Låssmed, någon?

Araminta

Trådstartare
Mitt cykellås har fastnat och jag får bannemej inte upp det :mad: Har försökt och gett upp ett flertal gånger senaste veckorna nu. Blir så less varje gång det inte fungerar så drar mig för att prova igen... men det är dyrt att åka buss :crazy:

Det brukar trilskas vintertid och jag har provat att hälla varmvatten på det utan resultat. Provade även med olja (dock inte specifikt låsolja - gör det någon skillnad?) och inte heller det hjälpte. Jag har googlat och ska prova att banka till det ordentligt nästa gång, men tänkte höra om det finns fler knep att ta till?

Det är ett bygellås och nyckeln går i men tar tvärstopp efter ett kvarts varv.

Är man rädd om utsidan kan man värma nyckel och stoppa in den när den är varm, många många gånger. Kan gå.

Ta in cykeln ifall du har möjlighet och lås upp den inomhus. I med låsolja eller 5-56 och låt det verka i några minuter innan du försöker öppna.

Vissa lås är hopplösa på vintern.

Värm med hårtork kan funka, rätt länge.

Hm. Ska kanske kånka in cykeln i lägenheten då? Den är, dumt men turligt nog, inte fastlåst i mer än sig sjäv. Jag vill ju mena att det borde ha räckt med varmvattnet men det kanske krävs värme under längre tid. Tack!

Värm låsdelen mha tändare. Det har antagligen kommit fukt i som fryser till is.

Det dumma är att vi har haft plusgrader senaste veckan.... Men får prova att kånka in den och se om det tinar. Tack!

Bultsax o köp ett nytt lås? :D

Har du en bultsax? :D

Knacka försiktigt på låset med när du vrider kan med hjälpa till.

Det ska jag absolut prova! Tack!

Ta in cykeln ifall du har möjlighet och lås upp den inomhus. I med låsolja eller 5-56 och låt det verka i några minuter innan du försöker öppna.

Vissa lås är hopplösa på vintern.

Ska absolut prova att kånka in den. Det strulade rejält i fjol med men då var det hanterbart så länge temperaturen höll sig över nollan. Nu har det varit uppåt 5-7 plusgrader och det vill sig ändå inte.... Tack för tips!

• Gilla
Reactions: ptr
Ska absolut prova att kånka in den. Det strulade rejält i fjol med men då var det hanterbart så länge temperaturen höll sig över nollan. Nu har det varit uppåt 5-7 plusgrader och det vill sig ändå inte.... Tack för tips!
Byt lås är mitt nästa råd så du slipper detta problemet i framtiden.
Jag hade för några år sedan ett lås som var hopplöst när det var kallt, antagligen för att det var fukt i det. Hemma stod den då i uppvärmt cykelförråd så det var inget konstigt, men när jag skulle cykla hem från jobbet mitt i natten var det helt kört. Har flera gånger lämnat cykeln i ren ilska och tagit en taxi istället.

Byt lås är mitt nästa råd så du slipper detta problemet i framtiden.
Jag hade för några år sedan ett lås som var hopplöst när det var kallt, antagligen för att det var fukt i det. Hemma stod den då i uppvärmt cykelförråd så det var inget konstigt, men när jag skulle cykla hem från jobbet mitt i natten var det helt kört. Har flera gånger lämnat cykeln i ren ilska och tagit en taxi istället.

Jag funderar allvarligt på att göra det. Har du möjligen tips på lås som inte fryser? Jag bor i cykeltjuvarnas näste så behöver något rejält...

Konkar du in cykeln i lägenheten så löser det sig nog över natten!

Trodde inte du hade den möjligheten, men det är helt klart den bästa lösningen!

Mitt cykellås krånglar också sådär så fort det är någon minusgrad. In i källaren några timmar så den tinar, sedan går det fint att låsa upp! Men borde också ta tag i det där med att byta låset :cautious:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama