Laserbehandling

fleur

Trådstartare
Det verkar ju finnas många olika sorters laserbehandlingar tex biolight, pharmalight, MID laser osv. Men vad är det för skillnad egentligen? Olika användningsområden eller?

Sv: Laserbehandling

Det är inte stor skillnad, in och läs på de olika produkterna. Men alla har ju ett "läkande" ljus. Vi använder oss av pharmalight :)

Effekten på behandlingen är beroende av vilken våglängd du har på laserstrålarna.

Exempel från Irradias hemsida...
532 nm grönt laserljus, 650 nm rött laserljus, 808 nm infraröd laser och 904 nm infraröd superpulsad.

Ju högre värde ju effektivare d.v.s de når längre in i vävnaden.

Tack:) Mina hästar är inte skadade utan jag vill bara behandla dem i förebyggande syfte så att de kan prestera optimalt och inte få några stelheter mm. Lite "lyx i vardagen".

Biolight är inte laser, det är infrarött och rött ljus som pulserar och fyller cellerna med energi samt ökar blodgenomströmningen =)

Skillnaden är ljusdioderna, laser och leddioder (led = Biolight och Pharmalight) är olika och de använder sej av olika våglängder.

Biolight och Pharmalight (eller Pharmalight är företaget, deras instrument heter Warp eller Photizo) använder sej av kombinerade våglängder av rött och infrarött ljus, medans de flesta lasertillverkare (Irradia mfl) använder sej av en specifik våglängd per laserprob.

Vad som spelar roll är också hur många Joule som man behöver få in i området som man skall behandla, dvs hur lång tid behöver man hålla på varje punkt. Hur instrumentet är utformat då man helst vill ha hudkontakt och så lite päls som möjligt emellan, samt att man vill komma åt i ex vis karleder mm

Mer om laser finns att läsa här
http://www.slms.org/pdf/laser-som-laeker.pdf
Utgiven av Svenska Laser Medicinska Sällskapet

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
290
Senast: MissFideli
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31