Andromedae
Trådstartare
Kanske är det någon som har läst om läsprocesser tidigare?
Jag har precis fått i uppgift att göra en laboration där jag ska använda "tänka-högt-protokoll". Den ska inte in på ett par veckor, men jag gillar att vara ute i god tid så jag tänkte se om någon här på buke har ett enkelt svar på min spontana undran
Laborationen går ut på att man ska låta sina informanter läsa en text högt och samtidigt "säga vad de tänker".
I instruktionen står följande:
"Försök kategorisera det dina informanter säger i ett begränsat antal kategorier. Försök sedan relatera detta till kurslitteraturen."
Nu till mitt problem. Jag har inte gjort en andra djupdykning i kurslitteraturen än, men som jag har förstått det består läsprocessen av tre delar: fixeringar, sackader (hopp) och regressioner - alltså hur ögat rör sig under själva. Men det kanske inte alls är vad som efterfrågas? För det får jag ju inte ut av ett "tänka-högt-protokoll". Vad är det för kategorier jag bör leta efter? Pauser? Upprepningar? det känns inte som att jag kan analysera transkriptionerna på samma sätt som jag analyserat tidigare transkriptioner, i och med att det handlar om inre och inte yttre tal...
Jag ska som sagt försöka förstå mig på litteraturen lite bättre (jag och Psychology of Language är än så länge inte bästa vänner), men jag hade varit tacksam om någon som har bättre koll kan peka i rätt riktning (om inte annat för att jag ska veta i vilken av böckerna som jag ska börja leta).
(Får jag inte klarhet i det med hjälp av litteraturen ska jag självklart fråga föreläsaren. Men det blir inte förrän på måndag och jag gillar som sagt att vara ute i god tid, så jag hade tänkt börja planera laborationen redan i helgen.)
Jag har precis fått i uppgift att göra en laboration där jag ska använda "tänka-högt-protokoll". Den ska inte in på ett par veckor, men jag gillar att vara ute i god tid så jag tänkte se om någon här på buke har ett enkelt svar på min spontana undran
Laborationen går ut på att man ska låta sina informanter läsa en text högt och samtidigt "säga vad de tänker".
I instruktionen står följande:
"Försök kategorisera det dina informanter säger i ett begränsat antal kategorier. Försök sedan relatera detta till kurslitteraturen."
Nu till mitt problem. Jag har inte gjort en andra djupdykning i kurslitteraturen än, men som jag har förstått det består läsprocessen av tre delar: fixeringar, sackader (hopp) och regressioner - alltså hur ögat rör sig under själva. Men det kanske inte alls är vad som efterfrågas? För det får jag ju inte ut av ett "tänka-högt-protokoll". Vad är det för kategorier jag bör leta efter? Pauser? Upprepningar? det känns inte som att jag kan analysera transkriptionerna på samma sätt som jag analyserat tidigare transkriptioner, i och med att det handlar om inre och inte yttre tal...
Jag ska som sagt försöka förstå mig på litteraturen lite bättre (jag och Psychology of Language är än så länge inte bästa vänner), men jag hade varit tacksam om någon som har bättre koll kan peka i rätt riktning (om inte annat för att jag ska veta i vilken av böckerna som jag ska börja leta).
(Får jag inte klarhet i det med hjälp av litteraturen ska jag självklart fråga föreläsaren. Men det blir inte förrän på måndag och jag gillar som sagt att vara ute i god tid, så jag hade tänkt börja planera laborationen redan i helgen.)