"Lära" valp kommandon?

A

Annapanna

Jag satt coh funderade hemma och blev lite nyfiken på hur ni andra gjort med era valpar, hur tidigt började ni använda kommandon och vilka? Själv har min valp gått lös från den dag han kom hem (han är nu 11½ vecka) Han är väldigt social och med så han har inga problem hittils med att gå lös på kissesvängarna utan håller koll på matte. Däremot har jag inte provat att leka fram några speciella kommandon hittils förutom "sitt" som kom nästan av sig själv då han satte sig så fort han skulle få mat och jag bara passade på att säga "sitt". Jag var bara lite nyfiken på om det är vanligt att man tidigt börjar testa kommandon så smått (självklart utan en massa krav)

Sv: "Lära" valp kommandon?

Vår lilla skrutt är snart 4 månader (den 23 juni), och han ÄLSKAR de få kommandon han kan!
De har liksom kommit naturligt.

Ligg, är det första inlärda kommandot, men sitt kan han inte... :smirk:

Hopp, när han ska upp i trappor, eller upp i bilen, eller upp i famnen, eller ner/upp från soffa/säng. :p

Kom-hit, helt enkelt när han är ute med oss, och glömmer bort att vi rör oss, men han har oxå gått lös sen han kom, är nu duktig på både koppel, och vara lös.

Stanna, ett inlärt kommando som han älskar. Brukar säga Ligg, sen stanna, och lägga en godisbit en bit framför honom, när han tittar på mig säger jag Vassego! DÅ hoppar han fram och tar godiset. (detta funkar även med mat, de gånger han inte vill äta ur skålen...)

Gå och lägg dig, knäpper med fingrarna och pekar på sängen, han VET att han inte får va i soffan när vi äter tex. :D

Och stanna, kommer snart. När vi ska ner i tvätten tex. Han måste se när vi går, då är han lugn. Går man och han inte ser, blir han jättelessen!

Lite sånt kul! Lycka till! :rofl:

Vi övar stanna i sängen
PICT0007_001.sized.jpg

Jag började träna min valp nästan direkt den kom hem. Jag körde bara korta pass när hon själv ville ha aktivitet och jag "leker" in alla kommandon. Jag körde alltid så kort att det var jag som bröt träningen.

min kan, kom hit (oftast :D )sitt och nej....sen pratar jag mycket med honom och han fattar som vad man menar om jag säger stanna, men det är inget inlärt kommando som han blint lyder heller :D ...han är dryga 4 månader...

Jag började använda sitt rätt tidigt, redan första veckan (så fort hon lärt sig sitt namn och bra!)
Om man tar det lugnt kan man börja nästan direkt.

Har gått både valp- och unghundskurs när min valp var 3-6 månader.
Trots det och trots att hon är lättlärd lärde hon sig inte ligg förrän när hon var 5 månader. Men nu kan hon det!

Min valp är nu 12 veckor gammal och hon börjar lära sig hur det fungerar i vår familj. Hon kan sitt och komma när jag visslar. Att gå i koppel fungerar också väldigt bra. Hon verkar vara väldigt lättlärd. Jag valde att ta det lite lugnt i bvörjan, tänkte att hon skulle lära sig allt tids nog och jag skulle få en del gratis av de andra hundarna. Och än så länge verkar det som om det är just så.

Jag tror dock att jag ska ha henne mer lös, så att det blir riktigt befäst. Är rädd att hon ska sticka och jaga grannens kor.

jag tror heller inte man skall vara för ambitiös i början, risken för bakslag är nog stor då....grundläggande saker bara och ändå inte kräva alltför mycket av dom...min går ju alltid lös men jag bor ju så jag inte behöver ha kopplat....han KAN gå i koppel...men det är MYCKET hund ikring benen :rofl:
Nå...var sak har sin tid och jag är övertygade om att han kommer att bli ett UNDER av lydnad när han blir stor :D

Min familjs valp är 3månader, jag flyttade hem för tre dagar sedan och har på dessa tre dagar lärt honom ligg, rulla runt, vacker tass och att vid matdags sitta med ögonkontakt o inte ta maten förrän "varsågod" är sagt. Innan kunde han sitt, vilket han lärde sig nästan direkt när vi fick honom, genom att vi helt enkelt dragit ett osynligt "snöre" från hans nos o uppåt- då satte hans sig för att titta uppåt. Han kan oxå gå i koppel utan att "hänga" på det, han springer ju gärna dit det händer något så helt dragfri är han inte, men det är godkänt änsålänge. Han vet sitt namn sånsett att han kommer när man ropar det. Vi kan inte ha honom lös på promenader för vi bor 200m från tågspåret o 250m från motorvägen, men i trädgårn är han lös.

Imorse gjorde han något kul, när jag kommer in från min lägenhet så möts jag ju oftast av svansvift o glada skutt. MEN idag mitt i glädjeskutten så slängde han sig ner på golvet o RULLADE RUNT! Han måste ju lärt sig igår att jag blev glad när han rullade runt, så det var det första han gjorde imorse...

Han är "min" första hund o jag förvånas över hur roligt och lätt det är att lära honom saker. Är man van vid hästar som tar lite längre tid så är det här en fröjd :) Jag kan inte mkt om hundar och deras beteenden, så jag vågar inte uttala mig om vad som är bra o inte bra i mängden kommandon man lär dom o hur tidigt.

min är precis 4månader och kan
sitt både handtecken och kommando
ligg både handtecken och kommando
sitt från ligg
kryp
död
rulla runt
hopp
upp när han ska upp på stubbar mm
hopp in när han ska in i bilen mm
gå in när vi ska gå in (rätt logiskt :crazy: )
början på skall (mest om han är pigg och upphetsad, annars går det inte riktigt in)
vänta när man lägger godis framför el ska vänta på att nåt ska hända

stanna
kom när han bara ska komma när han är lös
hit när han ska komma och sätta sig korrekt vid benet

och till sist det bästa :D give me five! då slänger han ut tassen rakt ut och slår på handen :)

men jag är med min vovve 24 timmar om dygnet, han har bara "smarta" raser i sig och jag är väldigt pedant och precis med inlärningen

LYCKA TILL!!!

vad är det för ras (inte så bra på sånt :o ) jättesöt!!! :love:

Min lilla tervvalp på 12 v går självklart lös då vi är ute (fast inte där det är trafikerat) och kommer då man lockar. Han är väl medveten om vad han heter. Jag har börjat lära in sitt med kommando och handdtecken och det fattade han på en gång. Har bara haft honom några dagar och tar det lugnt såhär i början.

Jag har försökt lära in några kommandon, men det enda jag har lyckats få min 4½-mån valp att riktigt begripa och lyssna på är "sitt", men det tog någon månad drygt. Ibland kan han lyssna på sitt namn, "ligg" och på inkallning. Men han verkar inte intresserad av att lek-träna, lära sig saker och ta kontakt. Jag har inte riktigt förstått hur jag ska kommunicera med honom för att han ska vilja ha kontakt med mig, förstå vad jag vill och tycka det är kul. Jag brukar inte ha honom lös för då sticker han. Vi har också tränat ensamhetsträning långsamt och försiktigt i ca 2 månader, men det har inte heller gett några resultat och fungerar inte alls. Jag lägger i ärlighetens namn inte ner så mycket tid på att försöka träna, leka fram konster, trix och kommandon längre, eftersom det inte ger några resultat och han så uppenbart inte tycker att det är kul. Jag har till och med försökt klicka in honom, men fick honom inte att bli intresserad. Ibland får jag en känsla av att han inte är medveten om vad han gör, och därför förstår han inte vad det är jag berömmer. Ofta känns det som om jag försöker prata till en vägg, så jag kanske gör på helt fel sätt med honom.... Jag hoppas att han blir vuxen snart och att han kommer bli intresserad av att träna då, eftersom jag vill ha en hund som VILL träna!

vad är det för hund?
låter ju inte kul att du köpt en hund för att du vill träna och sen går det såhär...
går det inte att "muta" honom med korv eller nåt så att han blir åtminstone lite intresserad av dig??
tror ju inte att det blir bättre när han blir äldre om han är såhär nu....

shallowxx skrev:
vad är det för hund?
låter ju inte kul att du köpt en hund för att du vill träna och sen går det såhär...
går det inte att "muta" honom med korv eller nåt så att han blir åtminstone lite intresserad av dig??
tror ju inte att det blir bättre när han blir äldre om han är såhär nu....
Det är en pudel. OM det går att få honom intresserad så är det med godis. Fast är det FÖR gott godis (typ korv, skinka, leverpastej, mm) så blir han bara helt sjövild, hopitossig och nästan arg, och går inte att få att koncentrera sig på nåt. Det måste vara "lagom" gott (typ kex, frolic, torrfoder). Men då kan han å andra sidan tappa intresset och skita i det. Jag hoppas verkligen att han blir mer lättlärd och intresserad av träning när han blir äldre, eller att vi lär oss förstå varann! Jag vill ju ha en hund som tycker det är kul att träna!... :(

Han är ju bara bäbis!! :D Mina valpar kan ingenting, men nog blir det hund av dem ändå! Typ ett år innan jag lär de sitt. Men de kan "gå och lägg dig" och andra sådana bekväma saker.

Öh jag vet inte om de kan så mycket nu heller... Inte ett endaste trix eller så, men den äldre hunden kan ju nästan alla moment från EKL lydnad och bruks.

Du får slappna av och acceptera att du har fått en hoppetosse!! Fokusera istället på några saker du tycker är viktiga. T.ex. NEJ - mycket användbart. Kom på nått annat som MÅSTE fungera i vardagen och ställ krav på det. Om du själv känner att det är viktigt så kommer han att känna allvaret och du blir mer tydlig, bestämd och konsekvent. Olika konster så blir det aldrig samma tyngd bakom det.

Fungerar inte inkallningen när han är kopplad och 1 m ifrån dig så kommer den heller inte att fungera när han är 10 m bort. Fundera på det och om du kan göra något åt det när han är kopplad.

Jag kör mycket baklängesträning. Jag lockar på valpen och först när den kommer i tempot som jag vill ha så säger jag hit. Jag lockar valpen att lägga sig och först när hunden nuddar backen så säger jag ligg. Det är för att komandot ska betyda just DET, inte en massa andra procedurer.

Nu är jag superduper trött och måste lägga mig.

Hare gott!

Tippan skrev:
Han är ju bara bäbis!! :D
Jo jag veeeet...
Men jag är så otålig... och så dålig som valpmatte (dålig med barn överhuvudtaget)... och känner mig stressad över att jag inte har fått någon kontakt med honom än, när "alla" säger att det är så viktigt att börja träna alla grunder så tidigt som möjligt... och han är så olik min förra valp, som var jättelättlärd och lätt att ha att göra med redan från början... och jag känner mig så korkad och vilsen... och det känns så hopplöst... och ingenting fungerar... och... och...
:p

cassiopeja skrev:
Jo jag veeeet...
Men jag är så otålig... och så dålig som valpmatte (dålig med barn överhuvudtaget)... och känner mig stressad över att jag inte har fått någon kontakt med honom än, när "alla" säger att det är så viktigt att börja träna alla grunder så tidigt som möjligt... och han är så olik min förra valp, som var jättelättlärd och lätt att ha att göra med redan från början... och jag känner mig så korkad och vilsen... och det känns så hopplöst... och ingenting fungerar... och... och...
:p

Du har säkert mer kontakt med hunden än du tror. Ibland tar den dåliga självkänslan över och man tycker inte att man kan något, gör något rätt eller får den enklaste lilla sitt-kommendering att fungera.

Jag är ganska säker på att din valp har koll på vilket kroppsspråk du använder. han vet när du skall gå ut och han inte får följa med, han vet när han får följa med etc etc. Allt sådant där är kontakt, men det är lätt att stirra sig blind på "skolkunskaper" som sitt, ligg osv.

Jag funderade igår på vad vår hund kan. Han kan nästan ingenting. Inte sitt, inte ligg. Egentligen bara stanna, kom och nej. Och så spåra förstås. :D Men jag är inte så orolig (eller kanske jag borde vara det? :crazy: )

Kanske du skulle börja spåra med honom, förresten? Hur reagerar han om du försvinner och någon annan håller honom? Sticker han till dig när han kommer lös då?

Jag är novis när det gäller valpar, så jag tycker att det är nog så bra att vårt lilla vilddjur på nära 10 veckor kommer när man ropar på honom!

Håller på att lära:
Nej
att gå in i och ligga i transportburen
Varsågod (när han får maten)
Sitt

Apport (när han nu ändå hämtar bollen och kommer tillbaka med den till mig :love: )

Izor ska börja få vänja sig vid halsbandet, men det kliar ju så mycket. ;) Hans pappa, som fyller 2 år i september, tycker fortfarande inte om att ha halsband på sig. :crazy:

På egen hand har lillskrutten lärt sig hur man hoppar uppför trappan från trädgården till verandan! Fyra trappsteg och är vi inte snabba nog så hoppar han upp själv...
Han borde inte kunna göra sånt påstår uppfödaren.

Oj detta blev långt men roligt
Kul att läsa allas svar.
Jag fick min "valp" för ca 2 månader sedan.. Han är adopterad och var 5 månader då jag fick honom.. Det var en alkis som hade haft honom :mad: .. Hade mest fått ligga i ett hörn hemma för att han va "besvärlig" :cry: och hade inte varit ute på ca 2 månader :cry: (inte ens för att kissa) så han var inte alls rumsren :o . Nu är han helt rumsren och kan hålla sig ca 6 timmar (hela natten då man sover och har slutat att väcka en kl 4-5 på morgonen för att gå ut..) :smirk: han blev rumsren efter "bara" ca 2 veckor men tiden mellan utgångarna har blivit längre och längre.. Han är jätte duktig.
Han kan nu:
*sitt
*ligg (med lite tuggande på handen oftast samtidigt :angel: .. tränar på det med)
*Nej och fy
*kom
*stanna
*varsågod (t.ex. när man ska vänta med att gå över gatan, äte osv)
*apport (kommer inte med pinnen helt fram till mig än.. )
*hämta pinnen (valfri pinne)
*hämta pipisen (ni vet nog alla vad jag menar :devil: )
*Han lyssnar jätte duktigt när man är ute med honom, går aldrig ut på gatan eller in i buskarna så att jag inte kan se honom.. Han han alltid lös förutom när vi ska gå över gatan
*Tränar på att man ska sitta och stanna och vänta på varsågod när man ser andra hundar (han blir ju så glad och leksugen)
Kan lägga till att när jag fick honom så hade han endast träffat 1 annan hund förutom sin flock när han var liten. Så han var livrädd för andra hundar när jag fick honom men idag blir han hur glad som helst och skäller aldrig längre.. :love:

Min förra hund tränade jag ganska "hårt" sätt på men med min nya (Zippo) så höjer jag sällan rösten, har "bara" tagit i honom en gång så han pep och det var när han hoppade upp och skulle bita en häst som inte ens kollade på honom :( . MYCKET BERÖM HELA TIDEN :love: . Det funkar bäst på honom :) .. Min kompis som jag bor med höjer ofta på rösten :mad: och kan bli väldigt upprestad snabbt men han lyder inte henne alls och skiter i henne när hon är sån.

prinsessfeminist skrev:
Kanske du skulle börja spåra med honom, förresten? Hur reagerar han om du försvinner och någon annan håller honom? Sticker han till dig när han kommer lös då?
Nej, då sticker han åt nåt annat håll som han tycker verkar intressant. :smirk: Inte till oss för vi är ju bara tråkiga, hur vi än försöker "vara roliga" och intressanta. Det är det där med att han mest verkar tycka att vi är irriterande och onödiga som jag tycker är lite trist. Jag hade gärna velat haft en hund som tyckte att det var kul att ha mej som matte... Men man kan ju inte tvinga nån att tycka om en. :( Det verkar inte som om han är så värst förtjust i oss, ibland känns det som om han blir jättearg bara för att vi finns, och ibland hotar han oss. Men jag hade gärna provat att spåra med honom, men jag tror att jag väntar med allt sånt tills han blir lite äldre och tills vi fungerar bättre ihop.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 895
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka