Lasta själv.. Hur gör du?

Sv: Lasta själv.. Hur gör du?

Lägger grimskaftet över halsen från vänster till höger sida.Står utanför på sidan av lemmen,leder henne in så långt min arm räcker.Hon går in och jag hänger upp bommen.Tar upp luckan och går fram och spänner fast henne.

Jag lägger grimskaftet över halsen och låter hästarna gå in helt själv och sätter för bommen bak innan jag går fram och sätter fast dem där.
Alla hästar i stallet är självlastade, så det är inga som helst problem att lasta dem själv. :)

*kl*
Det beror på häst. Hingsten går in själv och jag stänger bakom innan jag går fram och sätter fast honom. Stona går jag med in, långlina på, går ut genom framdörren medan jag håller i linan. Stänger dörrarna bakom och sätter sedan fast hästen.

jag lastar nästan alltid själv, jag går upp på rampen med Bonic kastar grimskaftet över halsen och smackar, han går in och jag stänger bakom. sedan går jag fram och sätter fast honom. klart.. tar ett par sekunder. när jag lastar ut tar jag loss honom först och sätter grimskaftet över halsen och går bak och öppnar och ber honom backa ut.

Ja, hur gör du när du lastar din häst själv när du ska iväg och träna mm. ?

Vill gärna ha lite tips och idéer..:laugh:

Med en väluppfostrad häst går jag upp på rampen med hästen vid sidan (grimskaftet över halsen) och skickar in den och stänger bakom.

Med en som inte lyder så bra ännu, tar jag ett långt rep från hästens grimma (ev. fäst i lastsele istället för grimma, om riktigt besvärlig och risk finns att skada nacken) in över frambommen i transporten och ut till mig som står på vänster sida om transporten. Sedan står jag vid hästens sida och manar på den att gå in. Först när den är helt säker slutar jag med repet, då jag inte vill riskera att tappa en häst som bara har grimskaftet över halsen.

Vid urlastning så har jag en kärra med helbom bak som är helt säker och inte går att rucka för hästen. Sitter som två bommar högre upp än vanliga bommar. Så jag öppnar luckan bak. Går in i kärran. Lossar hästen, lägger grimskaft över halsen. Går bak (alltså fortfarande är jag i kärran, på andra spiltan) och öppnar bommen och bjuder hästen att backa ur. När den backar förbi mig tar jag bara tag i grimskaftet och följer med ut.

Förut har jag istället lossat hästen helt i transporten, gått ut och öppnat, för att vänta på att hästen backar ut till mig. Men då jag vid några tillfällen haft häst som då vänt sig, så har jag slutat med det.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag lägger grimskaftet över halsen och låter hästarna gå in helt själv och sätter för bommen bak innan jag går fram och sätter fast dem där.
Alla hästar i stallet är självlastade, så det är inga som helst problem att lasta dem själv. :)

Samma här, samtliga även de små 1-2 åringarna, lastar sej själva. Mycket skönt och sparar mycket tid o irritation. Gör inget speciellt när vi lär in det, skickar in dem i släpet, ibland kan det behövas att man går med ngr ggr, men till slut, det går fort, lossnar det o de förstår.
Vid urlastning knäpper vi loss dem fram, går bak och öppnar och visar genom att dra lite i svansen att det är ok att kliva av.

Tack för alla tips och idéer..
Ska snart börja lastträna min häst....Han har åkt jätte mycket transport då han har sprungit på travet så blev det en del åkande..

Men jag har aldrig lastat honom själv så....vi har bara tränat att gå in och träna på att stå kvar och sen gå ut igen eftersom han är såååå stressad så fort han ser en transport åka förbi hemma...:crazy:

Men nu är det typ 1 1/2 år sen jag tränade sist men nu ska jag ta upp det igen när det blir lite "vårigt" ute (har bara sommar däck på transporten)...
Och det skulle vara skönt att kunna åka iväg själv om man vill till ridhuset och träna etc..

Men vägen dit känns väääääldigt lång.. :grin:
Men skamden som ger sig....;)

Jag ska bara lyckas, jag vill ju börja tävla lite med honom också.

Målet är det i alla fall...

Är det ingen här som öppnar mellan väggen går hämta hästen leder in den i transporten vänder hästen lite mer än 90 grader stänger mellan väggen och fäller up baklämen? :D Mycket säkrare och snabbare än att springa runt med longerlina och grejer :D

Jag står uppe på rampen bakom den andra spiltan på den sidan hästen inte ska gå in i. Hästen går upp på rampen, går förbi mig och in i släpet, brukar ha en godbit i krubban åt honom så han ska tycka det är trevligt att gå in. Stänger bommen bakom, upp med rampen och stänga överluckan.

Går fram och sätter fast hästen, stänger och åker :)

Jag står vid sidan av transporten och skickar in min häst. Stänger bakom, går runt och sätter fast honom. Så har jag alltid gjort med mina hästar, dock så ligger det ju lite träning bakom detta såklart :)

Är väldigt smidigt, kan åka i väg själv utan problem.

Fäller ner baklämmen, hämtar pållen, går lite framför honom in i transporten, knäpper fast honom, ger godis, går ut genom skötardörren och fäller upp lämmen. Klart =)
Har ingen mellanvägg och således ingen bakbom.

Kan tillägga att jag last tränat MYCKET, denna procedur tog 4 timmar till en början. Men då var jag ju inte själv naturligtvis. Så det finns hopp, ni med svårlastade hästar :laugh:

Gud så smart! och oj så dum jag känner mig som inte tänkt på det innan. Jag har alltid fäst hästen i transportgrimskaftet och sen bett till gud att han inte ska komma på att backa när jag går runt transporten (eller jag har ingen mellanvägg så jag går vid sidan av honom)
*fniss* Nu ska jag oxå använda denna metod så blir det lite lugnare. ffa avlastning där jag annars lossar bommen och sen skyndar fram till hästen :p

Det trodde jag var bland det första man fick lära sig, att man aldrig ska sätta fast hästen fram innan det är stängt bakom den och alltid ta loss fram innan man öppnar bak!
Men, ibland tänker man inte alltid så långt. :)

Min förra häst kunde jag lasta och åka med själv. Ställde alltid släppet mot ett staket eller vägg med vänster sidan. Han stod på vänster sida i transporten. Lastade transporten klar och öppnade båda bak och framme. Hämtade hästen i stallet när allt var klart och gick in med longerlina. Gick med honom in och tog med mig longerlinana ut och gick bak och stängde. Satte aldrig fast honom i transporten innan bommen och luckan var uppe. Fungerade bra med honom. Hästen jag har i dag går tyvärr inte ännu att lasta själv. Han är inte dum, men om jag är själv ska han börja trilskas. Räcker oftast med att det står någon på sidan och ”hummar” lite. Även med honom ställer jag släppet så att jag har ett staket eller vägg på sidan, så att det i alla fall bara finns en sida som det kan gå ner på. När jag var på Strömsholm hade de en bra lastplats. http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/704008

jag öppnar lämmen, tar ut hästen ur stallet och jag hänger efter som en vante mot släpet, hästen springer på, jag slänger grimskaftet över nacken och stänger bakbommen, lemmen och går fram och sätter fast hästen.

Alla våra är myyyycket lättlastade:D och det är inget vi "lärt" dem, vi har inte tid att fjompa med dem bara.

Senast ändrad:

Ni som skickar in hästen i transporten, hur har ni tränat dem till att göra det? Jag vill lära min häst att gå in själv, men vet inte riktigt hur? Så om ni vill dela med er och ge mig lite tips är det oerhört välkommet :laugh:

Min häst levde :devil:-ul med mig i början. Vi var två stycken som skulle försöka få på henne på transporten. Hade vid ett tillfälle tid på klinik för vacc. men vi började i god tid eftersom hon krånglade så mkt. Hon backade, sprang förbi, stegrade sig, sparkade bakut, kastade in mig i väggen på transporten och var kort sagt för jävlig! Till slut kände jag att snart brister det.... Kom ihåg min morfars gamla tips. (han var en riktig hästgubbe :bow:) Han sa vid nåt tillfälle att han haft en häst med svåra lastproblem men han hade satt en jutesäck över huvet på den och då hade den blivit spak o snällt låtit sig ledas. Dock är detta inget sätt att rekommendera för det kan lika gärna slå slint ordentligt och tråkiga olyckor kan hända. I vilket fall som helst så tog jag av min jacka o la den över huvet på henne och kunde sen ta ett ben i taget o få på henne. Lastade inte av på kliniken utan de kom o gav henne sprutan i transporten. Insåg dock efter denna händelse att så här kan vi ju inte ha det!

Jag MÅSTE kunna lasta själv för det är ju inte alltid det finns någon som kan hjälpa till när man ska iväg, vilket var iaf en gång i veckan vid den här tiden.
Jag tillverkade en lastsele. Tog ett jättelångt rep som jag trädde genom en vanlig trädgårdsslang (den delen som hamnar bakom rumpan) för att det inte skulle riskera att göra någon skada. Knut som ligger på manken och där delar sig selen. Trädde ändarna genom bettringarna och la repen över bommen och stod brevid lemmen och det var bara att dra på henne. Hon blev lite paff men kunde inte göra något. Det är ett snällt men bestämt sätt. Jag tror att man måste vara mkt tydlig vid lastning. Det ska bara finnas en väg att gå och det är rakt fram. Behövde bara använda mig av den vid några tillfällen o sen dess har jag aldrig haft några problem. Eftersom jag kunde dra på henne själv och vara kvar utanför transporten lärde hon sig att hon måste gå på själv. Nu lägger jag grimskaftet över halsen på henne och hon går in själv. Stänger bommen och lemmen och går fram o sätter fast henne. Har hjälpt några vänner med samma sele och det har funkat super! Fördelen med den mot linor som man ofta använder om man är flera är att den inte kan åka ner nedanför haserna och skada, man får anpassa den efter storleken på hästen så att trycket endast kommer under rumpan.

Men det handlar till syvende o sist, precis som all hantering av häst, ett tydligt och bra ledarskap. Hästen måste ha förtroende för en.

Lycka till!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix