Lasta med linor på egen hand?

fialotta40

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av den typ av "självlastarlina" som finns på marknaden med en lång lina som gör att du ska kunna lasta en häst med linor fast att du är ensam?

/FiaLotta

Sv: Lasta med linor på egen hand?

Ja ..

Jag brukar knyta en longer lina i ena änden så att det blir en stor ögla. Den sätter jag runt rumpan så att knuten sitter på ryggen på hästen.

Sen trär jag longerlinan igenom grimman och leder i den då har man koll på huvet samtidigt som man inte drar i det, utan det blir ju baken man drar i.

Funkar hur bra som helst och man kan ju ta i rätt mycket om man har en oberörd och envis häst. :)

Låter avancerat men egentligen samma princip som jag sett i bland annat Börje-katalogen. Blev lite nyfiken eftersom min häst är svårlastad, måste lastas med linor och lastnnigen kräver allt som oftast åtminstone tre pers... Vore skönt om man kunde klara sig själv, åtminstone med lite träning.

FiaLotta

Man behöver inte köpa särskilda saker.
Ta bara två helt vanliga (longer)linor (det har man väl ändå om man exvis tömkör). Knyt ihop dem till en lång lina. Knyt ena änden i hästens grimma (viktigt att man INTE använder hakar eller ringarna på grimman eftersom de är de svaga länkarna!). Ha linan över bommen, trä den sen genom ringen som brukar finnas lågt längst fram i transporten och så ut genom skötardörren och runt din hästs bakdel. :idea:
Det här funkar extra bra på hästar som lätt går upp på lämmen men sen växer fast där. Kräver inte så mycket kraft från din sida heller pga hävstångseffekten som blir i linan.

/JES
som lastar sina hästar själv.
Den ena har slutat strula och går bara rakt in när jag ber henne, den andra "kräver" att jag lägger linan så här bakom rumpan på henne och sen går hon rakt in vid minsta tryck eftersom jag "tvingar" henne... :smirk:

Räcker det med en lina för att bygga en sån ögla och hur gör du med den änden du drar i då? Enbart med egen kraft, (och hästen går på för att det drar runt baken?), eller tar du den runt bommen fram ett varv?? Hur lång är linan?
/JES
öppen för förslag.

Senast ändrad:

Jag har en häst som ibland kan vara svår att lasta. När hon var ny för mig var det omöjligt att gå nära transporten. Fick ett tips av en kompis hur man kan använda lina utan att lägga den bakom rumpan. Man sätter fast ena änden i grimman, drar den runt bommen fram och tillbaka ut igen.( ett halvt varv ) Ställ dig bakom hästen med den långa linänden och "dra" in hästen. Detta funkar alltid med min häst. Den kan stegra sig och kasta, men den kommer inte bakåt. Det är heller inte direkt svårt eller tungt att hålla. Men handskar rekommenderas. Hon är mycket rädd om sina ben, så det går inte att lägga lina bakom benen. När hästen har kommit in i transporten stänger man bommen och luckan och går runt och sätter fast hästen där fram. Linan kan man sedan dra bort antingen fram eller bak över luckan. Passa bara benen på hästen. Detta sätt tycker jag är det mest skonsamma sätt jag har sett och använt mig av. Man kan vara själv och man kan även ha en medhjälpare med ett grimskaft fäst i grimman men utan att dra. Medhjälparen går med hästen in.

Ursäkta om jag skrattar lite nu, men det där är ju givetvis det första man provar och vad händer då? Jo, hästen lär sig att spänna linan.. sen ta ett snabbt steg framåt och sen kasta sig igen med full kraft och VIPS! så har linan gått av.. eller haken gått i bitar.. eller sömmen på linan brustit.. eller grimman gått i bitar.. :crazy:
Tog mitt arabsto ca fem försök att lära sig metoden, då var hon 3 år gammal. Funkar varje gång. :D

/JES
smartare än sin häst? I wish! :rofl:

Hmm, tänker jag rätt nu - du går alltså ut genom skötardörren och runt bakom hästen? Smart!

Nu har jag ju en islandshäst som inte är så stor. Men det har aldrig gått fel. Linan är hela tiden spänd och när hästen går fram matar man ju till sig linan. Hästen har inte en chans att komma bakåt.

Jag går in via rampen, lägger linan runt bommen och går ut samman väg igen. Sätter fast den korta ändan i grimman och går bakom hästen med den långa ändan. För det mesta är vi två om detta, så jag är ju egentligen medhjälpare medan den som går in med hästen har ledningen. Men jag har även gjort detta själv med en häst som är lättlastad. Den som följer med hästen in sätter fast hästen fram medan jag stänger bak. Mycket smidigt tycker vi. Linan har faktiskt gått av en gång kom jag på nu. Men det var en longerlina i bomull. Har nu mera en starkare i syntet. Den har ingen krok heller utan jag knyter fast den i grimman med en knop som är lätt att få upp även om den har haft stor belastning.

Min häst har varit svårlastad förr, när man ledde in han i grimman och folk var bakom och trasslade med linor...
Nu skickar jag in honom från sidan. Jag behöver bara titta på magen och peka in i transporten så går han in...

*svarar på allas inlägg nu*

Min häst´s förra äg gjorde nån variant av det där,
Vilket slutade med panikslagen häst, två sönderslitna grimmor,
sönderslagen transport och skadad häst (bara småsår men ändå)
Gick omkull tre gånger, en gång inne i släpet och två gånger utanför.
(kan tilläggas att hon slog hästen på bakbenen med piska också samtidigt :mad: men hon hade iof inte linan runt baken (tror jag) utan fäst i grimman och in i släpet och ut genom framdörren. Sen stod hon på sidan och drog. Hästen är nu livrädd för pisk/spö och går öhvt inte att lasta annat än i stor lastbil.
Hade fått bort piskrädslan men sen var det snorungar i hagen och slog hästarna :mad:

anser att man ska kunna lasta sin häst utan att tvinga in den i släpet.

Att använda linor betyder inte nödvändigtvis att man tvingar in hästen i släpet. Att göra som den du berättar om hade jag inga planer på eftersom dragkamp med 640 kg. häst är rätt meningslös. Vad har du för planer med din egen häst som inte går att lasta annat än i lastbil?

Hallon - jaha det var ju informativt.

Senast ändrad:

Visst tvingar man in hästen i släpet då den inte går in självmant?!

Det där är farligt, jag gjorde det på mitt tokiga fullblod och hon reste sig, gick över och kunde skadat sig allvarligt, hästar kan få panik av sånt...

Jag sätter fast linan (har en gammal värmlandsvagnen med öglor på utsidan av släpen) en öglan på ena sidan, drar den sedan runt rumpan och trär den i genom öglan på andra sidan, sen går vi, jag tar med mig linan in, drar den genom släpet och kan på så sätt hålla kvar i linan när jag går runt och grejar med vägg och bommar. Lossar sedan linan och fäller upp lemmen, lätt :)

//E

Just som Kassiopeja har erfarenhet av har jag med, det blir för mycket lina och för 'långsamt' när man halar in den för det ska funka, och de lär sig rätt snabbt hur man rycker sönder linan.

Så jag slår linan runt magen, genom grimman, runt bommen och sen ut. Nu tar jag den aldrig runt baken längre, men annars går det med. Då förlorar de nämligen effekten av att kunna knäcka sönder linan med att kasta sig fram och sen bakåt.

Så, ena änden av en lååång lina tar jag och knyter runt magen på hästen, vid sadelgjordsläget. INTE löpknut utan fast knut och ganska löst. Knuten ska hamna mitt under magen. Sen tar man änden av linan mellan frambenen, under/genom käkremmen på grimman och sen vidare in i transporten endera runt bommen eller över bommen och genom den låga öglan som en del transporter har, och så ut med linan igen (endera bara bakåt och ut, eller genom skötardörren om det går. Och som sagt om man vill då runt bakoen på hästen.

Jag har dock skippat runt baken på hästen (jag har en herre som snällt knatar in bara för att backa ut när HAN vill och tar det då emot så kastar han sig. Med linlösningen ovan så hinner man se till att linan är sträckt även om de skuttar med språng in i transporten, och om de kastar sig bakåt så kan de dels inte knäcka linan, och vad viktigare är det blir aldrig den där knycken i nacken.

Sen är jag väldigt restriktiv med lina runt baken på hästen. vet mer än en som reagerat med att ställa sig och varit nära att slå över. Använder jag lindor så så är det en på var sida för att 'rama in' vägen mot släpet för osäkra hästar.

Kassiopeja skrev:
Ursäkta om jag skrattar lite nu, men det där är ju givetvis det första man provar och vad händer då? Jo, hästen lär sig att spänna linan.. sen ta ett snabbt steg framåt och sen kasta sig igen med full kraft och VIPS! så har linan gått av.. eller haken gått i bitar.. eller sömmen på linan brustit.. eller grimman gått i bitar.. :crazy:
Tog mitt arabsto ca fem försök att lära sig metoden, då var hon 3 år gammal. Funkar varje gång. :D

/JES
smartare än sin häst? I wish! :rofl:

Sweet skrev:
Visst gör man väl det?! :confused:
Jag är nöjd när jag utan problem kan leda in mina hästar i grimma och grimskaft utan protest..
Möjligtvis vid lastträning att det står nån på var sida om transporten som håller ut varsin longerlina för att hästen inte ska tränga ut mot sidorna..
Men hålla på att med våld ha massa linor som trycker in hästen bakifrån som man tvingar in den med..
det är inget jag rekommenderar, direkt..
Jag kan inte säga att jag klandrar de som gör det..
Men det är inget jag gör .
Ger man hästen tid och har tålamod så brukar det gå. Och man får träna ofta för hästar har all tid i världen .. :D

Det blir så lätt att det blir otäckt för hästen om det går fel och det kan ju ge ännu större stress-minnen för hästen som då kommer protestera ännu mer vid lastningen...

Nu svamlar jag.. :angel:

Sweet skrev:

En del hästar går glatt och självmant in i transporten, en del får man truga lite. Man får visa de att man är helt säker på att det är just tranporten som man vill att de ska gå in i. Nu menar jag inte att man ska tvinga med våld, utan stänga av utvägar som man inte vill att hästen ska ta.

Tack för alla tips. Jag får se hur jag gör, får fundera lite på vad som kan funka bäst på min häst. Vid första försöket går hon på lemmen med en hov. Är man snabb där och korsar linor bakom henne och håller ett fast tag så att hon aldrig hinner backa, brukar det gå att få in henne efter lite trugande. Däremot har jag varit med om att hon kastat sig med full kraft precis när man tror att "Nu, nu är hon nästan inne" så jag tycker ju att det där med lastning är lite jobbigt...

Om hon hinner backa en g¨ång så är det oftast kört, dvs det tar en halv evighet att få på henne. Hon växer fast i backen, slår upp med huvudet och tänker bakåt hela tiden.

Som sagt, jag får fundera lite.

/FiaLotta

Liknande trådar

Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 023
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka