läskiga hinder? hoppar snett?

A

agnes_90

Hur ska man träna en häst så han hoppar allt. Han brukar hoppa mkt men ibland om det är någon konstig färg eller nått så vägrar han. Tänkte om det finns några övningar så han blir säkrare?

Sen när vi hoppar så hoppar han snett åt höger. (detta har kommit nyligen) När han började hoppa snett tog vi dit en kiropraktor och det visade sig att han hade ont i ryggen så den knäckte vi till för en vecka sen så nu ska han inte ha ont men han hoppar fortfarande ut till höger. Det går nästan inte at hoppa kombinationer med honom :crazy: Nått jag kan göra? :confused:

Sv: läskiga hinder? hoppar snett?

Hur ska man träna en häst så han hoppar allt. Han brukar hoppa mkt men ibland om det är någon konstig färg eller nått så vägrar han. Tänkte om det finns några övningar så han blir säkrare?
QUOTE]

det är ju bara att träna, hoppa låga titthinder och massa beröm när han klarar det:)

Sen när vi hoppar så hoppar han snett åt höger. (detta har kommit nyligen) När han började hoppa snett tog vi dit en kiropraktor och det visade sig att han hade ont i ryggen så den knäckte vi till för en vecka sen så nu ska han inte ha ont men han hoppar fortfarande ut till höger. Det går nästan inte at hoppa kombinationer med honom :crazy: Nått jag kan göra? :confused:[/

Han kanske fortfarande tror att han har ont, så han lixom inte vågar. Om det bara var en vecka sen som ryggontet försvann så antar jag att ni inte hunnit hoppa så mkt med honom, det kanske tar ett tag innan han vågar lita att ryggen inte gör ont längre.

Apropå att han hoppar snett; hoppar han snett (diagonalt eller vad man ska säga) på hindret eller kommer för mycket till höger på hindret? Tänkte att infångare med bommar kanske kan hjälpa? Eller göra ett kryss så han kommer mer mitt på? Är ingen expert dock...:smirk: Löshoppa är ju också bra, så han får styra mer själv och hitta avstånd och så...

Det är nog bara att träna på, bygga upp läskigheten successivt så han får självförtroende. Du kan ha hinder framme på ridbanan/ridhuset(om du har möjlighet) när du rider bara dressyr- rid runt dem, tex. på volt runt nån läskig bom/hinderstöd. Han måste få tid att titta lite innan och vänja sig. Lycka till, hoppas tipsen hjälper!:D

Han hoppas snett över hindret. vet inte hur det går att förklara. Han hoppas i mitten på hindret men han landar en meter åt vänster så det går nästan inte att hoppa kombinationer med honom längre.

Löshoppa ska jag prova. tackar! ;)

kämpa på, beröm, beröm,beröm.
andvänd hinderinfångare;););););)

Har haft lite samma problem me min ponny.. Han hade inte ont i ryggen eller något annat, det var bara så att han hade vant sig vid att kunna hoppa åt vänster (hade ont i ryggen tidigare) Men det var aldrig så mycket snett...
Men i alla fall så när jag hoppade så var jag jättenoga med att komma takt mot hindrena jämt! Hålla om ordentligt me skänkeln och sen ta ett ledande tygeltag åt höger...
Det funkade och nu hoppar han rakt..!

Men det kan juh också vara att din inte vågar hoppa rakt ännu för han tror att det kommer att göra ont..

Läskiga hinder.. Hoppa över lite vad du har :D Eller saker som kan verka farliga.. Så kanske han vänjer sig vid det!! Presseningar, vaxdukar, höpåsar, balar kan hoppa allt.. Det har i alla fall hjälpt mig på hoppbanan ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Senast: Sassy
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024