne att gå upp själv med grimskaft över ryggen men det vill hon inte, hon står då kvar utanför på lemmen.

Är det någon som har fler ljusa ideer. Ska prova med långt rep runt stolpen o stå utanför o dra lite, som någon beskrev men skeptisk till om det funkar. Tar gärne emot tips :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte testa med lina om hästen kastar sig!! :crazy:

Själv "vinschar" jag in min häst med hjälp av en lina som jag fäster i grimman in till mittpelaren och ut igen o drar runt baken. MEN min häst har aldrig kastat sig baklänges. Det ända som händer är att han stannar eller försöker gå åt ett annat håll när vi ska lasta han. :smirk:
Däremot har han tidigare haft lattjo lajbans inne i släpet och hängt på frambommen och galopperat fram o tillbaka osv. men det har han slutat med nu... Peppar, peppar ta i trä!! :love:

Min förra häst var efter ett tag självlastande, sprang upp själv. Men i början tog det djävulskt långt tid att lasta honom och flera olika knep. Inte så kul.

Den nuvarande hästen tycker inte om att åka, men jag sänder in henne och hon går upp själv efter lite strulande. Står bredvid, när hon går upp lägger jag grimskaftet över halsen på henne och stannar kvar, stänger bommen, fäller upp baklämmen och går runt, binder fast och kör.

Jag står utanför och ber hästen gå in i transporten, kastar in grimskaftet, stänger bomen och luckan och sedan sätter jag fast hästen. När hästen ska ut så knäpper jag loss, går ut öppnar luckan och bommen, drar hästen lätt i svansen och den går ut och efter kommer grimskaftet.

Goldi skrev:
Hej ! Första dan i detta forum. Jag har en 3-åring som jag jobbar som en hund med för att få lättlastad. Nu har jag kommit så långt så att hon följer med upp och står kvar ett tag. Tidigare har hon gått på och plötsligt kastat sig bakåt. Jag vill ju komma dit att jag kan lasta henne själv. Nu behöver jag hjälp med att någon sätter fast bommen medan jag står kvar därframme. Kan inte sätta fast henne innan bommen är pålagd för hon har slitit sig en gång, och nu stannar hon inte när hon känner stoppet, detta gäller bara i transporten. Men om jag efter att ha gått med henne upp, går ur transporten, så går hon också ur. Så hur göra :confused: ?? Försöker få henne att gå upp själv med grimskaft över ryggen men det vill hon inte, hon står då kvar utanför på lemmen.

Är det någon som har fler ljusa ideer. Ska prova med långt rep runt stolpen o stå utanför o dra lite, som någon beskrev men skeptisk till om det funkar. Tar gärne emot tips :)

Lång lina (längd som två longerlinor, jag har två hopknutna). Ena änden i hästens grimma, sen linan in i transporten, över bommen (om det finns en låg bindring så genom den) och ut genom SKÖTARDÖRREN bak till din hand. Du står bredvid rampen.

Sen sätter du lite försiktig press på linan och ser vad som händer. Du ska INTE börja med att försöka DRA in hästen, utan bara såpass med press att du får en reaktion. Såfort hästen så mycket som TÄNKER framåt så BERÖM och släpp efter lite på linan, så trycket försvinner. Sedan efter en liten stund sträcker du den igen och ber om fler steg. Det VIKTIGA är att så fort hästen ens gör en ANSATS att gå framåt så beröm och EFTERGIFT.

Om hästen (vilket den troligen förr eller senare kommer att göra) försöker kasta sig ut eller kastar sig bakåt så håll emot i linan. Du kommer antagligen inte kunna hålla hästen utan få följa med en bit sas och hästen kommer ut, men håll linan sträckt. När hästen stannat, be om steg framåt (är den utanför transporten/av rampen kan du ta den i grimman och positionera den rätt igen så det står rakt framför rampen, och sen börjar du om. Och glömmer inte beröm och eftergift.

Det du är ute efter att lära hästen är att den FÅR ta den tid den behöver på sig att gå in, och dutänker inte TVINGA den att gå in, men det blir obehagligt att försöka gå ut/backa, medan gå framåt ger massor med beröm, och stå och fundera lite en stund är okej.

Om hästen (vilket den också mycket väl kan prova) försöker gå på sidan av rampen/gå av rampen på den sida du inte är, så ta ett långt grimskaft (minst tre meter) och koppla det i sidoringen till grimman och sen till din hand. Då kan du styra hästen lite från din plats vid sidan av rampen, och när hästen går in så kastar du grimskaftet över ryggen på den bara.

När hästen är inne, håll koll på linan, du ska inte tjuvhålla hästen men den ska inte ha mycket slack och du måste vara beredd på att hålla emot om/när den tänker gå ut/kasta sig. Hinner man bara på det snabbt nog brukar man kunna få dem att ändra sig om man gör det inom första steget.

Lägg på bommen/bommarna men håll koll på linan, släpp den inte.

När bommen är på kan du slappna av lite ang linan, och fälla rampen. Sen går du in och sätter fast hästen.

Det är MYCKET lättare både för hästen att gå in och få linan att inte trassla och fastna om man i början gör det UTAN mellanvägg. Det blir mer inbjudande för hästen och mindre för linan att trassla runt och som kan bryta kontakten du har via linan med hästen.

Ovanstående metod använder jag på de som är lättlastade när man går in med dem men lite osäka på att gå in utan stöd, eller stanna kvar utan stöd.

En ANNAN metod som bygger på samma princip och som jag också använder är att gå in med hästen i grimskaft, väl inne slår du grimskaftet runt bommen så du kan hålla emot lite. Sen kopplar du över till lång lina enligt ovan, som du tar med dig ut genom skötardörren. I början kan du stå och prata en stund med hästen strax utanför skötardörren, ha linan sträckt och var beredd på att gripa in om hästen vill gå ut. Sen går du bak, med linan i handen och redo att hålla emot, och sätter för bommen.

Jag använder första metoden på unghästen som är lättlastad men tyckte det var konstigt att matte försökte skicka in en utan att följa med. Andra metoden använder jag på valacken som varit rysligt svårlastad, men som nu är en liten ängel, men som inte tycker om att gå in utan matte som går först.

Har mellanvägg, så när jag lett in hästen på ena sidan, går jag ut andra sidan mellanväggen o sätter fast bommen o stänger luckan där bak, sen går jag in genom lilla dörren där framme o sätter fast henne. Eftersom jag går ut andra sidan mellanväggen, har jag fortfarande koll på henne o skulle hon börja backa kan jag ju ganska enkelt få tag i grimman el grimskaftet.

Eller kan man göra som så att man lägger grimskaftet över halsen när ni kommit upp på rampen, så hästen går in själv medan du står kvar på rampen eller vid sidan av den o stänger när hästen gått in.

Skulle ALDRIG sätta fast hästen innan jag stängt där bak, även den snällaste häst kan få panik o slänga sig bakåt. Huga.... :eek:

När jag lastar ur, lossar jag först hästen, öppnar sedan bakluckan o bommen, sen går jag fram (andra sidan mellanväggen) o backar ut hästen. Har lärt henne stå stilla tills jag kommit fram, men skulle hon börja backa innan jag kommit fram kan jag oxå här ganska enkelt få tag i grimman el grimskaftet.

Du kan oxå låta hästen backa ut själv när du öppnat där bak, o ta hästen när den backat ut.

har svårt att tänka mig sätt där det går att lasta "säkert" ensam. Jag skulle iaf aldrig sätta fast hästen framme utan bom bak. Min förra häst gick in själv och sen kunde man stänga och det var ju bra men inte helt lätt att lära in...så jag har valt den bekväma vägen för att lasta själv som ju förr eller senare blir ett måste - ett nytt släp! Vi ska antagligen köpa ett släp där hästarna åker som i lastbil. Då är det lätt att lasta, sätta fast och stänga själv på ett sätt som är säkert både för hästen och mig!

Jag gör det så enkelt för mig som jag bara kan. Har tränat mi unghäst att gå in på sidan, han ska stanna på kommandot "stanna". Det har han lärt sig, jag går runt, lägger bommen bakom och går sedan tillbaka för att knyta fast honom. Detta gör han idag utmärkt.

Jag har en snäll och lättlastad kille, jag leder honom upp på luckan (jag går inte på luckan) och innan pööningen så slänger jag över grimskaftet över halsen och låter honom gå in själv. När han är helt inne så stänger jag bommen och luckan. Sedan när allt är fixat där bak går jag frma och byter till säkerhetsgrimskaft.

Snabbt och enkelt! ;)

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Emiro
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen började med ett inställt meeting, och slutade i en mardröm för Hanna Sandgren. På motorvägen hem exploderade däcket på lastbilen...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama