Låsning i bäckenet

MiaMaria

Trådstartare
Som jag skrivit om tidigar har min häst haft problem med sin rygg sedan en lång tid tillbaka. De sista veckorna har han protesterat kraftigt vid uppsittning, och även lite i ridningen (mer hopp och skutt än vanligt).

I går var kiropraktorn ute hos oss och konstaterade mycket spända muskler till följd av en besvärlig låsning i bäckenet. Min häst har nu blivit behandlad, och ska behandlas igen om en månad. Jag får rida lugnt de dagar han känns okey, men kiropraktorn sa att det kommer att ta ett år innan han är helt återställd.

Någon annan här som har erfarenhet av låsning i bäckenet? Hur har det gått för er? Är era hästar helt återställda och hur lång tid tog det?

Sv: Låsning i bäckenet

Ingen?? :confused:

Enligt kiropraktorn var det ganska vanligt med låsningar. Visserligen kanske i andra delar av kroppen men jag tänker att någon har varit med om att en häst fått en låsning i sitt bäcken...

Jag vet inte riktigt vad en låsning innebär.
Min valack har haft bäcken rotation, och vi arbetade med hans muskler i ca 3 månader, sedan var han helt rak, jag red under hela tiden, men lär honom själv hitta sin egen nya balans, alltså ingen samling eller krav på form.

Jag hoppas du fick massageövningar som du själv kan jobba med under tiden tills nästa besök, kankse ska du även ta ut en massör.

Men, kan en häst reagera så starkt av enbart en låsning, kanske ska du även kolla den på klinik.

Min häst är genomgången på klinik och röntgad. Han är också behandlad på klinik. Jag har haft massör ute och har själv masserat och strechat sedan jag först upptäckte hans bekymmer. Det här har hållit på till och från i flera år dessvärre, utan att vi hittat det exakta problemet. Jag hoppas att vi har gjort det nu.

Jag får rida honom, men det ska vara utefter vad han klarar av, så det blir rakt fram och ut i skogen.

Jag vet inte riktigt vad skillnaden är på en låsning i bäckenet och en rotation :confused: Men denna låsning var tydligen av det lite allvarligare slaget och har troligtvis kommit av att han gått omkull eller något... ja, kiropraktorn kommer igen om några veckor så vi får se vad hon säger då.

Vad hände din häst när den fick bäcken rotation, och hur märkte du det? Hur går det för din häst nu? Märker du någonsin av hans tidigare bekymmer?

Min gubbe har också haft en låsning en längre tid, troligen pga omkullramling i samband med bus i hagen.
Vi har fått korrigera det två gånger, haft massör ute och fått lära oss massage och stretch.
Jag är noga med att alltid stretcha, särskilt det benet som är "kortare".
Nu tycker jag att han går kanonbra och på senaste ÅB hos kiro var han helt rak och fin :love:
Vi har väl hållit på några månader, troligen har han gått och varit sned flera år.
Lycka till med din häst!

vet inte riktigt vad för sorts låsning du pratar om, men det är ju inte ovanligt att hästar kan få roterat bäcken, men efter någon behandling brukar problemet vara löst, så ett år tycker jag lät länge, men räkna med någon månad kanske, beror ju lite på hur länge den gått med problemet oxå

Tack för ditt svar!

Ja jag tror att min hästs problem kommer från ett tillfälle då han låg fast i boxen. Han skadade sig då, men just detta med bäckenet upptäcktes inte, varken av massör eller veterinär.

Jag brukar både strecha och massera min häst. Massören har lärt mig. Hittills har det hjälpt delvis, men han har inte blivit helt okey.

Skönt att din häst är återställd!!

Vad jag förstod på kiropraktorn så har min häst en låsning som är ganska besvärlig att komma till rätta med. Jag kommer att kunna rida, men helt normal kommer han inte att vara förrän om ett år. Det krävs mer än en behandling, och en långt tid av anpassning när det gäller ridningen. Min häst har förmodligen fått detta för ett par år sedan. Vi har ju varit på klinik, röntgat och haft en del perioder då det kännts bättre, men helt 100 har det inte varit på länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross