Sv: LÅs PÅ Stallet Eller Inte
*lånar knapp*
I det förra stallet jga var hade vi under en tid problem med folk som gick in i vår låsta sadelkammare och stal sadlar, täcken m.m. De slog sönder låsen eller hela dörren om de var tvungna. Detta hände 4 ggr på kort tid under en vår för ca 5 år sedan. Vi märkte också att en del hästar blev förändrade och min t.ex som aldrig varit rädd om huvudet började reagera på häftiga rörelser i samband med detta. Grejjerna var ju jättetrist men det är ju ändå hästarna som är det viktigaste.
Eftersom du bor i Sthlm kanske det inte är möjligt men för andra, på mindre platser i landet: ett tips, vi ringde till polisen. Talade om vad flör grejer som blivit stulna, till vilket värde. Vi talade också om att en del av hästarna blivit stressade, räddare om huvud o.s.v. Utan att tveka satte polisen in extra bevakning på stallet, de körde förbi 1 gång i timmen, från 19.00 till 07.00. Övriga tider var det oftast någon där. Jag vet att polisen inte har för mycket tid över men vi var väldigt tacksamma. De patrullerade så i ca 2½ vecka. Efter det har det inte vart några problem.
Som sagt, det är förmodligen inte många ställen i landet som polisen skulle sätta in den extra bevakningen, men det hjälpte. Prova att ringa och höra med polisen är iaf inte fel, ni kan inte få mer än ett nej!
Jag skulle inte låsa stallet i sig...tänk om det börjar brinna....usch!