Lås hud vid hovskägg!!!!

S

sanna____

Min häst har ganska mycket hovskägg och nu i vinter har han som borja tappa hud eller nått. Det är som hudflagor i pälsen. Vad ska jag göra? Har era hästar haft så nägon gång?

Sv: Lås hud vid hovskägg!!!!

Låter som någon typ av sk: "Kallblods skabb" Att ringa ut en vet är ett mycket gott råd! Det finns salvor och olika recept belaggda medel för just detta! Stampar han i marken med benen?? Det är ett stort tecken isåfall! Det kan även vara någon typ av rasp. //Marika

Låter som någon typ av sk: "Kallblods skabb" Att ringa ut en vet är ett mycket gott råd! Det finns salvor och olika recept belaggda medel för just detta! Stampar han i marken med benen?? Det är ett stort tecken isåfall! Det kan även vara någon typ av rasp. //Marika

Ja, jag får väl höra med våran vet. Nee, hon stampar nästan aldrig!:confused:

låter som om det är rasp tycker jag.
mitt kallblod har detta ,är vanligt på hästar med mycket hovskägg.
det tar ofta tid att få bort man måste vara envis och hålla på länge.

börja med att tvätta rent med ex såpa eller hästschampo e dyl.
torka riktigt torrt.(hårfön funkar om hästen accepterar det)
pilla försiktigt bort de lösa "flagorna" med ex en kam.
smörj sedan in de utsatta områdena med salva.
det finns många olika salvor som kan fungera man får pröva sej fram lite grann det som funkar bra på en häst funkar inte alltid lika bra på en annan häst.
jag har använt hydrocortison 1% finns på apoteket.
nylanders hästsalva.hundsalva,aloe vera salva finns bla för häst.
mm ,som sagt prova dej fram lite.
ha tålamod och gör detta helst varje dag,kan ta allt från några dagar till veckor.
funkar inte detta kan veterinären skriva ut recept på örondroppar för hund som är effektivt på rasp

Vad är det för kallblod du har? Stam? *nyfiken bara*

Mugg/rasp behandlar jag med blåspray.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka