Lära skritt?

Jockey

Trådstartare
Hej
Undrar hur man får en 2 årig häst att förstå hjälper när man vill att hästen ska gå frammåt?
 
Sv: Lära skritt?

Lite underlig fråga... Därav att du inte får svar...

En såpass ung häst bör ju kunna ledas och ev tömkörs/är inkörd och då är det ju röstkommandona som gäller, dvs smackning. En välhanterad häst följer ju sin människa när man går framåt, så väldigt mycket "inlärning" specifikt för skritt handlar det väl inte om? Att så småningom lära in röstkommandona vid longering (för skritt trav och galopp) är inte svårt.

Eller menar du vid ridning? Då skulle jag råda dig att a) vänta med inridning - hästen är något för ung! b) lämna hästen för inridning till ett proffs - man brukar "sitta in dem" vid pass 2,5 år och sedan börja utbildningen "på riktigt" när de är 3. Oavsett ska någon riktigt kunnig sköta grundutbildningen!
 
Sv: Lära skritt?

Jag går och hästen följer med. Är hon/han osäker så kan jag gå först. Har alltid löst grimskaft. Detta gäller iofs oavsett ålder. Mer ju mer man lär känna hästen så och då kan man ju komma igång med att hästen ska gå mer före en. Tex tömkörning. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. En normal häst i den åldern har bra frammåtanda, bjudning. Om hästen är osäker då kan den ju stanna. Men med tiden när hästen blir mer "världsvan" så blir det mindre av det. Bara den som leder är frammåt och trygg så. Att rida in en tvååring känns tidigt, skulle aldrig jag göra. Men sen när det är dags så är det samma princip som från marken. Man tänker frammåt och har rösten till hjälp.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp