låsning i bäckenet

Sv: låsning i bäckenet

Fick du ingen övning/träning eller liknande av den som behandlade, för att förebygga liknande låsning igen?
Om inte så ta kontakt och fråga.

Okej, jo hon är svagare i vänsterbak så därför rider jag ut mycket för att träna rakridningen! Detta är mest i galoppen och hon vill galoppera snett! Har du några tips på övningar för att stärka hästen så den blir lika stark i alla fyra benen? =)

Jo, har skrivit detta innan jag har såklart pratat med min kiropraktor om låsningen och hur jag ska rida henne! Men han kan ju inte veta allt, så därför undrar jag hur dom som har haft liknande problem med sina hästar gått vidare med det här! :)

Jag skulle åter igen förspråka rehab tex vattenband med efterföljande vibbraplatta.

Om inte den möjligheten finns kanske det finns en sjö eller havet där man kan försöka få hästen att arbeta genomgående med ryggen. Problemet här är ju att man samtidigt sitter på hästen...(om man nu inte vill ha vadarbyxor o gå i rask takt dvs ca 7 km/H som är vad som krävs för att få igång hästen i då ca 20 min)

alt är kanske att skritta/galoppera om vart annat. Anv traven så lite som möjligt. Tryck inte hop hästen för mkt i galoppen bara utan låt den rulla på.. (en vän som har samma problem med sin häst fick just det här tipset så jag delar det med dig)

Kanske tömkörning med kvaletti?

Vara noga i galoppen att arbeta liksidigt så gott det nu går med att vara aktiv i båda varven, som du skriver, att hästen gärna vill gå snett.. Då är där ett muskelminne om hästen fortsätter att göra det efter behandling (alt att låsningen faktiskt inte är tillrättalagd).. Lägg ut lite bommar och galoppera över för att få hästen att sänka sig och arbeta utan att "slarva".
Svåra är ju här om det är ett muskelminne, då kommer det gärna tilbaka. Du har ingen som anv sig av biolight el laser i närheten?

Noga med att värma hästen före o efter, går att köpa vanliga grislampor på l*ntm*nnen o sätta i stallet, som värmekälla..
mmmm.. kanske nått av detta...Nu va nog minnesbanken tom för stunden. :rofl:

Jo det finns faktiskt en sjö i närheten, red där igår. Får rida dit lite oftare nu, både kul för mej och hästen :D

Har ingen aning om det finns någon som använder sej av biolight eller laser i närheten. Får kolla upp det! :P

Tack så jätte mycket för tipsen! :D Jätte bra!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 654
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka