Lära vara ensam?

T

Tiggertjejen

Nu står jag antagligen med 1hingst och inget sällskap till honom längre, fick reda på att hans hagkompis åkte idag.

Hur ska jag lära honom gå ensam tills ny komps kommer?
Resten av hästarna i stallet är tävlingshästar som inte min kan gå ihop med och 4 ston som han inte heller kan gå tillsammans med.

Han har aldrig gått ensam innan :mad:

Sv: Lära vara ensam?

Det är lugna puckar. Han kommer att klara att gå själv några dagar. Ägna så mycket tid du kan åt han bara. Alla hästar måste lära sig att stå själva. Ta detta som en bra träning.

Gick det inte att planera lite bättre??? Jag menar kunde dom inte talat om för dig att kompisen skulle hem Nnu?
han klarar det, men det är onödigt att bryta så abrupt!!! Hade varit enklare för honom(o dig) om ni succesivt kunde vant honom vid att gå själv...
Alternativet är att köpa en annan liten hingst som sällskap...

Ägaren till sällsakpets andra häst sparkade en annans häst så illa att den fick avlivas och hastigt blev mitt sällskap utlånat i en vecka. Hoppas du förstod.

Han får tillsvidare gå tillsammans med en fullblodsvallack.

Nu är det löst med sällskap men jag ska ändå träna ifall något annat skulle hända.

Jag skall också lära min 2 åring att gå ensam.
Han har inte stått några längre stunder ensam

Min unghäst fick finna sig att stå i en liten sjukhage ensam och lärde sig snabbt. Man kan börja med en liten hage där de inte kan få upp nån fart om de har hopptendenser, annars är det bra staket och rejält med ström som gäller.
Ignorera dem och se till att de iaf ser andra hästar. De lär sig såsmåningom. Min unghäst kan vara ensam på gården helt och hållet i hagen utan problem, klart hon skuttar runt o gnäggar lite, men ingen panik. Hennes morsa däremot har aldrig riktigt lärt sig det så hon springer längs staketet hela tiden fram o tillbaka... *suck*

Jo men min är en åring och borde ju egentligen inte gå ensam men nu är det löst och jag har lärt mig att han får vänja sig ändå, succesivt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 710
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar