giowanna
Trådstartare
Hemskt, men sant...
Alla som skall skaffa valp, eller hund, LÄS DETTA!!
Alla som skall skaffa valp, eller hund, LÄS DETTA!!
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
millansnillan skrev:På smugglingshundarna får man inte papper. Dina hundar får man det = lite mer seriöst.
Men jag förstår fortfarande inte varför man köper en valp utan att först se den och föräldrarna. Även om just du är seriös (även om jag fortfarande tvivlar på att man först inte träffar valpen (?) eller föräldrar.) så är ju inte alla det.
ramonarunds skrev:Sedan tycker jag att det är mycket intressant att det är tillåtet att importera hästar hur som helst...det är status i det i Sverige. Men om någon importerar en hund, känns det oseriöst. Vad är skillnaden???
faktiskt så säljs hundarna för lite mer än 2-3000 sek.. modehundar är alltid dyra..ramonarunds skrev:Det handlar ju inte ens om pengar. Vi snackar ju inga större summor heller!! Vad kan en hund utan papper kosta?? 2-3000:- kanske.
Säg att du har smugglat in 5 st, det blir 15.000:-, plus att du har åkt och hämtat dem, åkt färga mm, vilket kostar pengar.
Sedan ska de matas när de kommer hem, vilket kostar pengar. I slutändan kanske du har tjänat 8000:- och riskerat fängelse för det.
Att de smugglar in är en grej, men varför måste de vara elaka mot dem? Varför måste de binda ihop ben och mun??
Det hela är ju så dumt och löjligt. Det är enklare att vaccinera, avmaska, chippa, skaffa pass och ta in dem lagligt. Det tjänar man mer pengar på!!
ramonarunds skrev:Det handlar ju inte ens om pengar. Vi snackar ju inga större summor heller!! Vad kan en hund utan papper kosta?? 2-3000:- kanske.
Men det blir inte dyrare att importera, i alla fall inte från Irland.BeastieBabe skrev:men oftast räknad hundar och katter för icke-utställningsmänniskor bara som husdjur.. importera husdjur som dessutom kanske är dyrare att få importerat än att köpa svenskt?
ramonarunds skrev:Och så undrar du varför jag kände att du kallade mej för oseriös!!!
Jag är lite mer seriös än de som smugglar in hundar. Lite mer??
Skojar du eller??
Det jag menade med lite mer seriös är: Dina hundar är firska och transporteras förhoppningsvis på ett djurvänligt sätt. Det jag reagerade på var att vad jag förstod av ditt inlägg så fick inte köparen träffa valpen innan. Det tolkar jag som oseriöst. Nu fick de ju det.
Detta med smuggel-hysterin har skadat många, inkl mej i branschen. Personer är numera mycket, mycket misstänksamma mot alla slag av imorter - även mot fina avelsdjur. På något vis har de fått för sej att all import av hundar är elakt och inte legitimt riktigt.
Jag hade en kull chihuahuaor med mej för ett tag sedan. Givetvis har de alla papper, pass, vaccinationer mm (som alla mina hundar har) och de såldes snabbt. Dock ska jag säga att jag fick lika många mail som frågade om de var smuggelhundar, som jag fick mail av intresserade personer. DET är löjligt!!!
Jag annonserar egentligen väldigt lite och de flesta hundar säljs genom kontakter, men på de annonser jag har ute så är det alltid folk som mailar och undrar varför jag säljer hundar från Irland, hur de kom in i landet, om de är avmaskade och vaccinerade (trots att det står i annonsen). Dessutom finns det personer som frågar varför de inte är rabiesvaccinerade?? Irland är en ö och har inga sådana sjukdomar, det är också därför man har lite hårdare krav när det gäller införsel av djur till Irland.
Jag tycker det är jättetråkigt att tullen avlivar smuggelhundar som kommer in, kan de inte vaccineras, avmaskas mm i karantän för att sedan placeras ut i hem.