läromästare

K

Kotten1

Jag funderar lite på att skaffa en läromästare, det är än så länge en mycket flyktig tanke. Jag hobbyläser annonser på allt möjligt och ser då läromästare som säljes som gått LB/LB och säljs för 150 000. Är det en läromästare för er?

Jag förstår att läromästare är dyra men vad ska en läromästare gjort för att du ska kalla det en läromästare? Hur gammal? Hur ska den fungera i ridning?
De annonser jag sett är ofta hästar födda 90-91 och ligger runt 100.000. Är det inte ganska mycket för en äldre häst som kanske gått hårt hela livet?

En läromästare för mig är ju en som kan lära mig, både på träning och tävling och få mig mera rutinerad och på så sätt även kanske hjälper mig upp i klasserna (nu pratar vi kanske max 1.20). Är det då ok att köpa en 18åring för 100 000?
Jag vill inte ha en häst som jag sitter på o den fixar allt, då har jag ju inte lärt mig ngt. Jag vill ju lära mig RIDA, den får gärna vara het men inte okontrollerbar.
Eller är det då bättre att skaffa en yngre häst som är cool i huvudet på tävlingar?

Sv: läromästare

Ska du tävla??

En färdig tävlingshäst och läromästare kostar runt dom pengarna om du ska tävla dvs m.m.

Sen går det att få tag på billigare läromästare också, för runt 30 - 60...men som kanske krubbiter ist m.m.

Vill du lära dig m.m. så tycker inte jag att du ska skaffa en unghäst...
Du tappar mycket genom att rida unghästar och behöver därför en färdig utbildad häst på sidan om för att inte tappa.

Lycka till!

OM jag ngngång ska köpa en häst vill jag ha en häst som jag kan tävla o träna med. Men min tävlingsrutin sträcker sig till en hopptävling med 5-6 hinder på kanske 50cm när jag hade ridit i 6 månader :angel:
Men det innebär inte att jag ska hoppa 130 eller rida dressyr på msv nivå, utan ha ngn so varit med i gemet o kan uppföra sig på en tävling o träning. Hästen behöver inte vara så himla lättriden men samtidigt vill jag inte ha en stopper som stannar om man inte lägger den centimeterr-rätt på hinder.
Jag vill ju isf ha en läromästare som både tävlat dressyr o hopp.

Eller finns det bara i min drömvärld?

Om jag fattat dig rätt vill du alltså ha en häst som...;
- är välutbildad och kan lära dig också.
- du kan tävla & träna med.
- inte är för dyr.

Om jag var du skulle jag leta på annonser på hästar, ca 10-12år gamla. men en "färdig" tävlingshäst kostar, även om det ibland är skrämmande summor. det tar tid att utbilda och kostar ju också en hel del.. om du däremot kan tänka dig att lägga lite mer pengar på träning, så kan du ju köpa en häst med bra utildning, men som kanske ändå inte är riktigt "klar", och med hjälp av instruktör/tränare utbilda er vidare tillsammans. det blir inte billigare totalt, men det blir en mindre "klumpsumma".
//Lollo som köpte ett bra varmblod med ljuvligt psyke och skolar till distansridning..(7000kr)

Jag håller med om att det är för högt pris om den bara har gått LB-LB. De klasserna klarar vilken häst som helst.

ja, jag vill ju träna för tränare minst en gång i veckan oavsett om det är en äldre eller yngre häst :D

Jag köpte min läromästare när han var 15 år för 40 000 kr
Då gick han MSV med påbörjade seriebyten (kunde till vart tredje), piaffa kunde han och påbörjad passage. Plus att han kunde arbetspiruetter.

Han var mycket välriden och jag lärde mig extremt mycket! Dessutom var han världens snällaste häst. Gick att lita på till 100%.

Vet inte varför han var så billig. Vi röntgade honom och klinikbesiktade.
Han hade bara visat anmärkning 1 gång på börprov och då ½ grad som var borta efter en vecka.

För att svara på din fråga tycker jag det viktigaste är att ästen är lugn och trevlig att rida. Den ska gå att lita på i så väl all hantering som i ridningen. Man ska inte behöva lägga ner en massa jobb på den utan den ska vara "klar".

ja, jag vill ju träna för tränare minst en gång i veckan oavsett om det är en äldre eller yngre häst :D

ja, men då kan väl en "medel-färdig" häst vara något? runt 10år, klar i utbildning men behöver lite finslipning för att tävlas? ;)

Jag köpte min läromästare när han var 15 år för 40 000 kr
Då gick han MSV med påbörjade seriebyten (kunde till vart tredje), piaffa kunde han och påbörjad passage. Plus att han kunde arbetspiruetter.

Han var mycket välriden och jag lärde mig extremt mycket! Dessutom var han världens snällaste häst. Gick att lita på till 100%.

Vet inte varför han var så billig. Vi röntgade honom och klinikbesiktade.
Han hade bara visat anmärkning 1 gång på börprov och då ½ grad som var borta efter en vecka.

För att svara på din fråga tycker jag det viktigaste är att ästen är lugn och trevlig att rida. Den ska gå att lita på i så väl all hantering som i ridningen. Man ska inte behöva lägga ner en massa jobb på den utan den ska vara "klar".

"varför han var så billig"; det finns hästägare som tänker 'bra hem där h*n mår bra är viktigare än hur mycket pengar jag får'. hon jag köpte min häst av, är och var sådan. och det finns många många fler :)

En läromästare är för mig en häst som är utbildad så pass högt och är så pass välriden att den gör vad den ska när du som ryttare gör (helt) rätt. En läromästare ska inte bjuda på någonting, utan endast göra vad du faktiskt ber den om. Kort förklarat - men jag tror att du förstår vad jag menar.

Ålder spelar ingen roll. Den kan 20 eller 8 bast - spelar ingen roll i praktiken om den uppfyller kraven som ställs.

En läromästare är för mig en häst som är utbildad så pass högt och är så pass välriden att den gör vad den ska när du som ryttare gör (helt) rätt. En läromästare ska inte bjuda på någonting, utan endast göra vad du faktiskt ber den om. Kort förklarat - men jag tror att du förstår vad jag menar.

Ålder spelar ingen roll. Den kan 20 eller 8 bast - spelar ingen roll i praktiken om den uppfyller kraven som ställs.

håller med! tycker även att utbildningsnivån på hästen ska ligga på minst LA/LA. äldre hästar kan man nog hitta för billigare peng än 100 000:- både friska fina o hela men även hästar med små/stora skador, olater osv. så ser det ju ut vilken häst och prisklass man letar efter. det är jobbigt att leta häst!

Man kan få tag i bra läromästare till bra pris bara man letar eller har kontakter.

Senast ändrad av en moderator:

det är en sån jag vill ha isf. Ingen åka-runt-häst-för-att-plocka-rosetter.

Jag håller med om att det är näst intill omöjligt att hitta en läromästare som inte kostar skjortan. Jag tittar väldigt mycket annonser och hittade en som lät bra och den kostade 65000 kr för och då slog vi till. Nu ska hon veterinärbesiktas och det är bara att hoppas hon går igenom. Men detta är en av de få jag har sett under 80 000kr.

Kanske ett onödigt inlägg men ville bara säga att jag håller med dig!

Vad som kan kallas läromästare beror på vad man vill lära sig. För ngn som ska köpa sin första häst så är en läromästare kanske en häst som är snäll och trygg och kan lite av varje. Men för ngn som vill prova på lite högre klasser och svårare saker är en läromästare ngt helt annat. Men för mig bör en häst ha gått LA dressyr och/eller minst 1.20 hoppning för att kallas lärromästare, rent allmänt. Men som sagt beror på vad man vill lära sig av läromästaren. Ålder är väl mindre viktigt men inte unghäst, den ska ju vara rutinerad.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar