Lära unghäst tömköras

S

SofiaP

Jag skulle gärna få lite tips om hur jag bäst lär min unghäst tömkörning. Hon är 1,5, mycket hanterad och väluppfostrad. Problemet är just det att jag tränat mycket på att hon ska gå fint bredvid eller strax bakom mig. Stannar jag så stannar hon, springer jag så springer hon. Hon vägrar också gå ifrån mig: har jag henne på ridbanan så följer hon mig hela tiden även utan grimskaft. Detta är trevligt och bra beteende, men hur får jag henne att förstå att hon nu ska gå ifrån mig, med mig bakom henne? D.v.s precis tvärtom mot vad som är naturligt för henne.
Jag har försökt lite smått att longera (ska inte göra det många varv utan bara öva lite kommandon inför att vi ska börja löshoppa senare i höst) men det går inte alls. Så fort jag kommer i en position som är bakom hennes bog tvärstannar hon och om jag driver lite med hjälp av ett spö kan hon ta några steg men det är förstås rakt fram till mig. Skulle jag jaga iväg henne skulle hon uppfatta det som bestraffning så det känns inte alls bra.

Men vi måste ju efterhand komma till att hon kan röra sig utan att jag springer före, annars blir det LITE jobbigt för mig med löshoppningen...:-)

Sv: Lära unghäst tömköras

Startpositionen är kort yttertöm med kontakt och du står i höjd med ljumsken på hästen. Driv frammåt, med pisk eller röst vad bäst du finner lämpligt, och se till att du aldrig tappar din position, vilken innebär att du ofta får gå lite snett bakåt mot hästen för att alltid var i höjd med ljumsken. Alltid stäckt yttertöm hindrar hästen att ställa sig mule mot ansikte.

Börja med att se till att ni kan gå rakt fram på detta sätt, till en början så står/går du väldigt nära hästen för att sedan länga på yttertömen utan att tappa stödet och positionen.

Min häst var precis likadan. Han bara vände sig om och tittade på mig med oförstående ögon och undrade varför han inte fick gå brevid mig som vanligt för... :confused:. Likadant vi löshoppning, han blev uppriktigt sårad av att jag jagade bort honom, hemska matte!

Vid longering har jag haft honom på en ganska liten volt, eller iaf kort lina och jag gick på en mindre volt innanför, så att jag hela tiden nådda honom med långpisken. Och när han vände in mot mig så "stack" jag honom helt sonika på bogen med spetsen på spöt. Lite sura miner, men han fattade rätt fort att han INTE fick komma in till mig.

Vid tömkörning löste vi det genom att en person gick som vanligt vid bogen, jag bakom. När han började lyssna på mina kommandon så drog sig medhjälparen sakta bakåt, och efter hand kunde hon gå brevid mig. Till en början så hade medhjälparen en lina att leda med, efter nån gång eller två så gick hon bara där som moraliskt stöd.

Vid löshoppningen fick vi göra så att jag tog hand om hindren, nån annan fick sköta igångsättning och stannande av hästen, om jag gjorde det så vägrade han att gå... När han väl fattat vad det hela handlade om så var det inget problem längre. Tror det handlade om en trygghetsgrej, det var nåt nytt och konstigt på en ny, konstig plats så det var bäst att hålla sig till matte!

Bra fråga... vet inte hur långa mina är faktiskt, men såpass att du kan ha minst en hästlängd mellan dig och hästen. Tömkör jag på volt brukar jag använda två longerlinor, så att jag kan få volten så stor som jag vill ha den. Det kan man ju ha när man går bakom också, men det blir ju lite mer lina att hålla i varje hand samtidigt som man ska gå/springa själv.
Annat att tänka på vad gäller tömmar är att de ska gå att dela i änden, om hästen kommer lösa är det större risk att den fastnar nånstans om tömmen sitter ihop i änden.

Så två normallånga longerlinor skulle funka då? (7,5-8m) Det blir ju billigare att köpa 2 longerlinor än 1 tömkörningstöm (iallafall på alla ställen jag sett).

/Maria

Det funkar. blir lite mer att hålla reda på men får man bara in snitsen så går det bra!

från en sak till en helt annan! :p

jag har en unghäst i samma ålder som din, skillnaden är att jag inte finner min alls så väldans väluppfostrad, men... alla hästar är ju olika!

Hur som haver undrar jag ifall du har några goda råd hur du jobbat/hanterat vardagen med din unghäst?

Jag har fött upp min själv så jag kunde börja när hon nyfödd vilket underlättar tror jag. Jag förstod på ett annat inlägg du gjorde att du inte haft din från början?
Jag satte grimma på min och band upp henne när hon var två dagar gammal och sedan har jag regelbundet hanterat henne. Inga konstigheter: öva att leda och vara uppbunden, borsta, ta på hela kroppen, spola benen, lyfta benen, lasta, knoppa (vi var med på fölmönstring för ett drygt år sedan), gå över bommar, promenera i naturen o.s.v. Jag umgås mycket med henne, kliar och kelar vilket hon älskar (hon är ganska präglad på mig eftersom jag varit ett positivt inslag i hennes vardag sedan hon föddes), men jag är väldigt noggrann med hennes beteende. Hon får INTE bitas, sparka eller gå över/på mig. Exempel: när jag skulle lyfta bakbenen i början, när hon var litet föl försökte hon sparka mig (och lyckades en gång...:-( ) när jag tog i benet och då sparkade jag helt sonika tillbaka. Likadant när jag skulle spola benen första gången. Det var INTE populärt men jag gav mig inte, skällde på henne och fick dänga till henne några gånger tills hon skärpte sig och då fick hon förstås MASSOR med beröm och kel.
Jag ger henne aldrig godis i handen och varje tendens till att smaka på händer/nafsa/tugga på kläder försöker jag stävja genom att trycka undan hennes mule eller knäppa henne på nosen.

Så jag gör inget speciellt utan hanterar henne bara mycket och är konsekvent och tydlig med vad man får och inte får göra.

Nackdelen med två longerlinor som tömkörninstömmar är att de är för lätta. Att tömköra med riktiga lädertömmar eller åtminstone hälften läder är superskillnad. För att inte tala om skillnaden mellan en riktig deckel vs tömkörninsgjord från Börjes. Du får mycket lättare att hålla koll på tömmen och hästen.

Men nu bajsar vi ju så sällan pengar, så visst kan man börja med två longerlinor, men får ni tillfälle att prova riktiga gjejor så gör det!

Jo jag har kört med riktiga tömmar och brukade tömköra min C-ponny med våran loksele t o m. Men nu saknas pengar så jag tänkte 2 longerlinor och en lite bättre gjord (dvs ingen sån för 150:- med tyggjord). Så kan man köpa tömmar sen. Gjorden jag tänkte köpa finns på Hööks och kostar 399:-. Såg hyfsat stabil och bra ut. Någon som har använt sig av den? Har tyvärr inte råd med den för 1199:- (tror jag den kostade).

/Maria

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 680
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama