Lasta 1 åringen

linafina

Trådstartare
Jag satt och funderade på hur det ska gå till när jag ska lasta Etan för att skicka honom på betet i maj.

Han åkte med hästbuss ner till mig i december och det hade gått bra att lasta honom då. Lite tricks och sen var han uppe. Jag är dock inte lika säker på att han är lika lätt denna gången.

Man kanske skulle öva honom innan eller är det kanske bäst att låta det vänta tills dagen då vi ska åka?

Någon som har tips på hur jag på bästa sättet går tillväga?

Sv: Lasta 1 åringen

har du möjlighet så öva innan,mycket,så du inte står där stressad när dagen Dkommer o måste iväg
mvh R

Öva innan eller ej är en smaksak..

JAG anser att genom att lastträna med unghästar så riskerar man att SKAPA problem. De har kort koncentrationsspann och genom att lasta på och lasta av så tråkar man ut dem och de börjar snart fundera på dumheter.

Så, är det inte långt till betet skulle jag lasta och åka och förutsätta att det går bra. Är det långt så lasta någon vecka innan och åk en liten sväng.

Min förra häst köptes som 11 månaders och åkte då 60 mil (delat på två svängar). Var tydligen svår att lasta då. Jag brydde mig inte om att träna, och när hon som tvååring skulle åka ganska långt till premiering så en vecka innan lastade jag och åkte tills amhället och hem igen (totalt tre mil). Det gick utmärkt att lasta trots att hon vars vår innan, och sen åkte vi på premiering, till betet, hem från betet, 2 ggr till klinik (lång resa) etc och jag lastade henne själv, skickade in och stängde. Aldrig problem. Hon fick dock nödslaktas samma år.

Unghästar brukar SÄLLAN krångla i början, det kommer - om det kommer - när de åkte ett tag och är varma i kläderna.

Nuvarande hästen åkte fyra resor med mamma som föl, sen när hon första gångens kulle åka själv, och långt, så bara lastade vi och åkte, inga problem. Krånglet kom när hon åkt ca 10 ggr och beslöt sig för att prova att slippa gå in, insåg att det inte fungerade (provade två resor) och har sen varit lättlastad.

I tisdags så provade jag (hon är två åt i april) att lasta henne själv, och förutom inledande fundering om matte verkligen skulle vara utanför och hon skulle gå in själv så var det inga problem.

Så, förutsätt inte problem, det är så du skapar dem, är mitt tips. Jag vet att det finns de som lasttränar unghästar, men av någon mystisk anledning så är de oftast de som får problem. :angel:

Så ta du träningen OM den behövs, och förutsätt att allt kommer gå bra. Och när han ska åka till betet så var två stycken, ta ur mellanväggen, ta god tid på er och låt honom ta det i sin takt, och kör sen försiktigt.

Jag själv har aldrig lasttränat åringar innan, vi har bara lastat och kört. Nu är det min aldeles egna häst så jag blev lite fundersam om jag ska prova lasta honom nån gång innan och åka eller om jag ska göra som vi har gjort innan. Jag kommer ju inte ha brått dagen då vi ska åka och det rör sig om fem sex mil dit.

Etan står lugnt uppbunden både i box och på gången så det är inga problem.

Brukar ni låta dom ha hö att tugga på i transporten eller? Jag är så rädd att han står och får panik där bak.

Jag är generellt emot HÖ i transporten, men på en så kort resa skulle jag ge.

Jag har ju hösilage och jag ger ALLTID hösilage under färd, spec på unghästar. Dels har de något att göra, dels tycker jag det är bra att kunna se om de är såpass avslappnade att de äter lugnt.

Har du tänkt ha honom uppbunden eller lös?

Jag tror inte du behöver vara orolig för panik! Det brukar gå alldeles utmärkt. Min dam var nyavvand och 6 månader när hon åkte själv första gången. Åkte lös i rensat släp och stod och åt hela resan. Inga problem första gången hon åkte uppbunden heller.

Jag håller med dig på mycket av det du skriver. Du verkar ha klart för dig :).

Hö på vuxna brukar jag aldrig ha men på åringa/föl tycker jag med att det kan vara lämpligt så dom har nått att pyssla med.

Uppbunden eller lös vet jag inte. Vi har haft uppbundet innan alltid men vad tycker du är bäst? Ska jag inte ha mellanväggen med alls under färden?

linafina skrev:
Jag håller med dig på mycket av det du skriver. Du verkar ha klart för dig :).

Hö på vuxna brukar jag aldrig ha men på åringa/föl tycker jag med att det kan vara lämpligt så dom har nått att pyssla med.

Uppbunden eller lös vet jag inte. Vi har haft uppbundet innan alltid men vad tycker du är bäst? Ska jag inte ha mellanväggen med alls under färden?

Lös eller fast och mellanvägg eller ej är smaksaker det med.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag skulle binda upp och köra utan mellanvägg. De små brukarta ett tag på sig att finna balansen, och tycka det är lättare om de kan bredda i bak, och om de inte är så 'instängda'. Du kan ju ställa mellanväggen snett så han har plats i bak, det räcker nog. Jag kör utan mellanvägg jämt, vuxna som små, eftersom jag bara kör en i taget, men ser till att de lär sig åka smalt med, man vet ju aldrig när det behövs. Men jag börjar med att låta dem åka brett. De brukar tycka det är mer okej att gå in i släp med urplockad mellanvägg med, det blir luftigare.

Jag kör dem lösa upp till ett års ålder och binder sen upp, så din skulle jag binda upp, vid ett år sålder börjar de bli såpass stora att det kan bli lite väl bökigt när de börjar vända i släpet. Unga hästar åker nästan alltid baklänges om de får välja, men det är viss skillnad på när ett föl vänder sig i trailern och en åring.

Så utan mellanvägg, ev mellanväggen ställd åt sidan, uppbunden och med hö skulle jag köra =)

Att lastträna unghästar är som du sa, en smaksak. Jag lasttränar alltid mina unghästar, och har alrig fått problem pga detta.
Sista unghästen (en åring) hämtade vi hem från uppfödaren i Augusti, han hade då aldrig åkt vare sig trailer eller buss. Uppfödaren var orolig och pleggade honom strax innan vi kom fram, han togs ut från boxen och leddes fram till buss, därinne stod min andra häst som jag hämtat hem från Täby Galopp, och åringen STREJKADE direkt, det tog tid att få in honom då han tjurade ordentligt. Väl inne tog han det lugnt, åt hösilage och hälsade på nya kompisen.
En vecka efter att han kommit hem till mig ville jag lastträna, inget plegg, bara på med grimma och grimskaft och in i bussen, han luktade på rampen i ca 2 minuter för att sedan kliva rätt in, jaha, vad gör vi nu då tycktes han säga.
Efter det har han åkt många gånger och går alltid på direkt. Vad jag vill komma fram till är att man inte alltid behöver ge den unga hästen lugnande, min erfarenhet är att de ofta börja bråka eftersom de har svårt med balansen, och det blir inte bättre av att trycka i dem Plegicil som många tror.
Man behöver inte göra saker mer komplicerat.

Jag håller med. Alexandra: ser inte hur träning/vänjning av lastning i god tid och i avslappnad atmosfär skapar problem med lastning! Har ALLTID last tränat mina unghästar från ettårs åldern. börjat med att bara låta dem gå in och ut ur trailern, stå därinne ett tag, gå ut. De har SAMTLIGA varit så vana till slut att de själva gått in, inte för en sekund sett trailern som något farligt. att sedan lägga på körningen har bara varit nästa "led", och de har därför accepterat det utan några som helst frågetecken.

Om man skapar problem genom att last träna hästen så anser jag att problemen nog snarare skapas av en själv, att man blir stressad, nervös, gör en större grej av det än nödvändigt etc.

Hästar är vane djur och allt annat man gör med dem utbildnings och tränings mässigt bygger ju allt som oftast på vana och rutin. ser inte varför last träning skulle vara något undantag från detta.

BJÖRKIS skrev:
Att lastträna unghästar är som du sa, en smaksak. Jag lasttränar alltid mina unghästar, och har alrig fått problem pga detta.
Sista unghästen (en åring) hämtade vi hem från uppfödaren i Augusti, han hade då aldrig åkt vare sig trailer eller buss. Uppfödaren var orolig och pleggade honom strax innan vi kom fram, han togs ut från boxen och leddes fram till buss, därinne stod min andra häst som jag hämtat hem från Täby Galopp, och åringen STREJKADE direkt, det tog tid att få in honom då han tjurade ordentligt. Väl inne tog han det lugnt, åt hösilage och hälsade på nya kompisen.
En vecka efter att han kommit hem till mig ville jag lastträna, inget plegg, bara på med grimma och grimskaft och in i bussen, han luktade på rampen i ca 2 minuter för att sedan kliva rätt in, jaha, vad gör vi nu då tycktes han säga.
Efter det har han åkt många gånger och går alltid på direkt. Vad jag vill komma fram till är att man inte alltid behöver ge den unga hästen lugnande, min erfarenhet är att de ofta börja bråka eftersom de har svårt med balansen, och det blir inte bättre av att trycka i dem Plegicil som många tror.
Man behöver inte göra saker mer komplicerat.

Ge lugnande inför lastning av en unghäst är nog det sista jag skulle göra faktiskt, fast det finns tydligen folk till allt.. Dels så som dus äger så får de ännu sämre balans med droger, och så lär de vara ganska halvlulliga och kanske inte ha hel koll på vad de gör, och hur bra blir det i långa loppet liksom?

Men, om jag fattade dig rätt så den 'lastträning' du gjorde var att leda hästen på och av lastbilen? Det anser jag inte vara lastträning, och du hade dessutom kunnat åka den där första gången med. Och gör man det så, visar unghästen släpet, den nosar lite, går in och tycker 'jaha?' så är det ju absolut ingen fara, och jag räknar det eg inte som träning.

Däremot när unghästen av en eller annan anledning INTE går in ochtycker 'jaha?' (beroende på t ex att människan i andra änden av snöret gör fel eller är nervös själv och förmedlar detta) så då har du en situation där jag anser man kan skapa större problem än där fanns, för då ska folk träna och träna och träna och lastar på och av unghästen om och om igen, och då får de tillslut nog och tycker 'blä, nu är jag les spå det här' och vrångar och så har man inte vunnit ett dugg.

Men vi är nog rätt överens i sak ändå.

Hej!
Klart du ska last träna!!! Om hästen är ett år så är det på tiden att den lär sig vad transport är och att man kan gå in i den utan problem.... Och du ska inte glömma att åka en sväng lite då och då också.
du är välkommen att pm'a mig om du vill ha tips eller råd då jag jobbar med just bla lastträning av hästar.

Nä, lilla pålle gick så fint in i bussen, jag stängde luckan och vi åkte en sväng, ca 10-15 minuter, nemas problemas. Väl hemma när luckan öppades igen blev han mest förvånad över att vara utanför stallet igen! :rofl:
Jag har ett fönster och kan hela tiden kolla hästen hur den uttrycker sig. Och sedan den dagen har han alltid gått rätt på, inget konstig alls tycker han, inte någon av mina tycker att det är något att behöva hetsa upp sig över. Skönt.

BJÖRKIS skrev:
Nä, lilla pålle gick så fint in i bussen, jag stängde luckan och vi åkte en sväng, ca 10-15 minuter, nemas problemas. Väl hemma när luckan öppades igen blev han mest förvånad över att vara utanför stallet igen! :rofl:
Jag har ett fönster och kan hela tiden kolla hästen hur den uttrycker sig. Och sedan den dagen har han alltid gått rätt på, inget konstig alls tycker han, inte någon av mina tycker att det är något att behöva hetsa upp sig över. Skönt.

Vi är helt överens =)

Sådär gjorde ju jag med förra unghästen med. Hon kom som elvamånaders och hade varit ett litet helvete att lasta och bråkat som bara den. Jag brydde mig inte om att 'hatta' i det utan koncentrerade mig på 'allmän uppfostran'. Vid ett tillfälle några månader efter hon kommit var en kompis här med sin häst så vi gick fram och kikade på släpet och innan jag hann reagera hade min dam knatat halvvägs in av pur nyfikenhet.

Sen när det blev dags att åka så lastade jag henne och åkte en 30-minuterstur till samhället och tillbaka och lastade ur. Mest för att se om hon ville åka smalt eller brett och med öppen eller stängd liten lucka. Några dagar senare åkte vi på premiering 20 mil bort. Hon åkte hur bra som helst. Hon var den enda av tvååringarna som lugnt och stilla gick raka vägen på släpet även hem, trots ny miljö och massa andra hästar runtikring.

Däremot är jag övertygat att hon om jag börjat 'lastträna' genom att gå in och ur transporten skulle ha blivit krånglig att lasta. Lastar jag så åker jag helt enkelt (med få undantag, t ex provade jag lasta tvååringen här själv häromdagen utan att åka någonstans. Dock är hon resvan och lättlastad, jag ville bara se så jag kunde lasta själv utan någon som stängde luckan åt mig)

westernway skrev:
Hej!
Klart du ska last träna!!! Om hästen är ett år så är det på tiden att den lär sig vad transport är och att man kan gå in i den utan problem.... Och du ska inte glömma att åka en sväng lite då och då också.
du är välkommen att pm'a mig om du vill ha tips eller råd då jag jobbar med just bla lastträning av hästar.

Nyfiken fråga - men varför förutsätta att hästen måste LÄRAS att gå in i en transport utan problem? 999 fall av 1000 hästar som lastas första gången snusar lite på rampen, provar om den är säker att gå på (kliver på den med framhovarna, skarpar lite, ev stampar lite), kollar in släpet och knatar sedan på. Under förutsättning att de får ta det i sin takt. De har inga referenser för vad som är 'konstigt' och 'inte konstigt' och om man bara förutsätter att hästen kommer gå på när den är beredd så står de flesta småttingar på släpet inom tio minuter, helt odramatiskt och utan att a fått en enda negativ association.

Det är när MÄNNISKAN förväntar sig ett problem som det skapas.

Och hästen i fråga ska åka på BETE, dvs det är ingen fara om hästen så tar en timme på sig att lukta färdigt på transporten och konstatera att rampen håller etc. Och sen kommer den på bete med roliga kompisar, dvs det blir en positiv association.

Jag har under alla år ALDRIG varit med om en olastad unghäst som inte varit på släpet av egen vilja och lugnt och stilla (eller okej,d e kan ta ett språng in för att slippa rampen) inom 30 minuter. Problemen kommer, om de kommer, senare när de börjar inse lite mer vad de gör och att de faktiskt kanske har ett val, dvs frågar om de MÅSTE göra som man säger och gå in. tar man det när det uppstår blir det sällan problem där heller.

På samma sätt som inridningen av de flesta hästar går utmärkt till en början och ev protester kommer efter ett tag när de börjar TÄNKA på vad det gör och inte är för upptagna med den nya situationen.

Jag tycker definitivt att man ska "träna" lastning och transportering. man behöver ju inte nöta själva lastningsmomentet om och om igen om hästen är avslappnad med det, men alla moment ska funka utan att hästen blir stressad, rädd eller reagerar negativt på andra sätt.
Många säger ju här och jag har själv varit med om att problemen kommer efter ett tag. Hästen blir mer misstänksam efter att man har åkt ett antal gånger. Jag skulle kunna tänka mig att det beror på att det är jobbigt för hästen att stå i transporten, många hästar spänner sig otroligt när transporten vinglar.
Min uppfattning är att problemet inte bara ligger i själva lastningen utan även i själva resan. Jag tycker alltså att man ska träna att åka med hästen. Korta sträckor i början och där resans mål är något trevligt för hästen.
Jag har hört, tror att det var Monty Roberts som har sagt det, att hästar trivs bäst med att transporteras "på snedden"...

Vet inte riktigt vart jag ville komma med det här. Ta det lungt och positivt! Hästar skapar inte problemen det gör vi...

Ja men det förutsätter att du har ett bra ledarskap i grunden. Med att last träna menar ja just att kolla in transporten lasta. lasta ur. åka en sväng. prova lasta när man är på "borta plan" osv. Utan DRAMATIK. Det är jätte lätt att få hästar "svårlastade" inga problem. Men om man lastar lite nu och då så kommer hästen aldrig se att den har något annat alternativ än att gå in i transporten sen häller. då kommer det bara vara så självklart att man knatar rätt på.

Om man lastränar under lugn och utan tidspress så minskar man skaderisken drastiskt och på så vis kan gör det hela till en trevlig upplevelse.

*lånar knapp*
När vi skulle hämta 2 st 7-månaders föl så tog det ägaren över 2 ½ timme att lasta hon sa redan innan att hon var jätte orolig för hur det skulle gå =hästarna kände det troligtvis på sig och tvärvägrade. Till saken hör att det inte var spec. hanterade heller och hade antagligen inget förtroende för ägaren.
Nu i veckan (1½ månad senare) visade jag transporten för den ena, han nosade lite och knatade sedan på innan jag visste ordet av. Gjorde detta mest för att se hur han reagerade så nu får det vara tills han ska åka på sommarbete..

westernway skrev:
Ja men det förutsätter att du har ett bra ledarskap i grunden. Med att last träna menar ja just att kolla in transporten lasta. lasta ur. åka en sväng. prova lasta när man är på "borta plan" osv. Utan DRAMATIK. Det är jätte lätt att få hästar "svårlastade" inga problem. Men om man lastar lite nu och då så kommer hästen aldrig se att den har något annat alternativ än att gå in i transporten sen häller. då kommer det bara vara så självklart att man knatar rätt på.

Om man lastränar under lugn och utan tidspress så minskar man skaderisken drastiskt och på så vis kan gör det hela till en trevlig upplevelse.

Fast varför inte ta det där i samband med att man ändå ska åka? Det gör jag. När vi ska åka så åker vi. Inget 'sudd' mellan gångerna. Däremot tar man ju såklart till rejält med tid både för lastning och körning när det är unghästar inblandade, men jag ser inte varför man måste göra en 'grej' av det.

Sen är väl det egentligen sak samma, slutresultatet blir ju exakt detsamma. Dvs man lastar och åker lite nu och då. JAG gör det när jag har anledning att åka, men om man gör det bara för åkandets skull blir ju eg ingen skillnad, hästen uppfattar det på samma sätt - man lastar och åker iväg lite nu och då =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.