Läs om test turen *snälla*.

Nikki o Fabian

Trådstartare
Fortsättning av Fabbes hälta:
Idag red jag lite på honom, skritta typ 20 min o han skritta på i bra tempo utan att han känndes konstig. Gick in på volten o trava nått varv på lång tygel, svängde lite hit o dit o han känndes som vanligt.

Tog tyglarna o red på som vanligt, bakifrån o fram, men han vill inte riktigt samlas sej som han brukar. Jag trava på(han gjorde inget motstånd, slog med huvudet eller streta emot, utan gick "i form" inte helt med som han brukar eftersom att baken inte var med riktigt o en aningen lägre med nacken, en aningen framtung fast lätt i handen), han svängde o gjorde allt jag bad om, minska o öka.

Testade fatta höger galopp o det var ungefär som han brukar vara men lite som jag beskrev på traven.

Testade fatta vänster galopp, o han känndes som i måndags innan han börja halta, han får lixom en "travargalopp" springer extremt på bogarna o sänker huvudet, han tar lixom inte ut steget, jag ser knappt hans vänstra framben.

Jag sakta av efter några steg o trava igen men ingen hälta kom, vi skritta från volten o bort till betet igen, fixa iordning honom, men kunde inte känna värme i nått ben, inte svullen eller tjock, kanske en aningen lite hårdare galla i vänsterbakben.

Kan detta vara en sträckning eller låter det som nått annat?

Dela gärna med er av era tankar o funderingar o eventuella erfarenheter.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Jag skulle kolla upp hästen på klinik. Jag har haft otur med med mina hästar och tror inte på enkla saker såsom sträckningar/vrickningar. Jag har själv en häst som inte gärna visar hälta vid ridning. Jag upplevde inte henne som halt, bara spänd, springig och lite fånigare än vanligt. Hon var halt på alla 4 ben :cry: .

Bättre att kolla upp hästen än att gå omkring och fundera och känna efter huruvida det är något fel eller inte på hästen.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Jo men ska inte vet kolla honom på hemmaplan först?

Hon kommer iaf ut på onsdag för att vaccinera andra hästar i stallet.

Men jag tycker det är så konstigt att han bara blivit som han blivit, han har aldrig övertränats o har en mycket varrierad träning efter som att vi kör oxå.

Och i måndags så visade han ju hälta men inte idag, eller man kanske kallar den onromala galoppen hälta?

Det känns som han är låst eller nått i bakdelen. Jag fundera på om han har nått knas i nått bakben så kanske han lägger så mycket tyngd han kan på framdelen för att avbelasta bak?
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Nikki o Fabian skrev:
Jo men ska inte vet kolla honom på hemmaplan först?

Det känns som han är låst eller nått i bakdelen. Jag fundera på om han har nått knas i nått bakben så kanske han lägger så mycket tyngd han kan på framdelen för att avbelasta bak?

Nä, jag åker till klinik direkt om jag misstänker något fel på min häst.
Jag tycker du ska kolla hästen om den känns annorlunda vid ridning, det i kombination med tidigare visad hälta tyder på att något är knas. Småhältor som kommer och går är värsta sortens hältor, min erfarenhet är att man ska ta dem på allvar.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Men det är ju "samma" hälta, känns som att det är nått kvar efter det som var förra måndagen........

Nej usch, imorrn ska jag ringa vet o rådfråga om vad hon tycker jag ska göra.

Känns som världen går under, har ju aldrig haft en häst som inte funkat förut så man blir ju lite smått orolig.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Äh, det behöver ju inte vara något jätteallvarligt fel på hästen. Jag är säkert onödigt pessimistisk. Jag menar bara att det är bättre att låta en vet kolla hästen så man inte behöver gå omkring och oroa sig. Rådfråga din veterinär när hon kommer och vaccinerar.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Men du tycker inte att jag ska ringa henne imorrn, så hon är lite förberedd på att lägga lite tid på fabbe om hon måste klämma o känna o kolla på honom?

Men jag håller helt med att man ska reagera på det man ser o inte bara försöka se förbi, för detta kanske nu är nått litet som går att åtgärda men om jag vänar så kanske det blir nått stort o han får lång konvalecens eller inte blir bra.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Nikki o Fabian skrev:
Men du tycker inte att jag ska ringa henne imorrn, så hon är lite förberedd på att lägga lite tid på fabbe om hon måste klämma o känna o kolla på honom?

Men jag håller helt med att man ska reagera på det man ser o inte bara försöka se förbi, för detta kanske nu är nått litet som går att åtgärda men om jag vänar så kanske det blir nått stort o han får lång konvalecens eller inte blir bra.

Jodå, om du har bra underlag vid stallet så du kan visa upp honom ordentligt så är det förstås bra att höra om hon har tid. Du får dock vara beredd på att vet inte kan ge så mycket svar utan ordentlig hältutredning, men du får iallafall veta om hästen visar hälta eller inte samt om den reagerar vid palpation.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Din häst låter precis som min häst i den andra tråden.. Det började med svårigheter att fatta galopp och det kändes som det var någon form av låsning i bakdelen.. nu behöver det ju naturligtvis inte vara nåt allvarligt, men det är värt att kolla upp..

Jag skulle förmodligen (efter mina erfarenheter) strunta i att ta ut veterinär på gården och istället åka till klinik direkt..
Jag har haft veterinär ute på gården några gånger, det enda de gör är att ge dig en remiss till klinik och en faktura på 600 kr.. Det finns ju väldigt begränsade resurser i veterinärens combi-bil jämfört med på klinik..
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Ok. Men då ringer jag bara tex stavskliniken o ber om en tid? Ska jag rida honom inför dom då?
För i longeringen så blir han bara seg o sur när jag driver på o det brukar sluta med att han sliter sej.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Jepp, det brukar gå bra att bara ringa!

Där jag var idag visades en del hästar ridna, men det beror ju helt på om kliniken du ska till har plats, tex ridhus/paddock.. Har dom det tror jag det ska gå bra att rida.

Vill du ha direktreglering med försäkringsbolaget fyller du i en särskild blankett på kliniken där du skriver hästens namn, försäkringsbolag, försäkringsnummer och liknande. Sen sköter kliniken resten..
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Ok. Men då testar jag ringa dom imorrn, man kan ju rådfårga dom oxå väl, dom kankse inte tycker det är lönt att åka in.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Har du fått någon tid på kliniken?

Har följt alla dina trådar, men har inte svarat innan. Men jag hoppas att du åker direkt till kliniken, där har dom större möjlighet till att göra en hältundersökning & så har dom ju röntgen. Så att du får svar på vad som är fel & slipper gå runt & oroar dej, jag vet själv hur det är, men det är ju inget att vänta ut anser jag, utan lika bra att kolla upp direkt.

Min häst vart ju också knasig med galoppen vart spänd i vissa muskler mm. det visade sej vara knäledsinflammation bb & det blev lätt återgärda med en behandling & specialskor, men det är tack vare att den upptäcktes i tid, ju fortare dom hittar felet desto bättre!

Lycka till!
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Jag ringde vid 8 i morse men fick inte prata med någon vet för dom var upptagna men dom ska ringa under dagen.

Jag har funderat o kommit fram till att även om jag tar ut vet på gården så kan hon nog inte göra så mycket än att konstatera att nått är knas(som fler här på buke oxå sagt) så jag har redan nu(innan jag ens vet om jag behöver åka eller ej) börjat ragga folk bilar o släp.

Måste ta körkort alltså, det är rätt bra o han när man har häst. Men min kompis ställer upp o kör o släp borde jag få hyra på ridskolan så nu är det bara bilen som saknas i stort sett.

Sen ska man få in åbäket i transporten oxå:devil: Fick en komentar igår att jag var lika stor som hans ena bakben:crazy:

Han fick aggera modell idag iaf:

mrk2.jpg
[/IMG]
frnsidan2.jpg
[/IMG]
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Men har dom ingen i typ receptionen som kan boka tid?

Du gör helt rätt i att åka iväg direkt, men förstår att det är jobbigt när man inte har körkort & bil & släp, har själv varit i den sitsen, att man måste jaga någon som kör + bil med släp, vet hur svårt det kan vara. Så körkort är inte fel att ha! :) Men kan du inte låna bil av föräldrar eller syskon eller nått?

Förresten vad fin han är!! :d
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

cerrox skrev:
Men har dom ingen i typ receptionen som kan boka tid?

Du gör helt rätt i att åka iväg direkt, men förstår att det är jobbigt när man inte har körkort & bil & släp, har själv varit i den sitsen, att man måste jaga någon som kör + bil med släp, vet hur svårt det kan vara. Så körkort är inte fel att ha! :) Men kan du inte låna bil av föräldrar eller syskon eller nått?

Förresten vad fin han är!! :d

Mamma har heller inget körkort så därför har hon självklart ingen bil.

Jo man kunde nog boka tid i receptionen men jag vill prata med vet först, sen måste jag efter att ha pratat med dom bestämma med kompisen o ridskolan o den jag ska låna bil av så att det funkar för alla o hoppas på att det finns en tid på kliniken som passar, brukar kliniker ha öppet på helger?

O ja visst e han fin:love: Nu får han gå på betet med sina kompisar o bara vara tills jag vet nått.
 
Sv: Läs om test turen *snälla*.

Aha, ok, då kanske det blir svårare.

Mindre kliniker brukar nog inte ha öppet på helger nej, bara större djursjukhus som har jour, men dom tar ju inte 'vanliga' hältutredningar då, utan då är det akuta fall.

Hoppas att det löser sej!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 600
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp