Lasta livrädd häst?

W

wingil

Hej.

Tänkte be om lite råd här. Får hem en häst nu som är livrädd för transporter. Har försökt i tre veckor nu med att lasta henne i både transport och hästbussar och hon har rest sig, gått omkull och slagit sig sönder och samman och nu idag gav vi henne massa lugnande och fick henne till slut på hästbussen och hon kommer fram i morgon.

Tänkte be tips på hur man lär henne av med detta för hon verkar ha mycket dåliga minnen av transporter.. Hur ska man lära henne?

Sv: Lasta livrädd häst?

Vad gör ni som ska lasta? Får hästen ta det i sin takt utan att man håller i så går de inte omkull.

Jag skulle träna helt själv och absolut inte ha någon press på hästen, utan presentera uppgiften och låta hästen lösa sin uppgift.

Jag vet inte vad de gör där uppe vilket stör mig :( får se när hon kommer hur hon är men verkar som om de tvingar henne vilket gör det rent av värre.

Har en kompis som hade en fullkomligt rabiat kuse när det gällde transporter, 7 timmar en gång, need to say more?
Hon parkerade och förankrade transporten i hagen därinne serverade hon all mat, hungern var bästa sättet att övertyga kusen efter två dagar med noll kraftfoder började det att suga lite och efter tre dagar var han tvungen in i transporten eftersom även högivan hammnade där då. Han fick fortsätta att äta i transporten i flera veckor sen var det betydligt lugnare.

Hon behöver inte ha dåliga erfarenheter för att vara svårlastad. Hon är skraj! Du får börja vänja henne med diverse "otrevligheter", skramla med en plastdunk med några stenar i, plastkasse på körspö mm mm, sen longera henne så att du kan kontrollera henne fullständigt, flytta till höger o vänster, backa, gå fram, d v s vanlig markträning . Sen kan du börja med lastträning. Ett steg i taget! Börja med att hon kan stå med frambenen på rampen, sen kanske ett steg in i transporten o s v. Om hon kastar sej, försök inte att hålla emot, bara låt repet glida i handen med lite motstånd, sen börja om! Rom byggdes inte på en dag! Tålamod!

Vi har en märr som har varit i diket 2ggr med den gamla ägaren. Hon är verkligen livrädd för transporter. Det tog oss över ett år att få henne att kliva på lungt och stilla.Men då tog vi det i hennes takt.Att ställa en transport i hagen tror jag inte så mycket på. Det är när människan ställer krav som dom blir osäkra om dom inte kan lita på folk.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
931
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar