Sv: Lasta 1 åringen
Öva innan eller ej är en smaksak..
JAG anser att genom att lastträna med unghästar så riskerar man att SKAPA problem. De har kort koncentrationsspann och genom att lasta på och lasta av så tråkar man ut dem och de börjar snart fundera på dumheter.
Så, är det inte långt till betet skulle jag lasta och åka och förutsätta att det går bra. Är det långt så lasta någon vecka innan och åk en liten sväng.
Min förra häst köptes som 11 månaders och åkte då 60 mil (delat på två svängar). Var tydligen svår att lasta då. Jag brydde mig inte om att träna, och när hon som tvååring skulle åka ganska långt till premiering så en vecka innan lastade jag och åkte tills amhället och hem igen (totalt tre mil). Det gick utmärkt att lasta trots att hon vars vår innan, och sen åkte vi på premiering, till betet, hem från betet, 2 ggr till klinik (lång resa) etc och jag lastade henne själv, skickade in och stängde. Aldrig problem. Hon fick dock nödslaktas samma år.
Unghästar brukar SÄLLAN krångla i början, det kommer - om det kommer - när de åkte ett tag och är varma i kläderna.
Nuvarande hästen åkte fyra resor med mamma som föl, sen när hon första gångens kulle åka själv, och långt, så bara lastade vi och åkte, inga problem. Krånglet kom när hon åkt ca 10 ggr och beslöt sig för att prova att slippa gå in, insåg att det inte fungerade (provade två resor) och har sen varit lättlastad.
I tisdags så provade jag (hon är två åt i april) att lasta henne själv, och förutom inledande fundering om matte verkligen skulle vara utanför och hon skulle gå in själv så var det inga problem.
Så, förutsätt inte problem, det är så du skapar dem, är mitt tips. Jag vet att det finns de som lasttränar unghästar, men av någon mystisk anledning så är de oftast de som får problem.
Så ta du träningen OM den behövs, och förutsätt att allt kommer gå bra. Och när han ska åka till betet så var två stycken, ta ur mellanväggen, ta god tid på er och låt honom ta det i sin takt, och kör sen försiktigt.