Läsa stamtavla ! Hjälp !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kentflikkan
  • Startdatum Startdatum
K

kentflikkan

Hehe behöver lite hjälp med stamtavlan till hästen vi lånat! är inte så bra på att läsa stamtavlor märkte jag :/ min egen häst har okänd härstamning så det är kul att kolla upp stamtavlan nu när jag har en att kolla upp :) hehe.
så till min fråga...!

hästen jag har är e: marduk 681 - e: midas, holst.
gjorde en sökning på google och fick upp att Classic H (helena perssons OS reserv häst alltså) är:
e Corrado u Contra S e Midas

och vad är Midas till Classic H ? är det Contra S som är e Midas?

betyder det då att hästen vi lånat är släkt med Classic H, eller är det långt tillbaka ? :/

vore kul om ngn kunde hjälpa mig lite :)

e = efter = pappa
u = undan = mamma

ue = morfar

står det 2 namn med - mellan så är det pappa & morfar

är det 3 namn är det pappa - mamma - morfar

midas är din hästs morfar, fast det har du ju redan fått svar på

alltså är midas morfar till både din häst & classic H

tack för svaret! nu förstår jag bättre, men jag märkte att jag visst skrivit fel i mitt första inlägg :/
man måste vara väldigt noggrann när man skriver om stam och jag slarvade visst ..

I registreringsbeviset står det såhär:

.........................e: Midas
fader: marduk 681
..........................u: Delida

Då menas det alltså att Midas är Marduks pappa, och alltså våran hästs farfar?

så då är Midas morfar till Classic H och farfar till våran häst? har jag fattar rätt? hehe.

Du har väl egentligen redan fått svaret, men kanske ngn annan läser och vill ha det ännu tydligare så...
e. Fader
u. Moder
ue. Morfader

Dessa tre är vanligast att man nämner.

I ett reg.bevis från ASVH (gröna papper) står
tre generationer samt att det står hur många kända generationer hästen i fråga har.

Alltså:
Gen 1. far - mor

Gen 2. farfar, farmor - morfar, mormor

Gen 3. farfars far, farfars mor, farmors far, farmors mor - morfars far, morfars mor, mormors far, mormors mor.

Därefter står ex: +10 kända generationer

Vanligt är också att man nämner fyra hingstar:
Ex: Briar

e. Magini ue. Krocket uue. Illum uuue. Gaspari

Vill du söka runt lite på stammar kan jag rekommendera www.allbreedpedigree.com

Där kan du även se bilder på många hästar. Lycka till! :)

Ett litet tillägg:

Om någon kommer fram till dig och säger:
"Fin häst du har. Vad har den för stam?"
Så svarar du ödmjukt men självklart:
"Han är efter "Arne" - "Gunnar" - "Bengt" - "Lennart". Hans exteriör tycker jag kommer mycket ur "Bengt" men temperamentet är klart "Arne". Det impar! ;)

okej, tack så mycket för svaret, börjar förstå nu (eller..jag har förstått!) :idea:

haha, ja det där lät bra "Hans exteriör tycker jag kommer mycket ur "Bengt" men temperamentet är klart "Arne". "
Så ska jag också säga, yeah! :D

He, he... kul, men ska du impa så glöm inte att byta ut "Arne" och "Bengt" mot de riktiga hingstarna. :D Fast vill du driva lite med folk så kan du ju köra "stammen" ovan, eller liknande, och se lika självklar ut bara för att se hur de svarar eller vilken min de uppger. :cool:

Menar inget illa, men ibland är det kul att skoja med vissa "jag-vet-allt-människor", för dom har vi väl alla stött på någon gång?

Menar inget illa, men ibland är det kul att skoja med vissa "jag-vet-allt-människor", för dom har vi väl alla stött på någon gång?
Är man en "jag-vet-allt"-människa om man frågar vad hästen har för stam??? Själv frågar jag för jag är nyfiken och gärna vill lära mig mer. Ju fler avkommor man ser med en viss stam, destå bättre bild kan man ju bilda sig om stammen ifråga. Å andra sidan, skulle jag få ett svar som du skrev ovan skulle jag ta det som uppmuntran för vidare diskussion :D

Jag är också nyfiken i en strut när det gäller stammar och frågar gärna och ofta. Var lite otydlig med vad jag menade där. Tycker det är både intressant och roligt att jämföra olika avkommor och vill gärna höra fyra led. Men om man som trådskaparen inte är så insatt händer det då och då att man stöter på någon som ska mästra andra med sina kunskaper vilka i dessa fall brukar visa sig vara tämligen grunda eller i värsta fall helt felaktiga. Vet inte om det blev tydligare så här men det var ett försök till att förklara vad jag menade. ;)

Liknande trådar

Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 186
Senast: ancan
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 091
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka