LÅs PÅ Stallet Eller Inte

Sv: LÅs PÅ Stallet Eller Inte

Rent generellt är jag mot att låsa stallet. Men om det nu vore så att folk var där och gjorde illa hästarna o dyl, då kanske man skulle ha ett rätt stort hänglås utanför, med kombinationskod på?
Det borde man kunna ringa till brandkåren om och informera om, men om de skulle rycka ut och INTE ha koden så har de verktyg de kan bita av låset med..
Vet inte om det är en bra idé, bara slog mig..
Lättare med kodlås än ett med nyckel kanske.

en annan ide där är att ha en tjock kedja och stort hänglås.. bara det att kedjan är delad på ett ställe som är dolt.. då ser dörren rejält tillbommad ut fastän det bara är att dra i kedjan så öppnas det :)

Eller att låsbygeln som man låser med knappt sitter fast alls.. men för syns skull låser man upp och igen hänglåset som vanligt.. när nått händer kan det ryckas sönder..

Jo det är precis vad vi har... Plåtdörrar i alla fall - brinner stallet upp så kommer bara dörrarna finnas kvar men vi låser ju som sagt inte stallet när hästarna är inne.

Sedan ett stall som jag stod i brann ner, med samtliga hästar inne så skulle jag aldrig låsa stallet, men däremot sadelkammaren där man har sakerna.
Visst finns risken att någon kommer in och skadar eller stjäl hästarna. Ligger stallet inte alltför ensligt så tror jag att den risken inte är så stor. Då är nog sadlar ett större lockbete att stjäla.
Stallet som jag stod i hade tre ingångar. 2 var låsta och den största ingången var olåst. Grannen som såg branden försökte ta sig in, men den ingången som var olåst där var röken som tjockast att han omöjligt kunde komma in. Dom ingångarna som var låsta hade han kunnat komma in igenom om de inte var låsta.

Har lås på sadelkammare,transporterna osv. men inte in till stallarna...skulle någon komma upp på gården på natten så varnar hundarna ....jag tycker de känns bästa tt ha de olåst..just ifall de skulle börja brinna eller nått så kan man få ut dom snabbt & lätt utan att fibbla med nyckalar osv. å tänk om den som är på gården eller den som uptäcker inte har nyckel..nä...jag kör på olåst!

usch va hemskt att höra :( vet ett stall i närheten där dom gått in på nätterna och slängt in taggtråd och knivar i krubbor och boxar, det va en tjej som hittade ca 10 meter taggtråd under spånet i sin box.. och så har dom vart in å klippt av luggen på några hästar..
men ja menar, hur ofta tittar man i krubban när man har ett hål att slänga in havren i? ligger det taggtråd där och hästen är glupsk kan det mkt väl slinka ner..
samma sak med glasbitar.. vi kanske aldrig märker det men hästen käkar upp biten och skär upp hela magen.. bara det lilla liksom.. (nu kommer alla här alltid att kolla krubban innan ni slänger in mat lr hur?)

Jag skulle rekomendera inget lås och att man istället låser in alla värdesaker i sadelkammaren.
om man vill kan man ju sätta på ett lås som man inte låser, men som gör så att stallet ser låst ut, kanske inte funkar just hos er men det kan avskräcka folk om dom ser att det sitter ett lås på dörren, men desvärre så kan dom ju gå å känna på det :(

Vi diskuterade dett med brandkåren i samband med en bradgenomgång i ett stall. Precis som du säger , de var inte intresserade anv nån nyckel, snabbare att bryta upp en dörr än att ta med en nyckel.
PL

Hej!

Jag har dock inte lusläst alla trådar...

Men berättar hur vi har.

Vi har ett larm som är uppbygt på det sättet att när du öppnar ytterdörren till stallet så får du 20 s på dig att knappa in koden.

Jag har möjlighet att lagra 19 olika koder som kan raderas o en huvudkod som EJ bör raderas. :idea:

Vi har haft så i 3år o endast 1 gång har någon som inte har haft kod öppnat dörren! Då har larmet gått :devil: o sedan dess har vi aldrig haft problem. :D

Vi låser endast sadelkammaren men även den dörren har larm.

I vårat larm kan man koppla bort dörrar som man vill ha öppet men det är ju en risk.

Vet något ställe som satte in galler dörrar just för att det behövdes ha öppet men hade problem med ovälkomna besökare.
Så gallerdörrar med ett lås är ett alternativ.

Mvh

Camilla

Har jag fel om att det finns lagar på det här? Man måste väl ha två dörrar på ett stall om i fall att det börjar brinna.

Jag tycker inte man ska låsa in hästarna. Men jag tycker däremot att man kan låsa sadelkammare och foderkammaren.

:)

fy vad hemskt med hästar som brinner inne. Det är nog det absolut värsta som jag kan tänka mig!
Vi har dörren vid sadelkammaren reglad med en spärr inifrån sedan vi hade inbrott i sadelkammaren. Så nu måste alla sadeltjuvarna gå förbi alla boxarna med hästyar i för att komma till sadelkammaren och då är det inte fullt lika intressant tror stallägaren... 10 hästhuvuden att gå förbi som tittar ut över boxkanterna. Men att låsa alla dörrarna som vi gjorde på en ridskola jag stod på tidigare känns inte alls bra...

Vi har inte, men det behövs inte heller, eftersomstallet ligger på en gård med 4 hus som är uppdelade i lägenheter, så det är alltid ngn hemma.
Men i ett stall längre bort (det ligger ödsligt,precis vid vägen) har de haft inbrott flera gånger, blivit av med sadlar osv.

*lånar knapp*

I det förra stallet jga var hade vi under en tid problem med folk som gick in i vår låsta sadelkammare och stal sadlar, täcken m.m. De slog sönder låsen eller hela dörren om de var tvungna. Detta hände 4 ggr på kort tid under en vår för ca 5 år sedan. Vi märkte också att en del hästar blev förändrade och min t.ex som aldrig varit rädd om huvudet började reagera på häftiga rörelser i samband med detta. Grejjerna var ju jättetrist men det är ju ändå hästarna som är det viktigaste.

Eftersom du bor i Sthlm kanske det inte är möjligt men för andra, på mindre platser i landet: ett tips, vi ringde till polisen. Talade om vad flör grejer som blivit stulna, till vilket värde. Vi talade också om att en del av hästarna blivit stressade, räddare om huvud o.s.v. Utan att tveka satte polisen in extra bevakning på stallet, de körde förbi 1 gång i timmen, från 19.00 till 07.00. Övriga tider var det oftast någon där. Jag vet att polisen inte har för mycket tid över men vi var väldigt tacksamma. De patrullerade så i ca 2½ vecka. Efter det har det inte vart några problem.

Som sagt, det är förmodligen inte många ställen i landet som polisen skulle sätta in den extra bevakningen, men det hjälpte. Prova att ringa och höra med polisen är iaf inte fel, ni kan inte få mer än ett nej!
Jag skulle inte låsa stallet i sig...tänk om det börjar brinna....usch!

vi har inte lås på själva stallet,men på sadelkammaren. och nycken är gömd på ett ställe i stallet... :smirk:

Om det börjar brinna så tror jag ändå att man kn dra bort dörrlisten med en spade...för den e typ rutten hehe så det e ju bra... Jag vet inte hur jag hade gjort om jag hade fåttt bestämma det är ju fler i stallet än jag och de skulle nog aldrig ta bort låset.

stallet har lås och larm. Tycker de är bra. stallet är i närheten av ett bostadsområde och det har funnit de som stulit saker förr om åren tydligen. Jag tycker det är skönt att det är larm och lås.

Jo, självklart så kommer man ju alltid in på något sätt....kan du dra bort listen med en spade så måste det ju finnas en spade utanför stallet. Det kan ju dessutom ta tid och det går rätt snabbt när det börjar brinna. Det är ju naturligtvis en smak sak men jag skulle personligen inte låsa ett stall. Det kan ju bli avgörande om man kan gå rakt in vid ev. brand eller om det tar 3 min innan man kommit in eller brandkåren kommit till platsen. Dessutom kanske man inte upptäcker det direkt när det börjar brinna. Säg att det tar 3 minuter innan branden upptäcks och ytterligare 3 min att ta sig in i stallet....(3 min är ju inte mycket)....det är 6 minuter, ganska mycket händer vid en brand på den tiden!! Men som sagt....min personliga åsikt!

Vi satte larm på stallet där vi hade haft påhälsning.. visserligen var vi tvugna att ha stallet stängt så larmet skulle funka men vi slapp i alla fall ha det låst. ( föredrar öppna dörrar normalt sett )

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama