läslov istället för höstlov

ameo

Trådstartare
Moderator
regeringen ämnar föreslå att höstlovet ska byta namn till läslov, för att främja läsandet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23380950.ab

Alla som tror att skolbarnen kommer tillbringa höstlovet med näsan i en bok, för att lovet byter namn, räcker upp en hand!

Själv tror jag mer på Aftonblaskans politiska kommentators åsikt i den frågan ( citerar - och fetmarkerar det jag tycker är viktigast - från http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23382661.ab )
"Nu tänker regeringen byta namn på lovet berättade statsminister Stefan Löfven i sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm. Det ska heta läslovet.
Tanken är god. Avsikten är att understryka hur viktigt det är att man läser mycket för att skaffa sig ett tillräckligt stort ordförråd.
Men tyvärr kommer det inte att funka. Stefan Löfven tänker sig att eleverna ska få en rejäl läsläxa under lovet och att bibliotek och fritids erbjuder mer läsning under den här veckan jämfört med andra.

Tyvärr är det en knasig idé från en politisk experimentverkstad som inte kommer att fungera. Det kommer att leda till det rakt motsatta jämfört med det avsedda.
De som redan läser mycket kommer att läsa ännu mer. Medan de som läser lite inte kommer att läsa mer."

Vad tror ni andra?
Blir det bättre läsning för att man byter namn på höstlovet? Kommer fler barn, som verkligen behöver lästräning, att läsa mer?

Nej det tror jag inte. Många barn som egentligen skulle behöva läsa är på Fritids även på lovet. Har pedagogerna tid och finns det tillräckligt med lugn för att läsa ?

Tyvärr har vi ju ett system i Sverige där man, som politiker, kan införa vad som helst utan att vara en expert eller ens fråga experter på ämnet. Speciellt utsatt blir då tex skola och vård (jag tittar på dig, nya betygssystemet :cautious: )

För det verkar ju helt otänkbart att man frågar någon som, tex, forskar med pedagogik/läsförståelse om vad som skulle kunna funka.

Istället tycker man saker och den stora massan går på det för de hört om hur skolan är i kris, och titta! Politikerna har en lösning!

Jag var ett sånt barn som tillbringade alla mina lov, särskilt de första innan jag fick egen häst, med näsan i en bok. Jag läser fortfarande mycket. Ingen annan, varken i min klass eller mina syskon, läste. För dem hade det blivit en bestraffning att behöva läsa på lovet. Och för dem som har problem med läsandet och egentligen skulle behöva, vem ska hjälpa dem? Föräldrarna?

Tanken är god, men den kommer aldrig fungera i praktiken.

Jag tycker det indikerar att det är lov från läsning. Inte ett lov att ägna åt läsning.

Sedan är det ju helt befängt att tro att en avsiktsförklaring och ett namnbyte skulle ha som effekt att ungar läser mer. Det är ju inte ens önsketänkande.

Däremot önskar jag att det blev mer fokus på läsning, kanske en vecka med särskilt tema läsning? Men inte som förslaget ligger. Närmast skrattretande.

Trams! Blir så trött på alla nya idéer som bara ploppar upp. Visst att läsa är viktigt men mina barn skulle inte spendera lovet med att läsa, de måste ju även få vila från alla måsten. Idag är skolan tuff och det blir ju inte lättare ju högre upp i ålder de kommer, särskilt om de har särskilda behov som mina har.

Värdelöst. För att inte tala om ökningen av platser på utbildningen. Jättebra, men problemet är ju att ingen vill bli lärare! Var är regeringens incitament? Göra utbildningen längre för dålig betalning och mer jobb?
Galet.

Jag tycker det indikerar att det är lov från läsning. Inte ett lov att ägna åt läsning.

Sedan är det ju helt befängt att tro att en avsiktsförklaring och ett namnbyte skulle ha som effekt att ungar läser mer. Det är ju inte ens önsketänkande.

Däremot önskar jag att det blev mer fokus på läsning, kanske en vecka med särskilt tema läsning? Men inte som förslaget ligger. Närmast skrattretande.
Många skolor har redan fokus på läsning.
En del en vecka, en del en termin och en del hela tiden.
Det hjälper inte.
Problemet är att elever läser mindre och mindre hemma.
Det kommer man inte åt så lätt.

regeringen ämnar föreslå att höstlovet ska byta namn till läslov, för att främja läsandet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23380950.ab

Alla som tror att skolbarnen kommer tillbringa höstlovet med näsan i en bok, för att lovet byter namn, räcker upp en hand!

Själv tror jag mer på Aftonblaskans politiska kommentators åsikt i den frågan ( citerar - och fetmarkerar det jag tycker är viktigast - från http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23382661.ab )
"Nu tänker regeringen byta namn på lovet berättade statsminister Stefan Löfven i sitt sommartal i Vasaparken i Stockholm. Det ska heta läslovet.
Tanken är god. Avsikten är att understryka hur viktigt det är att man läser mycket för att skaffa sig ett tillräckligt stort ordförråd.
Men tyvärr kommer det inte att funka. Stefan Löfven tänker sig att eleverna ska få en rejäl läsläxa under lovet och att bibliotek och fritids erbjuder mer läsning under den här veckan jämfört med andra.

Tyvärr är det en knasig idé från en politisk experimentverkstad som inte kommer att fungera. Det kommer att leda till det rakt motsatta jämfört med det avsedda.
De som redan läser mycket kommer att läsa ännu mer. Medan de som läser lite inte kommer att läsa mer."

Vad tror ni andra?
Blir det bättre läsning för att man byter namn på höstlovet? Kommer fler barn, som verkligen behöver lästräning, att läsa mer?
Ingen läser väl mer för att någonting byter namn. Men folk läser däremot betydligt mer om de får en ordentlig läsläxa. Om läsläxan dessutom består av böcker som barnen får välja själva istället för Strindbergs senaste topplistebok så kan det få rejäl effekt.

(Fast jag trodde nog de flesta skolor hade ett mål där barn skulle läsa en valfri bok i månaden, blir ju mer kontinuitet så.)

Sedan kan väl höstlovet fortsätta heta höstlov, eller höstlovsläsmyslov :D

Regeringen har dock en poäng, svenska befolkningen under 25 börjar bli så dålig på att läsa att det är ett problem. Folk i allmänhet bör ju i alla fall kunna klara läsa en vanlig dagstidning annars blir det en fara för demokratin rimligen. Befolkning över 25 har tydligen hög läsförståelse internationellt sett, under 25 låg, ett jätteglapp. Enligt ngn artikel jag läst (som vanligt då).

I vår kommun döpte kulturförvaltningen om höstlovet till Kulturlov för säkert 10 år sedan till skillnad mot Sportlov som vi haft i hundra år. Det innehåller massor av roliga gratis programpunkter där barn o ungdomar förutsättningslöst kan ta dela av både konst, böcker o drama.

Trams! Blir så trött på alla nya idéer som bara ploppar upp. Visst att läsa är viktigt men mina barn skulle inte spendera lovet med att läsa, de måste ju även få vila från alla måsten. Idag är skolan tuff och det blir ju inte lättare ju högre upp i ålder de kommer, särskilt om de har särskilda behov som mina har.
Det är det som är så konstigt, hur kan skolan vara så mycket tuffare nuförtiden samtidigt som eleverna lär sig mindre än förr.

Det måste ha varit bättre då med mindre tuff skola och mer kunskaper när man slutat.

kn: Jag anar här nog lite av den attityden som en kollega till mig hade när det gällde läsning. De tog ledigt från läsningen -även högläsning, under sommarlovet för det var så hemskt att läsa.

Dessutom är det inte alls de barn som är på fritids (dåliga barn med dåliga föräldrar?) hela lovet som behöver läsa extra mycket. Det är tyvärr alla barn, inklusive mitt och era. På 70-80-talen läste nästan alla föräldrar högt för sina barn varje dag, idag är det tydligen runt 30%. Det kan inte vara så att 70% av Sveriges barn har föräldrar som negligerar dem. Utan det är väl snarare en antiläsningstrend

(Vidare tycker jag det är helhemskt att stämpla barn som är på fritids som "barn som har det svårt", det kanske lika gärna är "barn som inte har en mormor" eller "barn som var i Thailand 5 veckor i somras och nu har föräldrarna ingen semester kvar". Det är inte heller så att personalen är extra elak under fritids på loven utan snarare så att de brukar ha extra roliga aktiviteter och extra personaltätt. -Vi har haft vårt barn på dagis en vecka under sommaren en gång, snälla, se inte ned på honom för det. Det är inte nyttigt för barn när folk ser ned på dem. Se inte ned på honom för att vi hämtar sent heller tack.)

Tyvärr har vi ju ett system i Sverige där man, som politiker, kan införa vad som helst utan att vara en expert eller ens fråga experter på ämnet. Speciellt utsatt blir då tex skola och vård (jag tittar på dig, nya betygssystemet :cautious: )

För det verkar ju helt otänkbart att man frågar någon som, tex, forskar med pedagogik/läsförståelse om vad som skulle kunna funka.

Istället tycker man saker och den stora massan går på det för de hört om hur skolan är i kris, och titta! Politikerna har en lösning!

Delvis kl

Jag tycker visserligen inte heller att detta med läslov är en fantastisk idé. Men folk får det att låta som att detta är något som Stefan Lövén själv har hittat på för att vinna billiga poäng?

Kampanjen för att byta ut höstlovet mot läslov lanserades hösten 2015 av Läsrörelsen. Medlemmar i nätverket Läslov är bland annat:

Lärarnas riksförbund
Lärarförbundet
Svenska barnboksinstitutet
Sveriges Elevkårer
Sveriges Elevråd
Sveriges skolledarförbund
Svensk biblioteksförening
Stiftelsen Läxhjälpen
Kulturhuset Stadsteatern
Fryshuset
Ett gäng bibliotek
Ett gäng bokförlag

Jag gissar att det i dessa församlingar finns en och annat expert på ämnet. Kanske till och med någon som har forskat på det?

Jag var ett sånt barn som tillbringade alla mina lov, särskilt de första innan jag fick egen häst, med näsan i en bok. Jag läser fortfarande mycket. Ingen annan, varken i min klass eller mina syskon, läste. För dem hade det blivit en bestraffning att behöva läsa på lovet. Och för dem som har problem med läsandet och egentligen skulle behöva, vem ska hjälpa dem? Föräldrarna?

Tanken är god, men den kommer aldrig fungera i praktiken.
Rent statistiskt kan många föräldrar läsa i Sverige, vi har ju haft och har väldigt hög läskunnighet bland äldre befolkning. Det är de yngre som är dåliga på att läsa, alla yngre, även de som har högutbildade föräldrar. Speciellt alla som har normalutbildade föräldrar.

Om man är runt 9-12 så borde man kunna läsa så bra att man kan läsa serieböcker eller läsa lätt böcker och förstå så mycket att man kan ta sig igenom dem själv utan hjälp av förälder. De som inte klarar det har problem som skolan nog borde försökt lägga upp en lösningsplan för redan innan läslovet. Sedan kan ju även fritids såklart ha en läskampanj under läslovet för de barn som är på fritids, med hjälp och högläsning och biblioteksbesök. Pedagogerna brukar ju vara ganska handlingskraftiga.

Sedan är det ju sant att sportlovet ägnar många åt att sporta, inte åt lov från sport :D. Även på hemmaplan är många ungdomar i pulkabacken med fritids osv.

Fick reda på att Uppsala har en obligatorisk kurs i läsunderlättande ramsor och rim för alla förskoleklasser i alla skolor nyinfört. Det låter som att folk försöker åtgärda den här katastrofen på alla håll och kanter.

Senast ändrad:
När jag gick i mellanstadiet bytte det namn till "höstlov" från "jaktlov" - och då kan ni räkna ut vilken vecka det var som var lov. Värdelöst om man nu gillade att vara i skog och mark och härja runt.

Men sen var det de som inte tyckte det var lämpligt att ha lov från skolan för att döda, och liknande kommentarer. Dessutom så var detta namnet som användes på landet, så det var konstigt överhuvudtaget när man nu kom flyttandes från stan.

Mins inte om där var något lov i Stockholm överhuvudtaget på hösten. Var väl några helgdagar sam någon "studiedag" - vilket var något väldigt obegripligt.

Varför inte bara ledigt? Varför måste allt ha ett speciellt namn, namn blir det ändå, olika i olika bygder antingen politikerna lägger sig i eller inte.

jag som var läsgalning i skolan hade garanterat inte läst mer bara för att ett lov byter namn. på lov så läser man ju sällan också, läsa gjorde man i skolan och på bussen för att fördriva tiden ;). om man läste på lovet så försvann ju hela lovet direkt!

@Badger: Min mamma som var speciallärare (från det hon var ca 25 år och nästan fram till 60) såg en tydlig skillnad på sina elever (trots att de alla hade svårigheter). De som hade engagerade föräldrar som läste med dem gick det lättare för än de som inte hade det. Jag kan tänka mig ett liknande scenario för de som inte har svårigheter när det gäller läsning och läsförståelse. Dvs att de som har högläsande föräldrar får en bättre läsförmåga tidigare.

Det finns ju inga genvägar, det enda som hjälper är ju att läsa. Hur man ska uppmuntra läsglädjen vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att byta namn på ett lov inte hjälper :grin:

Läslust är svårt att komma åt.
Idag finns ju många böcker som film osv.
Man måste nog försöka hitta andra vägar.
Säger läraren som har en dotter som läste Harry Potter på engelska i lågstadiet
Men samma dotter fick jag skäll för, för att hon inte kunde läsa när hon började ettan.
Men hon var inte intresserad.
När första terminen var slut var hon på svåraste läseboken.
Vissa har läslust och vissa får man aldrig att läsa, men problemet är hos en del att skolan styr för mycket VAD som ska läsas.
Låt eleverna läsa faktaböcker om det är det de vill.
Men kolla bara kvalitén på boken.
Jag har devisen att huvudsaken är att de läser, sen kanske man får styra lite grann så inte det blir typ porrtidningar eller sådant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka