låser sig

G

Gideon

Hej!
Jag har ett tolvårigt islandsto som jag haft snart 1 år. När jag köpte henne hade hon inte blivit mycket riden alls,mest start - broms och så. Jag håller på utbildar henne nu och det går mycket bra. Skänkelvikning och att lära henne skilja på traven och tölten funkar finfint. Men hon har ett problem som bara stör oss när vi rider ut, aldrig på banan. När vi då t.ex ska tölta eller trava så låser hon sig i munnen och bara springer på. Har testat enhandsstopp och sånna saker men skulle vilja ha tips på andra saker man kan göra ist. Hon har också svårt för galoppen och ökar gärna och går över i passliknande.
Hon verkar ha pass,är inte säker eftersom hon innan hon kom till mig bara blivit riden i tölt/trav. Men alltid när jag släpper ut henne i hagen eller låter henne springa lös så springer hon mycket passliknande. Finns det något bra sätt att träna upp passen så hon lär sig att inte blanda in den i alla andra gångarter?
Rider regelbundet för instruktör men det är kul att få fler åsikter att ta i beaktande :)

Sv: låser sig

Att hästen blandar i passen beror på en sämre balans, i ert fall även styrkan. Man ska i detta läge absolut inte blanda in passen, utan stärka och balansera hästen utifrån grund gångarterna samt tölten.

Men hon har ett problem som bara stör oss när vi rider ut, aldrig på banan. När vi då t.ex ska tölta eller trava så låser hon sig i munnen och bara springer på.

Främst måste man arbeta med lydnaden, den brister när ni rider ut. Men här visar hästen tydligt på en orkesbrist, hästar som inte har orken, bärighet och balans vill gärna bita tag i och hålla fast bettet. Jag tycker det är en kombination på dessa två saker, och alltså inte bara ett som ska jobbas med.

okej,trodde det skulle bli enklare om hon visste när det var rätt att passa..
Skulle det vara någon idé att testa bettlöst med en sådan häst eftersom hon inte verkar vara alltförtjust i bettet?

Har du kollat med tandläkare eller veterinär så att hon inte har ont i munnen? Dom kan ju försvara munnen genom att bara springa på för att slippa bettet.

Att hästen blandar i passen beror på en sämre balans, i ert fall även styrkan. Man ska i detta läge absolut inte blanda in passen, utan stärka och balansera hästen utifrån grund gångarterna samt tölten.

Främst måste man arbeta med lydnaden, den brister när ni rider ut. Men här visar hästen tydligt på en orkesbrist, hästar som inte har orken, bärighet och balans vill gärna bita tag i och hålla fast bettet. Jag tycker det är en kombination på dessa två saker, och alltså inte bara ett som ska jobbas med.
Håller helt med. Strunta i passen och stärk hästen i grundgångarterna och tölten. Gör den mjuk, lydig och lösgjord.
Låt den bygga upp styrka, bärighet och balans. Innan du tänker på passen.

Jag håller med millan jag! Min häst gjorde likadant när han hade problem med tänder som var vassa, det hade blivit en sår i gommen av dom, vilket gjorde att han spände sig och bara sprang iväg från det jag ville att han skulle göra. När veterinären hade fixat till problemet, blev det mycket bättre på en gång och han slutade att sjärna emot och springa ifrån! :)

Förutom det som redan nämts tidigare med lydnadsträning, grundläggande träning för att bygga upp balans och muskulatur samt att kontakta tandläkare för att utesluta munproblem, så tycker jag det kan vara en bra idee att skaffa en "stopp knapp".

Med vissa hästar räcker det med att man gör det till en vana i markarbete såsom ridning att säga "ho" varje gång man stannar, men för andra krävs det mer.

Ett sätt är att börja i rundkorall med grimma och longerlina. Jaga på henne lite grann så att hon får fart och uppmärksammar dej ordentligt, låt longerlinan hänga löst. Säg sedan "hooo" samtidigt som du tar i longerlinan så att hon vänds mot dej. Upprepa detta flera gånger och vid flera tillfällen. Dem flesta hästar, speciellt yngre, brukar bli rätt förvånade när dem springer på som bäst och sedan helt plötsligt finner sig stillastående men ganska snart klurar dem ut att så fort ryttaren säger "hoo":idea: är det stanna som gäller.

Ett annat sätt för att få mer respekt från en litet tuffare häst är att man rider med spö och vid varje halt inte bara sätter sig tungt i sadeln, säger "hoo" och kramar om tyglarna utan också lägger spöet mot hästens bog. Så småning om räcker det med att bara sitta till för att hästen ska stanna, men sånt tar ett tag. Det viktigaste är att det inte blir dragkamp mellan dej och hästen, det förlorar båda parter på.

Håller helt med Boj. Börjar du försöka rida pass nu ger du bara hästen tillåtelse att bli stark och framtung och paddla iväg med dig:eek: . Och det var väl motsatsen du ville åstadkomma, eller hur?!! Har hästen en okej flygande pass och inte bara är starkt passtaktig eller rent av grisepassar så ska du inte träna pass förrän du har allt annat på plats och dessutom själv lärt dig rida pass. Hästen kan om så är fallet gå i flygande pass den dagen du kan tillräckligt för att hjälpa den!

Mitt råd med din häst är att träna mycket övergångar och försöka få dem så mjuka som möjligt. Jobba din häst så den lyssnar på sätet! Försök hitta magkänslan så du får hästen att jobba med dig och inte emot dig. Och tänk på att övergångar även kan vara att utnyttja de olika tempona i varje gångart. Jag brukar t.ex göra växlingar vid varannan snöpinne eller nåt så jag får riktmärken. Sen rider jag samlad skritt-ökad skritt-arbetsskritt osv. Mycket samlad tölt-arbetstölt-ökad tölt-arbetstempo osv. Rid inte för långa sträckor i början och så fort hästen lägger sig på är det nedtagning till lägre tempo tills den lossnar igen. Går den mjukt och stadigt får den rulla på eller rent av hjälper för att öka tempot. Öppna och sluta samt skänkelvikning över vägen är andra bra övningar som håller hästen lyhörd och upptagen. Tänk på att vara mjuk i handen, häng inte i tygeln utan ta och lätta. lycka till!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka