Låsa in en häst i en box

D

Dragonladie

Jag undrar hur ni känner inför detta; stallägaren som inte fått betalt för stallhyra låser till sist in hästen i sin box och låter denna stå i sin egen avföring många timmar, tom dygn. Är detta verkligen rätt ur hästvårdens synvinkel? Hur kan denna stallägare komma undan när det gäller vanvård? Jag anser att detta i allra högsta grad är vanvård, att låsa in en häst när alla dennes kompisar är på sommarbete på samma gård. Tacksam för kommentarer!

Sv: Låsa in en häst i en box

Som stallägare skulle jag inte låsa in hästen,jag skulle tagit hästägarens utrustning och låst in tills hyran är betald:devil:

Helt vanvettigt. Att låda hästen lida för ägarens bristande ansvar är idioti.
Lås in utrustningen istället!

Ser stallägaren det som om "betet" inte är betalat eller vad?

Precis, jag ställer mig frågade till varför stallägaren utsätter hästen för ett onödigt lidande när det inte är dennes fel. Du har helt rätt, plocka all utrustning (som ändå var värd ett par tusen) och låt hästen få ha det bra! Sen visst, ägaren till hästen har inte fullgjort sitt kontrakt och betalat för sig, men det borde inte drabba ett levande djur utan förmåga att kommunicera.

Nej, betet ät betalt, det är stallhyran som inte var betald till för ca 2v sedan. Till råga på allt har denna människa mage att anklaga medhjälpare (obs inte medryttare el motsv) för att inte ta hand om hästen, vilket har lett till en anmälan till djurskyddsnämnden eller vad det nu heter. Jag kan inte begripa hur man som verksam stallägare kan agera på detta sätt, även då pengar är inblandade. Ägaren har dessutom egna hästar på gården så det är ingen oruttinerad ägare vi talar om.

Helt sjukt, fattar inte att folk har samvete att göra så...

Som andra har sagt, bättre att låsa in utrustningen eftersom den inte kan lida.

Är inte det olagligt? Har för mig att stallägaren inte får göra så men kommer ej ihåg exakt varför eller varför jag fått för mig det. (ta utrustning/låsa in häst mm mm) Jag skulle anmäla om jag var du. Något måste göras för hästens bästa. hur kan man med att låta hästen stå på box så? :(

Håller med "Arabizar" om att utrustningen kunde låsas in till betalningen är gjord. Hästen ska inte lida för att ägaren inte betalar. Anmäl stallägaren om h*n inte släpper ut hästen.

Det ÄR OLAGLIGT att låsa in en häst i sin box!!!!

Jag har själv erfarenhet av en stallägare som satte kätting med hänglås på en box. Stallägaren låste dessutom in utrustningen och hästens mineraler och morötter!!!
Polisanmälan gjordes och de kom omedelbart och beordrade stallägaren att låsa upp hästboxen! Och det spelar ingen roll om stallhyran är betald eller inte.

Man skall också ha i åtanke att om olyckan skulle vara framme och stallbrand skulle bryta ut, så ligger ju stallägaren mycket illa till. Att ha en häst inlåst försvårar, för att inte säga omöjliggör, för räddningstjänsten att få ut hästen. Frågan är om stallägaren är beredd att ta den konsekvensen.

Att hästen inte får komma ut från sin box, utan vadar omkring i en omockad box torde vara ett fall för djurskyddet.

Jag skulle iaf inte tveka en sekund utan omedelbart ringa polisen i första hand.

Lycka till!

Jag undrar hur ni känner inför detta; stallägaren som inte fått betalt för stallhyra låser till sist in hästen i sin box och låter denna stå i sin egen avföring många timmar, tom dygn. Är detta verkligen rätt ur hästvårdens synvinkel? Hur kan denna stallägare komma undan när det gäller vanvård? Jag anser att detta i allra högsta grad är vanvård, att låsa in en häst när alla dennes kompisar är på sommarbete på samma gård. Tacksam för kommentarer!

Dags för lilla sinnesundersökningen för stallägarens del? :angel:

Hur kan stallägaren agera så?? det är ju inte hästens fel att dess ägare inte betalt stallhyra. Tycker verkligen denne agerar fel.
Men sen förstår jag inte riktigt vad hästens ägare sysslar med. Den måste väl märka att hästen går inne i en skitig box?? Borde inte denne ha agerat??

Hur kan stallägaren agera så?? det är ju inte hästens fel att dess ägare inte betalt stallhyra. Tycker verkligen denne agerar fel.
Men sen förstår jag inte riktigt vad hästens ägare sysslar med. Den måste väl märka att hästen går inne i en skitig box?? Borde inte denne ha agerat??

Håller med! :bow:

Just det där att ägaren verkar frånvarande känns ju märkligt, men kan ju vara så att ägaren helt enkelt "försvunnit".
Att agera som denna stallägare gjort är ju helt förkastligt. Att ta hästen i kvarstad t.ex. innebär ju inte att den ska misskötas, dom grundläggande behoven skall skötas såsom mat vatten, renhållning samt utevistelse. Alla kostnader som stallägaren har i form av arbete o.dyl. läggs ju på tidigare kostnader när hästen säljs av juridiskt ombud och stallägaren får betalt för alla fodringar som finns på hästägaren. Finns vissa förfaringssätt som måste följas runt en försäljning för att den ska vara korrekt. Men för att ha laglig rätt att hålla hästen i kvarstad så ska detta vara inskrivet i ett kontrakt.

Kicki :)

För att stallägaren ska slippa obetalda stallhyror(tyckte nu inte att 2 v. var ngt för att hetsa upp sig för, men det kanske inte är första ggn) är det bra med en depositionsavgift.

Vet flera som inte betalar vare sig stallhyran eller hovis o flyttar runt hela tiden.

Att ha hästen inlåst i ett par dygn är väl inte helt ok, men i sammanhanget kanske det är tvunget...:crazy:

Hyresvärden har dock ett ansvar för att hästen sköts om (=se till så att hyresgästerna sköter sina hästar), så mockning och utfodring borde h*n ändå ha utfört och sedan tagit betalt av hyresgästen för arbetstiden.

Denna kostnad, tillsammans med den obetalda stallhyran kan man sedan driva in med hjälp av Kronofogdemyndigheten, och det brukar ju avskräcka de flesta.

Alltså, så länge stallhyran inte betalas så tickar kostnaderna iväg även för hästens skötsel varje dag.:devil:

Tycker inte det är försvarsbart. I mina ögon är det fel att sätta pengar framför hästens välmående!

Hej varför inte skriva kontraktet så att bet /köp av foder görs först sedan utfodrar man avdet betalda fodret .Då ansvarar hästäg för maten sen anmäler man ägaren för att inte utfodra sin häst ,med den metoden kan ägaren inte låta bli att ta sitt ansvar

Som så många redan sagt, så är det olagligt att göra så. Man får inte heller som några föreslog låsa in hästägares utrustning pga av obetalda stallhyror.
Däremot har jag för mig att man får behålla en häst, alltså vägra låta ägaren ta den därifrån om ägaren har skulder till stallägaren. Men hur man då går till väga, om man måste kontakta ngn myndighet som ger tillstånd, det vet jag inte.

Gräsligt stallägare som uppför sig horribelt, men faktiskt i mina ögon även en hemsk hästägare som inte betalar sin stallhyra! Det är i min värld inte ok att låta andra stå för kostnader man själv inte kan betala! Har upplevt det så många ggr att jag ser rött när det händer! Av den anledningen att jag var den som råkade ut för att mot min vilja (stölder) föda andras hästar med mitt foder och strö, för det var ju syyyynd om de hästägarna, de hade ju faktiskt inte råd att köpa foder, och vaddå, jag hade ju så mkt foder, dessutom var jag säkert mkt rikare än dem ansåg de, jag hade ju TVÅ hästar.

Som så många redan sagt, så är det olagligt att göra så. Man får inte heller som några föreslog låsa in hästägares utrustning pga av obetalda stallhyror.
Däremot har jag för mig att man får behålla en häst, alltså vägra låta ägaren ta den därifrån om ägaren har skulder till stallägaren. Men hur man då går till väga, om man måste kontakta ngn myndighet som ger tillstånd, det vet jag inte.

Gräsligt stallägare som uppför sig horribelt, men faktiskt i mina ögon även en hemsk hästägare som inte betalar sin stallhyra! Det är i min värld inte ok att låta andra stå för kostnader man själv inte kan betala! Har upplevt det så många ggr att jag ser rött när det händer! Av den anledningen att jag var den som råkade ut för att mot min vilja (stölder) föda andras hästar med mitt foder och strö, för det var ju syyyynd om de hästägarna, de hade ju faktiskt inte råd att köpa foder, och vaddå, jag hade ju så mkt foder, dessutom var jag säkert mkt rikare än dem ansåg de, jag hade ju TVÅ hästar.

Som jag skrev tidigare så är det lagen om kvarstad som gäller då. Men man måste ha det inskrivet i ett kontakt samt att man skall ha en juridisk företrädare. Om t.ex. inte hästägaren nås via telefon, på hemadress el. dyl. så är man skyldig att annonsera i dagspress, tror att det är 2 gånger. Efter det så ska hästen värderas och sedan säljas via auktion. Får ej säljas under värderingspriset. Stallägarens utgifter och obetalda räkningar ska betalas med försäljningspengarna samt kringkostnader som arvode för jurist o.dyl. resterande sunmma tillfaller hästägaren.

Har i mina kontrakt skrivit in lagen om kvarstad, man vet aldrig när den kommer att behövas.

Kicki :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: illusion
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar