Larver i marsvinsburen

trailtokan

Trådstartare
Hittade larver i sonens marsvinsbur när vi gjorde rent häromdagen! Äckligt! :eek: De var vit-grå aktiga, ca 1 cm långa och hade grävt ner sig på botten av buren. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer larverna från marsvinen eller från höet? :confused: När jag letade på nätet så verkar det som om man generellt sett inte avmaskar marsvin.

Sv: Larver i marsvinsburen

Jag har haft oturen att få larver med höet, de skulle enligt försäljaren (när jag klagade och lämnade tillbaka) bli ett slags malar.
Kan ju vara sådana.

Har ni kollat så marsvinen inte har sår och fått fluglarver? De brukar i och för sig vara lite mindre och inte gräva ner sig, men man vet aldrig.

Troligen fluglarver av något slag. Men de måste varit ruggigt snabba på att lägga sina ägg där (eller hur de nu förökar sig). Se till att buren håller sig torr så kommer larverna inte tillbaka.

Städa grundligt och byt hö :laugh: kan hända du måste städa oftare (det märker du på om de försvinner så klart ;) )

Jag vet att bekanta fick larver i någon foderblandning i lösvikt som de köpte. För att inte bli larver var den tvungen att förvaras i stängd burk (inte i påse). Har dock ingen aning om vad det var eller hur larverna "kom till".

Vi fick in en slags mottfjäril med höet en vända (mina hästtäcken som förvarades på skullen som höet kom från var alldeles invävda i larvernas ull! :eek:), och de är väl vad jag vet inte farliga för djuren.

Har man otur är det en sort som ger sig på matvaror om de sprids i huset, dock... :crazy:

"Våra" larver var ljusa med brungrått huvud och kanske 15-20 mm långa.

Tack för svaren allihopa! :) Marsvinen får samma hö som hästarna. Det är nog därifrån krypen kommer. Jag var mest orolig för om det var något som kom från marsvinen själva, men det är tydligen väldigt ovanligt. Om de kommer tillbaka kanske jag får lov att prata med en veterinär så det inte är något som kan skada dom söta små pälsbollarna.

se upp om det är fluglarver! Jag hittade min kanin med 100 fluglarver i rumpan som ätit av kaninen, stora köttsår. Detta bara över natten. Det är det äckligaste jag varit med om.

Liknande trådar

Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
K
Ekonomi & Juridik Nu behöver jag råd och tips! Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt...
Svar
8
· Visningar
5 541
Senast: Idaidut
·
Övr. Djur Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och...
Svar
7
· Visningar
20 694
Senast: mysecretgarden
·
E
Hästvård Huh, så äckligt. Hästmassören var hos oss i går. Hästen stod på gången och fick sin massage, han la en liten hög och jag tog skyfflen...
Svar
3
· Visningar
1 127
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama