godishanna
Trådstartare
Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå still men eftersom han var lugn (enligt mig behövs inget menmen) så fick han en shettisdos som hon uttryckte det. det tog kanske 5 sekunder så var han helt plakat. Korsade bakbenen, kunde inte flytta ett steg fast man bad honom och var nästan på väg att lägga sig. Ingen respons av att vet daskade honom i ändan för att han skulle flytta ett bakben. Såg blek ut i slemhinnorna. När hon säger "detta är inte normalt" så blev jag skraj. Hästen har aldrig reagerat så förr. Hon gav honom en uppvaknadespruta och han blev lite stadigare efter en stund. Tänderna kollades och han kunde sedan stappla in i boxen och vila. Han stod där och hängde, kisset rann och han tittade inte upp. Efter en timme kanske blev han mer vaken och började se bättre ut. Jag vågade åka då vet och flera skulle vara i stallet några timmar till.
Pratade med en av de som var där sedan på kvällen, då hade han, ca fyra timmar efter den lugnande sprutan, börjat skaka och varit jättekall. De hade lagt på honom täcke och gått med honom tills han fått upp värmen. Sedan verkade han må bra igen och de släppte ut honom i en grushage. Han går egentligen på bete nu så vid 19 tiden (ca 7 h efter sprutan) fick han komma ut i beteshagen igen.
Någon som vet varför han fick en sådan reaktion? Veterinären trodde att han druckit för lite alt att det kunde vara något annat fel på honom. Jag börjar fundera på den senare reaktionen med skakningar, det påminde ganska mycket om när jag själv får blodsockerfall. kan hästar få det? Då hade han ju inte ätit på ca 4 h.
Fick iallafall rådet att hålla koll på att han dricker och ifall han verkar vinglig eller något annat är konstigt.
Pratade med en av de som var där sedan på kvällen, då hade han, ca fyra timmar efter den lugnande sprutan, börjat skaka och varit jättekall. De hade lagt på honom täcke och gått med honom tills han fått upp värmen. Sedan verkade han må bra igen och de släppte ut honom i en grushage. Han går egentligen på bete nu så vid 19 tiden (ca 7 h efter sprutan) fick han komma ut i beteshagen igen.
Någon som vet varför han fick en sådan reaktion? Veterinären trodde att han druckit för lite alt att det kunde vara något annat fel på honom. Jag börjar fundera på den senare reaktionen med skakningar, det påminde ganska mycket om när jag själv får blodsockerfall. kan hästar få det? Då hade han ju inte ätit på ca 4 h.
Fick iallafall rådet att hålla koll på att han dricker och ifall han verkar vinglig eller något annat är konstigt.