Sv: "Lära" valp kommandon?
Oj detta blev långt men roligt
Kul att läsa allas svar.
Jag fick min "valp" för ca 2 månader sedan.. Han är adopterad och var 5 månader då jag fick honom.. Det var en alkis som hade haft honom
.. Hade mest fått ligga i ett hörn hemma för att han va "besvärlig"
och hade inte varit ute på ca 2 månader
(inte ens för att kissa) så han var inte alls rumsren
. Nu är han helt rumsren och kan hålla sig ca 6 timmar (hela natten då man sover och har slutat att väcka en kl 4-5 på morgonen för att gå ut..) :smirk: han blev rumsren efter "bara" ca 2 veckor men tiden mellan utgångarna har blivit längre och längre.. Han är jätte duktig.
Han kan nu:
*sitt
*ligg (med lite tuggande på handen oftast samtidigt
.. tränar på det med)
*Nej och fy
*kom
*stanna
*varsågod (t.ex. när man ska vänta med att gå över gatan, äte osv)
*apport (kommer inte med pinnen helt fram till mig än.. )
*hämta pinnen (valfri pinne)
*hämta pipisen (ni vet nog alla vad jag menar
)
*Han lyssnar jätte duktigt när man är ute med honom, går aldrig ut på gatan eller in i buskarna så att jag inte kan se honom.. Han han alltid lös förutom när vi ska gå över gatan
*Tränar på att man ska sitta och stanna och vänta på varsågod när man ser andra hundar (han blir ju så glad och leksugen)
Kan lägga till att när jag fick honom så hade han endast träffat 1 annan hund förutom sin flock när han var liten. Så han var livrädd för andra hundar när jag fick honom men idag blir han hur glad som helst och skäller aldrig längre..
Min förra hund tränade jag ganska "hårt" sätt på men med min nya (Zippo) så höjer jag sällan rösten, har "bara" tagit i honom en gång så han pep och det var när han hoppade upp och skulle bita en häst som inte ens kollade på honom
. MYCKET BERÖM HELA TIDEN
. Det funkar bäst på honom
.. Min kompis som jag bor med höjer ofta på rösten
och kan bli väldigt upprestad snabbt men han lyder inte henne alls och skiter i henne när hon är sån.