Läsprocessen?

Andromedae

Trådstartare
Kanske är det någon som har läst om läsprocesser tidigare?

Jag har precis fått i uppgift att göra en laboration där jag ska använda "tänka-högt-protokoll". Den ska inte in på ett par veckor, men jag gillar att vara ute i god tid så jag tänkte se om någon här på buke har ett enkelt svar på min spontana undran ;)

Laborationen går ut på att man ska låta sina informanter läsa en text högt och samtidigt "säga vad de tänker".

I instruktionen står följande:
"Försök kategorisera det dina informanter säger i ett begränsat antal kategorier. Försök sedan relatera detta till kurslitteraturen."

Nu till mitt problem. Jag har inte gjort en andra djupdykning i kurslitteraturen än, men som jag har förstått det består läsprocessen av tre delar: fixeringar, sackader (hopp) och regressioner - alltså hur ögat rör sig under själva. Men det kanske inte alls är vad som efterfrågas? För det får jag ju inte ut av ett "tänka-högt-protokoll". Vad är det för kategorier jag bör leta efter? Pauser? Upprepningar? det känns inte som att jag kan analysera transkriptionerna på samma sätt som jag analyserat tidigare transkriptioner, i och med att det handlar om inre och inte yttre tal...

Jag ska som sagt försöka förstå mig på litteraturen lite bättre (jag och Psychology of Language är än så länge inte bästa vänner), men jag hade varit tacksam om någon som har bättre koll kan peka i rätt riktning (om inte annat för att jag ska veta i vilken av böckerna som jag ska börja leta).

(Får jag inte klarhet i det med hjälp av litteraturen ska jag självklart fråga föreläsaren. Men det blir inte förrän på måndag och jag gillar som sagt att vara ute i god tid, så jag hade tänkt börja planera laborationen redan i helgen.)
 
Sv: Läsprocessen?

Jag kan nog inte hjälpa dig så mycket, men jag har en viss uppfattning om vad tänka högt protokoll (think aloud protocol, TAP) är, eftersom jag tidigare i vår tänkte göra ett sådant test men valde senare en annan metod. I mitt fall var det frågan om att översättare skulle översätta en text och samtidigt kommentera vad de tänkte. Därför har jag lite svårt att förstå hur dina informanter ska kunna läsa högt och tänka högt samtidigt? Läser man högt är man ju i allmänhet väldigt fokuserad på det man läser och hinner inte tänka så mycket annat, jämfört med när man läser tyst och bättre kan fundera och analysera samtidigt.

Ögats rörelser tror jag inte det handlar om, som du säger så får du ju inte ut någon sådan information ur ett TAP. Jag skulle snarare tro att det handlar om läsarens kognitiva processer. Jag tror nästan du blir tvungen att leta i kurslitteraturen och se om du hittar någonting om läsprocessen och kategorier som kan hjälpa dig på vägen :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 496
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp